Idrottsföreningar ska inte drabbas av att ställa upp

Med fler än tre miljoner medlemmar har vi ett ansvar att hjälpa samhället när det krisar. Under mars och april ett vanligt år genomförs fler än en miljon träningar, tävlingar och matcher som samlar 10 miljoner barn och ungdomar sammanlagt. I år blir det inte så – för idrottsrörelsen ställer upp när det behövs.

– Det går emot vår ideologi att inte tävla och idrotta, men prioritet nummer ett är att hjälpa samhället att minska smittspridningen av coronaviruset. Våra 19 000 föreningar och 880 000 ledare ställer upp och gör det bästa i en svår situation, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Regeringens förbud mot större evenemang som samlar fler än 500 personer och rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten gällande mindre evenemang kommer att ge betydande ekonomiska effekter för många föreningar. Det lokala aktivitetsstödet (LOK-stödet) som är en viktig grundplåt för många barn- och ungdomsföreningar beräknas utifrån antalet sammankomster som träningar och tävlingar och antalet barn och ungdomar.

– Jag vill lugna våra ideella föreningar i hela landet att det lokala aktivitetsstödet (LOK-stödet) inte kommer att minska för att det blir färre aktiviteter. Totalsumman blir lika stor 2020 som 2019. Föreningar kan räkna med ungefär lika stort stöd som om verksamheten hade rullat på som vanligt, säger Björn Eriksson.

Regeringen har även meddelat att alla företag och ideella föreningar som har en skatt att betala och som fått tillfälliga betalningsproblem kan söka anstånd med betalning hos Skatteverket vilket kan underlätta lite för föreningar.

- Riksidrottsförbundet har gjort en första ögonblicksbild av de ekonomiska konsekvenserna för evenemangen som ställs in under mars och april. Jag kommer att lämna över den beräkningen till idrottsminister Amanda Lind vid det planerade möte på onsdag klockan 10, säger Björn Eriksson.

Riksidrottsförbundet har även inlett en djupare analys som tar höjd för evenemang till och med juni.

– Det kommer ta lite tid att överblicka effekterna av det som nu sker. Vi har satt igång arbetet med en mer heltäckande analys som jag får återkomma kring under april månad, säger Björn Eriksson.

Riksidrottsförbundets egna utvecklingscentrum Bosön används intensivt under hela året av både förbund och föreningar för både träning, tester och utbildning. Riksidrottsstyrelsen har beslutat att de föreningar och förbund som på grund av rådande situation inte kommer kunna vara på Bosön som planerat inte ska drabbas ekonomiskt av det.

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

Idrotten behovs under och efter coronakrisen - öppet brev från RF-SISU Örebro län2.4.2020 15:00:20 CESTPressmeddelande

Många är vi som såg fram emot att följa Örebro Hockey, Linde Volley och Örebro Volleyboll i slutspelen eller KIF Örebro och Örebro SK:s start i fotbollens högsta serier. Men den mångfald av idrottssändningar vi kunnat följa dagligen från hela världen visas inte längre. Idrottsupplevelser som behövs som bäst nu när allt mer av oro och tristess kommer in i vår tillvaro.

Barn och ungdomsidrott prioriteras i fördelning av ekonomiskt stöd1.4.2020 20:12:01 CESTPressmeddelande

Idrottsrörelsen är ett av många samhällsområden som drabbas av Coronakrisen. Arbetet med hur fördelning ska ske av de 500 miljoner kronor som regeringen ska tilldela idrottsrörelsen i akut stöd har fortsatt. I kväll hade Riksidrottsförbundet och dess referensgrupp med 10 SF sitt andra möte och diskuterade Riksidrottsförbundets förslag till övergripande principer för fördelningen.

Beslut i Riksidrottsstyrelsen att egna medel går till bekämpning av corona31.3.2020 08:27:58 CESTPressmeddelande

Riksidrottsstyrelsen har fattat beslut om att det bör finnas möjlighet för föreningar att söka projektstöd inom ramen för barn- och ungdomsidrotten via ytterligare ett kriterium, nämligen bibehållen verksamhet under tiden för restriktioner med anledning av Coronapandemin. Det kan handla om att köpa in utrustning för att bedriva utomhusträning eller genomföra annorlunda idrottsverksamhet, exempelvis digital.