Idrottsrörelsens beslutsfattare samlas på Riksidrottsforum

I helgen samlas idrottsrörelsen på Riksidrottsforum, ett digitalt arbetsmöte med 260 deltagare. Några av frågorna som ska diskuteras är hur idrottsrörelsen påverkas av coronakrisen, ekonomiska stödformer och parasport.

Foto: Bildbyrån

Riksidrottsforum är mötesplatsen för förtroendevalda eller generalsekreterare i Riksidrottsförbundets eller SISU Idrottsutbildarnas medlemsförbund. På Riksidrottsforum diskuteras viktiga gemensamma frågor och ärenden inför Riksidrottsmötet (stämman) som är planerad att genomföras i Uppsala i maj 2021.

Mötet i helgen genomförs helt digitalt med 260 representanter från Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas medlemsförbund. Under helgen genomförs fem digitala diskussionspass med 35 grupper vid varje tillfälle, sammantaget 175 digitala gruppsamtal.

–  Att vi genomför detta arbetsmöte och involverar samtliga medlemsförbund är oerhört viktigt då frågorna handlar om hur vi tillsammans ska fortsätta utveckla arbetet och idrotten. Vi hade såklart önskat att mötet kunnat hållas fysiskt men jag är övertygad om att med den noggranna planering som nu gjorts ges alla deltagare möjlighet att delta och göra sina röster hörde på ett utmärkt sätt, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Lördagens första arbetspass handlar om scenarioplanering och långsiktig påverkan på idrottsrörelsen utifrån coronasituationen. Senare under dagen diskuteras bland annat ekonomiska stödformer och parasportverksamheten inom idrottsrörelsen.

Under söndagen väntar två arbetspass om den nya antidopingorganisationen och strategisk plan fram till 2025. Riksidrottsforum avslutas med workshops, där nytt elitidrottsprogram är ett av ämnena.

Här hittar du programmet i helhet (länk)

Ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna

Foto: Bildbyrån

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.

RF-SISU Dalarna presenterar en ny fond2.7.2021 09:37:47 CEST | Pressmeddelande

RF-SISU Dalarna presenterar en ny fond Yngve Lindvalls Minnesfond Vägen till idrott - Parasport Fonden är initierad av Dalarnas avgående landshövding Ylva Thörn. Citat från landshövding Ylva Thörn: ”Jag är oerhört stolt över att RF-SISU Dalarna via denna fond också lyfter Paraidrottens betydelse för att skapa en mer likvärdig möjlighet för tjejer och killar att utöva sin idrott oavsett funktionshinder.”