Idrottsrörelsens beslutsfattare samlas på Riksidrottsforum

I helgen samlas idrottsrörelsen på Riksidrottsforum, ett digitalt arbetsmöte med 260 deltagare. Några av frågorna som ska diskuteras är hur idrottsrörelsen påverkas av coronakrisen, ekonomiska stödformer och parasport.

Foto: Bildbyrån

Riksidrottsforum är mötesplatsen för förtroendevalda eller generalsekreterare i Riksidrottsförbundets eller SISU Idrottsutbildarnas medlemsförbund. På Riksidrottsforum diskuteras viktiga gemensamma frågor och ärenden inför Riksidrottsmötet (stämman) som är planerad att genomföras i Uppsala i maj 2021.

Mötet i helgen genomförs helt digitalt med 260 representanter från Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas medlemsförbund. Under helgen genomförs fem digitala diskussionspass med 35 grupper vid varje tillfälle, sammantaget 175 digitala gruppsamtal.

–  Att vi genomför detta arbetsmöte och involverar samtliga medlemsförbund är oerhört viktigt då frågorna handlar om hur vi tillsammans ska fortsätta utveckla arbetet och idrotten. Vi hade såklart önskat att mötet kunnat hållas fysiskt men jag är övertygad om att med den noggranna planering som nu gjorts ges alla deltagare möjlighet att delta och göra sina röster hörde på ett utmärkt sätt, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Lördagens första arbetspass handlar om scenarioplanering och långsiktig påverkan på idrottsrörelsen utifrån coronasituationen. Senare under dagen diskuteras bland annat ekonomiska stödformer och parasportverksamheten inom idrottsrörelsen.

Under söndagen väntar två arbetspass om den nya antidopingorganisationen och strategisk plan fram till 2025. Riksidrottsforum avslutas med workshops, där nytt elitidrottsprogram är ett av ämnena.

Här hittar du programmet i helhet (länk)

Ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna

Foto: Bildbyrån

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

59 idrottsföreningar i Örebro län får ta del av kompensationsstöd20.11.2020 15:03:00 CETPressmeddelande

59 idrottsföreningarna i Örebro län har beviljats stöd på tillsammans totalt 4 637 000 kronor för perioden juli till september 2020. Utöver detta kommer elitföreningarna ta del stöd direkt från sitt specialförbund. – Vi är glada över att kunna förmedla det här stödet som en hjälp för föreningar att överleva och kunna fortsätta erbjuda idrottsaktiviteter till framförallt barn och unga, säger Charlotta Stenhem, distriktsidrottschef för RF-SISU Örebro län.