IDUN Minerals ansluter till I’M VEGAN

För att konsumenter ska kunna vara säkra på att en produkt inte har framställts med hjälp av djurförsök eller innehåller animaliska ingredienser finns Djurens Rätts märkning I’M VEGAN. Idag offentliggörs det att skönhetsvarumärket IDUN Minerals ansluter hela sitt veganska sortiment till Djurens Rätts märkning från den 3 december.

Allt fler konsumenter vill kunna vara säkra på att deras hudvårdsrutin inte har bidragit till plågsamma djurförsök eller innehåller några animaliska ingredienser. I'M VEGAN är en varumärkesregistrerad veganmärkning från organisationen Djurens Rätt som gäller både livsmedel, hygienartiklar och kosmetika och används av ett trettiotal företag idag.

Att märka produkter med I'M VEGAN är ett tydligt sätt att visa konsumenterna att en produkt uppfyller de krav som Djurens Rätt ställer på veganska produkter. Idag offentliggörs att det svenska skönhetsvarumärket IDUN Minerals ansluter hela sitt veganska sortiment med över 200 produkter till märkningen I’M VEGAN. Något som Djurens Rätt ser glädjande på.

– Det är fantastiskt att ett så stort företag som IDUN Minerals jobbar ihärdigt för att ta ansvar för djuren samtidigt som de erbjuder ett brett sortiment. Genom att företaget ansluter sitt veganska sortiment till I’M VEGAN blir det enklare för konsumenten att välja djurvänligt samtidigt som det visar vägen för andra kosmetika- och skönhetsföretag, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Med I’M VEGAN kan konsumenter vara säkra på att inga djurförsök förekommer inom företaget eller beställs av leverantörer samt att inga animaliska ingredienser finns gömda bakom de kryptiska innehållsförteckningar som kosmetiska produkter kan ha. Företagen kontrolleras av en tredje part för att säkerställa att kriterierna efterlevs.

–  Vi tror starkt på att framtiden för skönhetsindustrin är vegansk och cruelty-free. Organisationer med strikta krav på djurförsök och ingrediensers ursprung som Djurens Rätt är avgörande för att få industrin i rätt riktning. Det är viktigt att alla aktörer i leveranskedjan, från råvarutillverkaren till varumärket som säljer produkterna, tar ansvar för att inga djur används i skönhetsindustrin längre, säger Héloïse Le Levier, Research & Product Development Manager på IDUN Minerals.

IDUN Minerals breda sortiment av produkter inkluderar bland annat nagellack, solkräm, läppstift, ögonskuggor, schampo och ansiktskräm. Samtliga av företagets veganska produkter kommer erhållas märkningen I’M VEGAN från den 3 december och kommer både att synas på ytterförpackning och produkt.

Läs mer om samarbetet och Djurens Rätts märkning I’M VEGAN här.

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Är Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 50 000 medlemmar.

Framgång för kycklingarna - Picadeli antar European Chicken Commitment i hela Europa27.1.2022 12:18:02 CET | Pressmeddelande

Den 26 januari gick Djurens Rätt ut med konsumentinformation som rör Picadeli, ett välkänt svenskt salladsbarsföretag med verksamhet i Europa och USA, om att de fortsatt serverar kött från turbokycklingar i sina salladsbarer. Redan samma dag kom det glädjande beskedet att Picadeli antar European Chicken Commitment (ECC) och slutar därmed att använda sig av turbokycklingar i samtliga länder där företaget är verksamma i Europa.

Efter Djurens Rätts anmälan: Jordbruksverket lyssnar på kritiken och ändrar sina föreskrifter17.12.2021 16:38:02 CET | Pressmeddelande

Tidigare i år lämnade Djurens Rätt in ett klagomål till EU-kommissionen om att Sverige inte klarar av den obligatoriska kontrollen av försöksdjursverksamhet. Jordbruksverket menade inledningsvis att de inte delar Djurens Rätts bild av att deras föreskrifter strider mot försöksdjursdirektivet. Efter Djurens Rätts anmälan har de nu tagit till sig av kritiken och skrivit ett förslag till nya föreskrifter där samtliga problem Djurens Rätt påpekat i anmälan har hanterats.

Djurens Rätt anmäler Sverige till EU-kommissionen6.12.2021 11:07:21 CET | Pressmeddelande

Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har skickat in en omfattande anmälan mot Sverige till EU-kommissionen. Detta efter att organisationen upptäckt att Sverige under lång tid bara klarat av att göra knappt hälften av de kontroller som medlemsstaterna ska göra enligt försöksdjursdirektivet. Djurens Rätt kräver nu att fler djurskyddskontroller ska göras inom djurförsöksområdet.

Djurens Rätts generalsekreterare överklagar minkbeslut26.11.2021 10:01:20 CET | Pressmeddelande

Jordbruksverket har beslutat att minkavel åter ska tillåtas under nästa år. Ett beslut som Djurens Rätt anser är för riskabelt för att det ska kunna träda i kraft. Bakgrunden är att minkar är mottagliga för SARS-CoV-2 och att inga minkar i Sverige är skyddade mot viruset under våren när parningen av minkar inleds. Djurens Rätts generalsekreterare Benny Andersson har nu skickat in en överklagan mot beslutet.