Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Idrotten en integrationsmotor - motverkar kriminalitet, droger, ohälsa och utanförskap

Från vänster (bild fri att använda): Stefan Bergh, GS RF, Frida Trollmyr ,S, Malmö, Ari Amin, Samordnare Street Games Västra Götalands idrottsförbund, Helene Öberg Statssekreterare MP, Johan Forsell, M, talesperson migrationspolitik.

Idrotten har under de senaste åren arbetat för att nå de som nyligen kommit till vårt land eller varit här ett par år. Street Games i Göteborg startade för att motverka kriminalitet, droger, ohälsa och utanförskap med idrott som medel.

- Många idrottsföreningar väntade på att barn och unga skulle hitta till dem. Distriktsidrottsförbundet tog istället med föreningarna till idrottssvaga bostadsområden och erbjöd boende i alla åldrar att prova och ta del av ett brett utbud. Vi anpassade också tiderna så det passade målgruppen, säger Ari Amin, samordnare Street Games Västra Götalands idrottsförbund och fortsätter:

- Idrotten är inte bara kom och spring utan du får vara del av en gemenskap, bättre hälsa och lära dig om demokrati. Vi såg att det inte saknades kunskap om idrott men information om hur det ideella föreningslivet i Sverige fungerar. Därför har vi utbildat kring det och även infört en ledarutbildning i olika steg.

Riksidrottsförbundets distrikt har tagit en mer aktiv roll i att stötta idrottsföreningar att utveckla satsningar för att inkludera nyanlända i verksamheten. Tonvikten i insatserna har gradvis flyttats från ”aktivering” av målgruppen till inkludering och föreningsutveckling för att åstadkomma mer varaktiga och långsiktiga effekter.

- I och med att du blir en del av gemenskapen i ett lag och en förening får du mycket annat på köpet, som kompisar och språk. Du får också del av idrottens värderingar. Det i sin tur har visat sig ge en bra grund och trygghet för individen och en enklare och snabbare väg in i det övriga samhället. Idrotten är en integrationsmotor, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet.

Distrikten har även fungerat som spindeln i nätet och utvecklat nätverk och samverkansformer med andra aktörer som arbetar för målgruppens etablering i det svenska samhället. Det har visat sig vara en stark framgångsfaktor.

- Avgörande för idrottens etableringsarbete är ett stabilt statligt och kommunalt stöd så att vi kan arbeta långsiktigt, säger Stefan Bergh.

Med i debatten under Idrottens dag var bland andra Helene Öberg MP, Statssekreterare hos idrottsminister Amanda Lind.

- Satsningarna behöver bli en del av helhetsstödet till idrottsrörelsen och vi vill ha en fortsatt dialog med Riksidrottsförbundet för att det ska bli så bra som möjligt, säger Helene Öberg.

Anna Setzman
Pressansvarig Riksidrottsförbundet