If Skadeförsäkring

If: Ännu en hemmasommar väntar efter ett starkt första kvartal

Dela

If presenterar i dag ett mycket starkt resultat för det första kvartalet 2021. God tillväxt, en normal vinter på skadesidan och tydliga effekter av coronapandemin präglar resultatet för Nordens största försäkringsbolag.

Foto: Espen Wallin
Foto: Espen Wallin

– Vi gör ett bra resultat, och sådana resultat uppstår inte av sig själva. God service, relevanta produkter och bra skadehantering är avgörande för att åstadkomma det i kvartal efter kvartal, säger Ifs koncernchef Morten Thorsrud.

Nu förbereder han organisationen på ytterligare en vår och sommar när många i Norden ska tillbringa semesterperioden i sina hemländer.

– Förra året såg vi en enorm ökning i försäljningen av båtförsäkringar, försäkringar av fritidshus och andra typiska semesterprodukter, och likaså av husdjur. Vi har redan sett en stor ökning av liknande efterfrågan i år, och vi är också väl förberedda på att hjälpa alla som har otur och drabbas av en skada, säger Thorsrud.

Han tillägger att If anpassat produktportföljen, bland annat genom att erbjuda specialistrådgivning till villaägare som planerar byggprojekt och genom att förbättra villkoren för hund- och kattförsäkringen.

Koncernresultat för första kvartalet

Nordens största försäkringsbolag gör ytterligare ett starkt resultat under det första kvartalet 2021.

  • Totalkostnadsprocenten för Q1 är 81,5 (83,7 under Q1 2020). Coronaeffekter utgjorde 3 procent av detta.
  • Tekniskt resultat för kvartalet är 2 193 MSEK (1 924)
  • Premieintäkten under kvartalet var 18 229 MSEK (18 480)
  • If har totalt en premietillväxt på 2,6 procent för kvartalet. En negativ marknadsutveckling inom arbetsskadeförsäkringar i Finland, till följd av arbetslöshet, minskar den sammanlagda tillväxten.
  • Investeringsresultatet visar en vinst under första kvartalet på 572 MSEK (-387)

– Coronaeffekterna beror bland annat på färre bilskador, till följd av att det är mindre trafik på vägarna än normalt. Internt ser vi också en effekt av minskad mötes- och reseverksamhet, säger koncernchef Morten Thorsrud.

Det svenska resultatet

I Sverige och de andra nordiska länderna har If god förnyelsegrad, nöjda kunder och tillväxt i kundstocken. Kunderna blir allt mer digitala, och under kvartalet har 15 procent fler loggat in på ”Mina sidor” för att hantera sina försäkringar själva.

  • Mätt i premieintäkt är tillväxten 5,1 procent i Sverige under Q1 2021.
  • Det tekniska resultatet landade på 1 046 MSEK (1 169 MSEK under Q1 2020).
  • Totalkostnadsprocenten var 74,5 (71,0)

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Foto: Espen Wallin
Foto: Espen Wallin
Ladda ned bild

Om

If Skadeförsäkring
If Skadeförsäkring

106 80 Stockholm

+46 771-43 00 00

If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,7 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 7 900 anställda.

If bildades 1999 när svenska Skandias och norska Storebrands skadeförsäkringsverksamheter fusionerades. If är helägt av den finska bankkoncernen Sampo.

Följ If Skadeförsäkring

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring

Bilbrottsbarometern 2021 – ta del av webbinarium och referat om bil- och bildelsstölder22.7.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sverige är unikt utsatt för internationell organiserad brottslighet som bland annat stjäl bilar, bildelar och båtmotorer. Men varför har Sverige blivit ett smörgåsbord för stöldligor? Det är utgångspunkten för en årlig rapport som If tagit initiativ till. Den första bilbrottsbarometern presenterades vid ett seminarium med If, Larmtjänst, Gränspolisen och NOA.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum