Idrotten behöver ytterligare stöd – fram till sista juni fattas 800 miljoner

Sveriges idrottsföreningar och förbund har ansökt om totalt 1,3 miljarder kronor i kompensationsstöd för corona. Detta behov ska nu täckas av regeringens stödpaket på 500 miljoner – en matematik som inte går ihop.

– Det är uppenbart att regeringens stödpaket inte kommer att räcka för att rädda idrotten ur krisen och säkra dess framtid, något vi redan visste men som nu är ännu tydligare. Regeringen, Region Västerbotten och alla Västerbottens kommuner måste kraftsamla ytterligare för att säkerställa att barn, ungdomar och vuxna fortsatt har en idrottsrörelse att räkna med, säger Åsa Ögren, ordförande RF-SISU Västerbotten.

800 miljoner fattas för perioden 12 mars-30 juni
Regeringen och samarbetspartierna beslutade i mars om ett krispaket för idrottsrörelsen på 500 miljoner kronor – ett stöd som inte på långa vägar täcker det behov som finns. Drygt 4000 idrottsföreningar och knappt 50 specialidrottsförbund har ansökt om knappt 1,3 miljarder kronor för perioden 12 mars till 30 juni. Nästa vecka ska Riksidrottsstyrelsen besluta hur nästan 800 miljoner kronor ska skäras bort från det skriande och akuta behov som många föreningar har.

Behov av ytterligare 1,26 miljarder kronor för perioden juli-september
Om de nya restriktionerna, som börjar gälla 14 juni, ligger kvar fram till hösten uppskattas den ekonomiska förlusten för svensk idrottsrörelse bli ytterligare 1,26 miljarder kronor.

–Vi vet att det är många som sliter hårt och räddar liv. De ska såklart få de bästa förutsättningarna att göra sitt jobb. Vi vet dessutom att många företagare ser sina livsverk närma sig konkurs, och vi förstår att pengarna inte räcker till allt. Men vi vet också att en stark idrottsrörelse gör skillnad och är en förebyggande kraft på många områden i samhället, inte minst kopplat till folkhälsa och välmående, men även för frågor som mångfald och integration, besöksnäringen, arbetstillfällen, demokratifostran och attraktiva livsmiljöer, säger Ögren.

Uteblivet stöd till idrotten är en risk för både samhälle och individ
–Utan ytterligare stöd från regering, region och kommuner kommer alltför många västerbottningar inte ha en träning att gå till, inte kunna träffa kompisarna i gruppen eller laget, inte få känna stabiliteten och tryggheten från idrottens rutiner, inte ha idrottsliga mål att sträva mot och träna för eller inte ha något lag att heja på, säger Ögren.

Trots en stor tacksamhet för det stöd som redan getts till idrotten är det inte tillräckligt. Och konsekvenserna av uteblivet stöd kan bli påtagliga för både samhälle och individ.

–Idrotten är självklart väldigt tacksam över det stöd som vi hittills fått, men faktum kvarstår: Får inte idrotten ökat stöd kommer det vara svårt för många föreningar att överleva. Idrotten med alla dess förbyggande och välgörande effekter kommer då inte att kunna bidra till samhället på samma sätt som tidigare, avslutar Ögren.

Linn Lundström, marknads- och kommunikationschef, 070-3088424

RF-SISU Västerbotten är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund i Västerbotten.

RF-SISU Östergötland och Länsstyrelsen lyfter barnrättsperspektivet11.9.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

Idrott för barn och unga ska bedrivas utifrån ett barnrättsperspektiv, med rörelseglädje som högsta prioritet. Vi har alla ett gemensamt ansvar för att barn och unga ska kunna idrotta på sina villkor och utifrån sina förutsättningar. Det är ett viktigt led i att uppfylla FN:s barnkonvention som är lag i Sverige sedan januari 2020. RF-SISU Östergötland och Länsstyrelsen Östergötland kommer den 21/9 att arrangera en Idrottsdag där vi fokuserar på idrott ur barnens perspektiv. Vi vill lyfta goda exempel på hur idrotten kan utvecklas och främjas genom att vi aktivt tar tillvara barnens perspektiv.