Idrotten samlas inför fördelning av det förlängda krisstödet

Idag samlar Riksidrottsförbundet referensgruppen för fördelning av stöd och på fredag företrädare för samtliga specialidrottsförbund. Syftet är att få inspel under det pågående arbetet med att analysera utfallet av fördelning av tidigare krisstöd och eventuella justeringar.

– Att lyssna på våra medlemmar under dessa olika processer är en förutsättning för att vi tillsammans ska ta oss igenom denna kristid på ett så bra sätt som möjligt och vi har därför en löpande dialog, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Under juni månad tilldelades 3500 föreningar 91 procent, 454 miljoner kronor av dåvarande krisstöd på 500 miljoner kronor. Förbund och dess distrikt tilldelas 9 procent, 46 miljoner kronor.

– Jag är stolt över att vi kunde fördela stöd på ett snabbt och tydligt sätt så att föreningar verkligen fick snabb kompensation. Grunden var att man kompenseras för det man skulle ha haft som intäkt om inte corona inträffat, men självklart finns det alltid delar vi kan göra bättre, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Möten med referensgrupp och specialidrottsförbund kommer bland annat att diskutera jämställdhetsperspektivet på stödfördelningen och även hur idrottsrörelsen tillsammans kan säkerställa att stöd går till de föreningar som behöver det för att överleva och inte de som fått annan kompensation eller till att exempelvis värva nya spelare för.

– Det vi kan förbättra kring fördelning ska vi göra för att måna om varandra men också ta ansvar för skattemedel så att de som mest behöver krisstöd ska få det, säger Björn Eriksson.

Riksidrottsförbundet inväntar regeringens regleringsbrev kopplat till krisstödet på en miljard kronor. Förhoppningen är att referensgruppen och samtliga specialidrottsförbund ska kunna ta del av förslag till fördelning av stödet i början av oktober och att information till idrottsföreningar och start på ansökningsperiod blir i mitten av oktober, fördelning av stöd i november.

När det gäller regeringens förslag till ändringar i förbudet mot allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 deltagare väntar Riksidrottsförbundet på beslut och har även vid flera tillfällen påtalat vikten av att regeringen även ger möjlighet för idrotten att på ett smittsäkert sätt erbjuda tävling i skog, på väg och på vatten för vår folkhälsa. Riksidrottsförbundet väntar också på besked från regeringen vad gäller begäran att idrottsutövare, ledare, domare och funktionärer som kommer till Sveriges internationella idorttsevenemang på elitnivå ska omfattas av undantag för inreseförbud.

Här finns mer information om idrottsrörelsen och coronakrisen