Idrottens dag - prova-på-dag för tusentals elever i Småland

Fredag den 24 september är det dags för Idrottens dag. Då kommer 80 000 barn på 400 skolor i 135 av Sveriges kommuner att inspireras till rörelse och träning och få prova på olika idrotter. I Jönköpings län deltar 10 skolor.

– Vikten av rörelse och gemenskap har under pandemin blivit tydligare än någonsin. Vi vet samtidigt att klyftorna mellan de som redan är aktiva och de som ännu inte hittat till idrottsrörelsen riskerar att växa. Att ha Idrottens dag i samarbete med skolor över hela landet gör att vi når alla barn som bäst behöver ges en chans att hitta glädjen i rörelse, en idrott och en lokal idrottsförening, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet.

Skolorna som deltar i Idrottens dag arbetar med Rörelsesatsning i skolan tillsammans med RF-SISU distrikt och lokala idrottsföreningar. Totalt kommer 40 olika idrotter att vara representerade med idrottsföreningar under Idrottens dag. Samarbete sker i första hand med kommuner och skolor i utvalda områden där behovet antas vara störst. Urvalet grundar sig på socioekonomisk profil och föreningsidrottens utbredning.

– RF-SISU distrikten bygger broar mellan skolan, de barn som är minst aktiva och de lokala idrottsföreningarna och samarbetet ökar hela tiden. Idrottens dag är en inspirerande dag med rörelse och glädje för barnen. Förhoppningsvis leder glädjen i att röra på sig till att barnen också hittar till idrott och gemenskapen i idrottsföreningen på sin fritid. Barnen ges en direktkontakt med det lokala föreningslivet som de ofta hittills inte fått, säger Kristin Ekblom, Riksidrottsförbundets projektledare för Rörelsesatsning i skolan.

I Småland deltar 50 skolor, varav 10 i Jönköpings län.

– Gullviveskolan i Gislaved är ett fint exempel på hur ett bra samarbete med skolorna fungerar. Skolans rörelsecoacher har gjort ett utmärkt planeringsarbete, och eleverna kan se fram mot en intressant och rolig dag, säger Cecilia Wilhelmsson på RF-SISU Småland.

Riksidrottsförbundet är huvudarrangör av Idrottens dag tillsammans med samtliga 19 RF-SISU distrikt och lokala idrottsföreningar. Idrottens dag är också en del av European School Sports Day, som genomförs tillsammans med skolbarn över hela Europa, och EU:s satsning European Week of Sport. I år deltar över 40 länder, med det gemensamma budskapet #BeActive.

Cecilia Wilhelmsson, RF-SISU Småland
samordnare Idrottens dag i Småland
tfn 036-34 54 75
cecilia.wilhelmsson@rfsisu.se

Susanna Hansson Öberg, RF-SISU Småland
idrottskonsulent i Gislaved
tfn 036-34 54 13
susanna.hansson-oberg@rfsisu.se

RF-SISU Småland är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund.