Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Idrottens dag - för alla barns rätt till rörelse

Den 25 september arrangeras Idrottens dag i hela landet. Drygt 50 000 elever kommer att genomföra minst 120 minuters fysisk aktivitet under den här dagen. RF-SISU Jämtland-Härjedalen och politiker från Kultur- och fritidsförvaltningen i Östersund finns på plats i Torvalla och håller ett samtal om ”Allas barns rätt till rörelse, idrott och ett hälsosamt liv.
Idrottens dag i Östersund 2018,Foto Johan Axelsson bildbyrå

Över 200 skolor kommer att delta på Idrottens dag, varav 9 i vårt län. Närmare 50 000 elever kommer att vara med på minst 120 minuters fysisk aktivitet under dagen och få möjlighet att röra på sig på ett sätt som får dem att känna att de kan, vill och vågar idrotta. Här i Östersund arrangeras Idrottens dag för tredje året, 2017, 2018 och nu 2020. I år kommer vi hålla till på Råplan i Torvalla och det är de tre närliggande skolorna som är inbjudna att deltaga samt några föreningar. Det stora publika evenemanget är inställt i år på grund av rådande omständigheter. De övriga sex skolorna genomför Idrottens dag hemma på sin skola med rörelseutmaningar och övningar. Allt för att träna rörelseförmågan och våga testa nya saker.

Varför är det viktigt med Idrottens dag?

-          Alla barn har rätt till ett hälsosamt och hållbart liv, där idrottsrörelsen är viktig medspelare. Om barn och andra människor får positiva utmaningar i olika idrotter med olika inslag av rörelse och miljöer, så kommer de utveckla självförtroende och motivation relaterat till massa former av idrotts -och/eller rörelseaktiviteter, säger Wictor Lundström, projektledare Idrottens dag.

Dag och tid: Fredag 25 september 8.30-14.00
Plats: Råplan, Torvalla, Östersund
Föreningar på plats: Jemtland Innebandy, Ope IF, Academy of Martial Arts, Östersunds Handbollsklubb
Skolor på plats: Fjällängsskolan, Mimergården och Ängsmogården

Politiker tycker frågan är viktig
Under dagen träffas även politiker från Kultur- och fritidsnämnden i Östersund och RF-SISU Jämtland-Härjedalen för samtal om ”Alla barns rätt till rörelse, idrott och ett hälsosamt liv.” Per Lundgren ordf. Kultur o fritid, Johannes Andersson Kultur och fritid kommer vara på plats tillsammans med vår ordförande Christer Engnér och Distriktsidrottschef Anna Ottosson Blixth. Politikerna kommer vara på plats mellan 9.00-10.00 och media är välkomna från 9.30 för att träffa dem.

Skolor som är engagerade i Idrottens dag arbetar med Rörelsesatsning i skolan tillsammans med Riksidrottsförbundets distrikt. Samarbete sker i första hand med kommuner och skolor i utvalda områden där behovet antas vara störst. Urvalet grundar sig på socioekonomisk profil och föreningsidrottens utbredning.

-          Idrotten vill vara med i omställning för att skapa social hållbarhet bland framtidens samhällsmedborgare, dvs. barnen. Idag ser vi dessvärre inaktivitet och ojämställdhet vilket skadar samhället. Idrotten klarar inte det själv men vill ta ansvar för barns rätt till ett hälsosamt liv och hoppas att fler sektorer vill göra likadant. Säger Wictor Lundström, projektledare Idrottens dag.

Tagga gärna era inslag och inlägg med #beactive och #idrottensdag

Deltagande skolor från vårt distrikt:
Klövsjö Skola, Svenstaviks skola, Bräcke skola, Kälarne skola, Sonfjällsskolan i Hede, Vemdalens skola. Fjällängsskolan, Mimergården och Ängsmogården är med på Råplan, Torvalla.

För mer information kontakta:

Wictor Lundström, Projektledare Idrottens dag 073-508 60 66 / wictor.lundstrom@rfsisu.se
Maria Naalisvaara Projektledare Idrottens dag Tel: 070-27 27 950  | E-post: maria.naalisvaara@rfsisu.se
Anna Ottosson Blixth, Distriktsidrottschef RF-SISU J-H Tel: 070-609 00 76 anna.ottosson-blixth@rfsisu.se

Mål och syfte Idrottens dag
Idrottens dag ska inspirera till idrott och rörelse och samtidigt lyfta upp den viktiga frågan om alla barns förutsättningar för idrott på agendan. Tillsammans står vi upp för alla barns rätt till idrott och ett hälsosamt liv. Huvudarrangör för Idrottens dag är Riksidrottsförbundet, tillsammans med landets 19 distrikt med syfte att höja kunskap om barns idrottande och bygga broar mellan skolan, barnen och idrottsrörelsen. Idrottens dag är en del av European School Sports day och EU-projektet European Week of Sports, vars mål är att få hela Europa i rörelse. Läs mer om Idrottens dag: https://www.rfsisu.se/jamtland-harjedalen/Viarbetarmed/aktuellasatsningarprojekt/IdrottensDag/

Rörelsesatsningen i skolan
Rörelsesatsningen i skolan är ett projekt som startade 2018 efter att Riksidrottsförbundet fått i uppdrag av regeringen att göra en satsning för mer rörelse i skolan. Vi vet att fysisk aktivitet är bra för barns mående, för resultaten i skolan och för folkhälsan. Samtidigt visar forskningen att barn och unga rör sig för lite. Läs mer: https://www.rfsisu.se/jamtland-harjedalen/Viarbetarmed/aktuellasatsningarprojekt/rorelsesatsningiskolan/

På grund av corona har RF valt att ställa in samtliga offentliga evenemang inför årets Idrottens dag. Årets dag sker därför endast på skolor runt om i landet inom ramen för ordinarie verksamhet, med många försiktighetsåtgärder på plats.

Wictor Lundström, Projektledare Idrottens dag 073-508 60 66 / wictor.lundstrom@rfsisu.se
Maria Naalisvaara Projektledare Idrottens dag Tel: 070-27 27 950 | E-post: maria.naalisvaara@rfsisu.se

Idrottens dag i Östersund 2018,Foto Johan Axelsson bildbyrå

Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna