Idrottsevenemang som en motor för hållbar utveckling

Idrottsevenemang kan fungera som motor för hållbar utveckling. Möjligheterna att påverka besökare och att skapa mer hållbara idrottsevenemang utifrån sociala, ekologiska och ekonomiskt perspektiv är många. Nu lanseras ”Hållbara idrottsevenemang från bid till legacy" – en handledning som ska bidra till hållbarhet från start till mål.

– Det finns redan så mycket kunskap om hur man arbetar hållbart och i verktyget har vi samlat befintliga kunskaper genom olika delar av evenemanget på ett och samma ställe. Nu är det stora steget att verkligen jobba med evenemangen och få hållbarhet att genomsyrar all verksamhet vi genomför i evenemangen. Vi märker att andra intressenter är aktiva och det bidrar självklart till att idrotten som evenemangsägare måste utvecklas hela tiden säger Leif Johansson, CIE, Riksidrottsförbundet.

Verktyget är utvecklat inom projektet Baltic RECoord som Riksidrottsförbundet drivit tillsammans med med Latvian Sports Confederations council, Estonian Olympic Committee and Lithuanian Sports Federations Union i syfte att skapa samarbeten kring hållbara idrottsevenemang i Östersjöregionen. Projektet har finansierats av Svenska institutet och pågått sedan hösten 2018. Handledningen ”Hållbara idrottsevenemang från bid till legacy” kommer förutom på svenska även att finnas tillgänglig på engelska, lettiska, litauiska och estniska.

– Den svenska idrottsrörelsen höjer ambitionen att inte bara vara ledande på hållbarhet inom Sverige utan även internationellt. Genom det här projektet har vi kunnat bidra med vår kunskap och våra verktyg men också fått med oss erfarenheter kring utmaningarna som andra länder står inför, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Sedan tidigare har CIE tagit fram verktygen ”Hållbara aspekter” och ”Event Impact Calculator” samt ett antal handledningar med fokus på att underlätta för evenemangsarrangörer att jobba hållbart. Genom projektet har ”Hållbara aspekter” översatts till engelska och kan nu nå ut bredare i den svenska idrottsrörelsen samtidigt som det möjliggör att vår kunskap kan delas med den globala idrottsrörelsen.

Här hittar du handledningen ”Hållbara idrottsevenemang från bid till legacy”

Om du vill veta mer om hållbara idrottsevenemang genom olika faser av ett evenemang finns ett antal föreläsningar från evenemanget och du kan ta del av dem här:

Leif Johansson
Centrum för Idrottsevenemang, Riksidrottsförbundet

Charlotte Sundvall
Hållbarhet, Riksidrottsförbundet

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.