Riksidrottsförbundet

Idrottsföreningar får stipendium på 100 000 kronor för sitt viktiga lokala engagemang

Sex idrottsföreningar tilldelas stiftelsen Tore A Jonassons stipendium à 100 000 kronor. Föreningarna är från Blekinge, Gotland, Jämtland, Stockholm, Västerbotten och Värmland och representerar olika idrotter.

– Det är med stor glädje som jag nu har meddelat alla stipendiater att de kommer att tilldelas Tore A Jonassons stipendier för 2020 för sitt arbete med att vara en attraktiv förening där de verkar, att öka medlemmarnas inflytande och att vara en social mötesplats, säger Py Börjeson, ordförande i stiftelsen Tore A Jonasson.

Idrottsföreningar som tilldelas stipendium är:

• Badmintonklubben Carlskrona, Blekinge
  • Levide IF, Gotland
  • Krokoms Motorklubb, Jämtland
  • Kungsholmens Basketklubb, Stockholm
  • Skellefteå Skateboardförening, Västerbotten
  • Jössefors IK, Värmland

Ett exempel på arbete är Krokoms Motorklubb som gör riktade insatser för människor med funktionsvariationer. Virtuell motorsport, fordon med dubbelkommando och radiostyrd bilsport är exempel på aktiviteter. Föreningens initiativ och utveckling inspirerar andra motorklubbar i Sverige och utomlands och leder till att föreningen får nya medlemmar som i sin tur får en meningsfull fritid.

Riksidrottens Vänner har varit samarbetspartner i arbetet med att utse idrottsstipendiaterna. Den 15 februari 2020 får föreningarna motta sina stipendier från stiftelsen och vid samma tillfälle delas också två konsstipendier ut. De går till konstnärerna Karin Wikström och Christian Simonsson.

Riksidrottsmuseet och Riksidrottsförbundet har ett samarbete med stiftelsen Tore A Jonasson som resulterat i att årligen dela ut stipendier och etableringen av Konsthall 16 på Riksidrottsmuseet. Instiftaren Tore A Jonasson hade två stora intressen: idrott och konst. Vid hans bortgång påbörjades arbetet i stiftelsen med stipendier och konsthall. 2019 delades de första stipendierna ut.

Pernilla Klingofström
Museichef Riksidrottsmuseet
pernilla.klingofstrom@rfsisu.se

Riksidrottsförbundet
Idrottens hus, Skansbrogatan 7

08-699 60 00https://www.rf.se/

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 71 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt. Idrottsrörelsen består av 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

Följ Riksidrottsförbundet

Senaste pressmeddelandena från Riksidrottsförbundet

Välkommen att bevaka SM-veckan vinter i Luleå/Boden17.1.2020 09:23:22 CETPressinbjudan

Den 25-31 mars är det återigen dags för Riksidrottsförbundets och SVT:s gemensamma satsning SM-veckan där eliten i 20 idrotter gör upp om sina respektive SM-titlar. I år står Luleå och Boden för första gången som värdstäder för evenemanget då den nordligaste SM-veckan någonsin går av stapeln. Luleå och Boden välkomnar dig till en SM-vecka med idrottsupplevelser, världsstjärnor, många nya svenska mästare och en folkfest för alla.

Ny uppfinning ger synskadade simmare möjlighet att klara vändningar på egen hand15.1.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Daniele Cardinale, test-och träningsrådgivare på Bosön, Riksidrottsförbundets utvecklingscentrum, doktor i idrottsvetenskap och forskare inom idrottsfysiologi på GIH, har tilldelats finansiering från Vinnova för att utveckla en ny uppfinning som ska underlätta vändningar för synskadade simmare. Uppfinningen består av olika sensorer som gör det möjligt för simmaren att klara sig utan en medhjälpare, så kallad tapper. Idén har namnet Breaking swimming barriers, BSB.