Idrottens himmel och helvete – draghjälp för samtal om barn- och ungdomsidrott

I kväll den 11 november sänds första avsnittet av den tredje säsongen av Utbildningsradions, UR, dokumentärserie Idrottens himmel och helvete. Riksidrottsförbundet har även denna tredje säsong deltagit som rådgivande och SISU Idrottsutbildarna har tillsammans med UR tagit fram diskussionsunderlag, pratstartare, för att underlätta samtal och utveckling i förening och förbund.

Foto: Bildbyrån

-Programmen väcker känslor och är en bra draghjälp för att samtal om vad idrott för barn och unga bör och inte bör vara. Stödmaterialet som finns till programserien hjälper diskussionerna att leda till utveckling av den egna verksamheten och i linje med det förändringsarbete som pågår i hela idrottsrörelsen, Strategi 2025, säger Malin Träff, verksamhetsutvecklare Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Programseriens två tidigare säsonger 2014 och 2015 väckte debatt och skapade möjligheter att lyfta och lära om hur barn- och ungdomsidrotten i Sverige kan bli ännu bättre. Den tredje säsongen av serien har premiär på SVT ikväll den 11 november klockan 22:30 och består av totalt sex stycken program med olika teman:

1. Idrott och kriminalitet/matchfixing
  2. Psykisk ohälsa
  3. Normer/jämställdhet
  4. Anorexia Nervosa
  5. Rätten till idrott/utanförskap
  6. Barnkonventionen

”Pratstartarna”, samtalsunderlag samt tidigare säsonger av Idrottens himmel och helvete finns tillgängliga på urplay.se.

Malin Träff
Verksamhetsutvecklare Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna

Foto: Bildbyrån

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

59 idrottsföreningar i Örebro län får ta del av kompensationsstöd20.11.2020 15:03:00 CETPressmeddelande

59 idrottsföreningarna i Örebro län har beviljats stöd på tillsammans totalt 4 637 000 kronor för perioden juli till september 2020. Utöver detta kommer elitföreningarna ta del stöd direkt från sitt specialförbund. – Vi är glada över att kunna förmedla det här stödet som en hjälp för föreningar att överleva och kunna fortsätta erbjuda idrottsaktiviteter till framförallt barn och unga, säger Charlotta Stenhem, distriktsidrottschef för RF-SISU Örebro län.