Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Idrottshalland laddar för aktiv sommar med anpassning

RF-SISU Hallands kostnadsfria sommaraktiviteter för barn och unga genomförs under anpassade former i år. Ett 90-tal unga ledare laddar just nu för att möta barn runtom i länet. Och det märks att många vill satsa på en aktiv hemester.

Varje år genomförs kostnadsfria sommaraktiviteter för barn i Halland under ledning av unga sommarjobbare, som utbildas i bland annat ledarskap inför uppdraget. Satsningarna genomförs tillsammans med kommuner och lokala idrottsföreningar. I år görs anpassningar efter mynidgheternas riktlinjer för att hindra smittspridning. Målet har varit att ställa om, för att slippa ställa in.

− Det känns särskilt viktigt att kunna erbjuda Sportsommar och Forumteater i år. Vi ser att det finns ett stort intresse av att delta och det känns jättebra att kunna möta det tillsammans med idrottsföreningarna, säger Peter Gårdestedt, biträdande distriktsidrottschef i Halland.

Sportsommar är ett kostnadsfritt dagläger som genomförs i samverkan med kommunerna i Falkenberg, Varberg, Laholm, Kungsbacka och Hylte. Konceptet riktar sig till barn i mellanstadieåldern som får testa olika idrotter. Ett 80-tal unga sommarjobbare engageras som ledare ute i kommunerna och lokala föreningar är med och visar upp sin verksamhet.

− Läget har ju känts väldigt osäkert under våren men genom att vi kan ha mindre grupper och vara utomhus kan vi anpassa oss på ett säkert sätt efter myndigheternas riktlinjer, och det är högt tryck på anmälan. Jag tror att många, särskilt i dessa tider, ser ett värde i att hitta roliga aktiviteter för barnen på hemmaplan, utan att det behöver kosta så mycket, säger Lisa Fallhagen, idrottskonsulent på RF-SISU Halland med ansvar för Sportsommar.

Medan Sportsommar hålls på idrottsplatser runt om i länet besöker Forumteater barnen i deras föreningar och på deras sommarläger för att inspirera till samtal om värdegrund, i år med fokus på jämställdhet. Gruppen av unga feriearbetare förbereder sig för att erbjuda extra mycket teater i sommar. Genom att möta små grupper, utomhus, kan aktiviteten genomföras på ett tryggt sätt.

− Vi vill nå så många som möjligt och öppnar upp för att ta emot anmälningar hela sommaren, även utanför de veckor som vi vanligtvis avsätter för teatern. Det känns jättekul i år. Vi har en stor kompetens i gruppen och vi märker att föreningarna planerar för att hålla igång. De erbjuder idrottsskolor som en värdefull sommaraktivitet och vi vill såklart matcha dem genom att vara flexibla och finnas med i deras olika sammanhang, säger Emelie Elfsberg, projektledare för Värdefullt som anordnar Forumteater.

Kontaktpersoner och mer info:

Biträdande distriktsidrottschef Peter Gårdestedt, tel: 070-289 90 32

Kontakt Sportsommar: Lisa Fallhagen, 070-289 90 34

Kontakt Forumteater: Emelie Elfsberg, tel. 070-286 71 13

(Bilder kan skickas vid förfrågan)

Här kan du läsa mer om Sportsommar

Här kan du läsa mer om Forumteater

Här kan du läsa mer om RF-SISU Halland

Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

RF-SISU Halland är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och förbund i länet.

Följ Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Senaste pressmeddelandena från Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna