Idrottens himmel och helvete – draghjälp för samtal om barn- och ungdomsidrott

I kväll den 11 november sänds första avsnittet av den tredje säsongen av Utbildningsradions, UR, dokumentärserie Idrottens himmel och helvete. Riksidrottsförbundet har även denna tredje säsong deltagit som rådgivande och SISU Idrottsutbildarna har tillsammans med UR tagit fram diskussionsunderlag, pratstartare, för att underlätta samtal och utveckling i förening och förbund.

Foto: Bildbyrån

-Programmen väcker känslor och är en bra draghjälp för att samtal om vad idrott för barn och unga bör och inte bör vara. Stödmaterialet som finns till programserien hjälper diskussionerna att leda till utveckling av den egna verksamheten och i linje med det förändringsarbete som pågår i hela idrottsrörelsen, Strategi 2025, säger Malin Träff, verksamhetsutvecklare Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Programseriens två tidigare säsonger 2014 och 2015 väckte debatt och skapade möjligheter att lyfta och lära om hur barn- och ungdomsidrotten i Sverige kan bli ännu bättre. Den tredje säsongen av serien har premiär på SVT ikväll den 11 november klockan 22:30 och består av totalt sex stycken program med olika teman:

1. Idrott och kriminalitet/matchfixing
  2. Psykisk ohälsa
  3. Normer/jämställdhet
  4. Anorexia Nervosa
  5. Rätten till idrott/utanförskap
  6. Barnkonventionen

”Pratstartarna”, samtalsunderlag samt tidigare säsonger av Idrottens himmel och helvete finns tillgängliga på urplay.se.

Malin Träff
Verksamhetsutvecklare Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna

Foto: Bildbyrån

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.

RF-SISU Dalarna presenterar en ny fond2.7.2021 09:37:47 CEST | Pressmeddelande

RF-SISU Dalarna presenterar en ny fond Yngve Lindvalls Minnesfond Vägen till idrott - Parasport Fonden är initierad av Dalarnas avgående landshövding Ylva Thörn. Citat från landshövding Ylva Thörn: ”Jag är oerhört stolt över att RF-SISU Dalarna via denna fond också lyfter Paraidrottens betydelse för att skapa en mer likvärdig möjlighet för tjejer och killar att utöva sin idrott oavsett funktionshinder.”