Idrotten en integrationsmotor - motverkar kriminalitet, droger, ohälsa och utanförskap

Från vänster (bild fri att använda): Stefan Bergh, GS RF, Frida Trollmyr ,S, Malmö, Ari Amin, Samordnare Street Games Västra Götalands idrottsförbund, Helene Öberg Statssekreterare MP, Johan Forsell, M, talesperson migrationspolitik.

Idrotten har under de senaste åren arbetat för att nå de som nyligen kommit till vårt land eller varit här ett par år. Street Games i Göteborg startade för att motverka kriminalitet, droger, ohälsa och utanförskap med idrott som medel.

- Många idrottsföreningar väntade på att barn och unga skulle hitta till dem. Distriktsidrottsförbundet tog istället med föreningarna till idrottssvaga bostadsområden och erbjöd boende i alla åldrar att prova och ta del av ett brett utbud. Vi anpassade också tiderna så det passade målgruppen, säger Ari Amin, samordnare Street Games Västra Götalands idrottsförbund och fortsätter:

- Idrotten är inte bara kom och spring utan du får vara del av en gemenskap, bättre hälsa och lära dig om demokrati. Vi såg att det inte saknades kunskap om idrott men information om hur det ideella föreningslivet i Sverige fungerar. Därför har vi utbildat kring det och även infört en ledarutbildning i olika steg.

Riksidrottsförbundets distrikt har tagit en mer aktiv roll i att stötta idrottsföreningar att utveckla satsningar för att inkludera nyanlända i verksamheten. Tonvikten i insatserna har gradvis flyttats från ”aktivering” av målgruppen till inkludering och föreningsutveckling för att åstadkomma mer varaktiga och långsiktiga effekter.

- I och med att du blir en del av gemenskapen i ett lag och en förening får du mycket annat på köpet, som kompisar och språk. Du får också del av idrottens värderingar. Det i sin tur har visat sig ge en bra grund och trygghet för individen och en enklare och snabbare väg in i det övriga samhället. Idrotten är en integrationsmotor, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet.

Distrikten har även fungerat som spindeln i nätet och utvecklat nätverk och samverkansformer med andra aktörer som arbetar för målgruppens etablering i det svenska samhället. Det har visat sig vara en stark framgångsfaktor.

- Avgörande för idrottens etableringsarbete är ett stabilt statligt och kommunalt stöd så att vi kan arbeta långsiktigt, säger Stefan Bergh.

Med i debatten under Idrottens dag var bland andra Helene Öberg MP, Statssekreterare hos idrottsminister Amanda Lind.

- Satsningarna behöver bli en del av helhetsstödet till idrottsrörelsen och vi vill ha en fortsatt dialog med Riksidrottsförbundet för att det ska bli så bra som möjligt, säger Helene Öberg.

Anna Setzman
Pressansvarig Riksidrottsförbundet

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

Lokala idrottssamarbeten för ökad inkludering19.2.2020 06:58:00 CETPressmeddelande

Efter flera års samarbete växlar Nordic Choice Hotels och Riksidrottsförbundet nu upp samarbetet med ökad inriktning på inkludering, vilket båda organisationerna under en längre tid arbetat intensivt med på varsitt håll. Insatserna kommer framförallt att ske på lokal nivå, där idrottsrörelsens regionala organisation RF-SISU distrikten och hotellen har möjlighet att samarbeta utifrån de förutsättningar som råder på respektive ort.

1 miljon kronor delas ut i stipendier på Riksidrottsmuseum 15 februari12.2.2020 15:27:34 CETPressinbjudan

Sex idrottsföreningar tar på lördag den 15 februari emot Tore A Jonassons stiftelses stipendium à 100 000 kronor på Riksidrottsmuseum i Stockholm. Föreningarna är från Blekinge, Gotland, Jämtland, Stockholm, Västerbotten och Värmland och representerar olika idrotter. Vid samma tillfälle delas också två konststipendier om 200 000 kr ut. De går till konstnärerna Karin Wikström och Christian Simonsson.