Idrottsrörelsen står upp mot mäns våld mot kvinnor

Under UN Womens initiativ ”16 Days of Orange” arrangeras ”En vecka fri från våld” i Smålands tre län 22–28 november. Båda initiativen syftar till att sprida kunskap om våld i nära relationer. Vi i idrottsrörelsen tar ställning mot våldet!

En vecka låter futtigt. 16 dagar också. Alla veckor, alla dagar borde väl vara fria från våld? För alla! Nu ser det tyvärr inte ut så, varken i Småland, i Sverige eller någonstans på jorden. En av tre kvinnor i världen utsätts för våld under sin livstid.

Under 2021 har mäns våld mot kvinnor fått stor medial uppmärksamhet. Problemet är utbrett och hela samhället har en skyldighet att stå upp mot våldet mot kvinnor. Så även vi inom idrottsrörelsen.

– Idrotten är stor i Småland. Vi arbetar konsekvent för en trygg idrott, fri från mobbning, trakasserier, hot, våld och övergrepp. Kan vi bidra till att minska våldet mot kvinnor och flickor så gör vi naturligtvis det, säger Rickard Strandberg, distriktsidrottschef.

Hur föreningar och förbund medverkar avgör man själv, men här är några exempel:

• Spela matcher med orange kaptensbindel
  • Lyfta fram budskapet på LED-skärmar i hemmaarenan samt dela budskapet i sociala medier

HV71, IFK Värnamo, Mullsjö AIS och Nybro Vikings är några av föreningarna i Småland som tar ställning mot våldet genom att medverka under ”16 Days of Orange”.

– Totalt femton föreningar har hittills anmält sin medverkan. Vi hoppas det blir många fler av Smålands 1 800 idrottsföreningar som tar chansen att stå upp mot våldet mot kvinnor och flickor, säger idrottskonsulent Fredrika Lindström på RF-SISU Småland.

”En vecka fri från våld” pågår 22–28 november och ”16 Days of Orange” 25 november–10 december.

Rickard Strandberg
Distriktsidrottschef
rickard.strandberg@rfsisu.se

Fredrika Lindström
Idrottskonsulent
fredrika.lindstrom@rfsisu.se

RF-SISU Småland är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund.

Beslut om fördelning av 798 miljoner för återstart och kompensation2.12.2021 15:27:53 CET | Pressmeddelande

Riksidrottsstyrelsen har beslutat att fördela 798 miljoner kronor till idrottsrörelsen för återstart efter pandemin och som kompensation för verksamhet som påverkats under pandemin. Stödet fördelas till samtliga specialidrottsförbund, 2046 idrottsföreningar och riktat stöd till idrott för personer med funktionsnedsättningar, föreningar som drabbats extra hårt under pandemin och elitidrott.