If breddar hållbarhetsarbetet

På onsdagen släpps försäkringsbolaget Ifs första hållbarhetsrapport, där perspektivet från tidigare års miljörapporter breddats till att också innefatta sociala och ekonomiska frågor.

Arbetet med rapporten påbörjades redan våren 2018. En intressent- och väsentlighetsanalys genomfördes där kunder, anställda, ledning, partners och civilsamhället intervjuades och ombads ge sin syn på vilka hållbarhetsfrågor som är viktigast för If. Baserat på dessa intervjuer och kompletterande analyser har fem viktiga hållbarhetsaspekter identifierats som utgör grunden för rapporten och Ifs fortsatta hållbarhetsarbete – klimat, leverantörskedjor och material, arbetsmiljö, mångfald och jämställdhet samt ansvarsfulla affärsmetoder.

Hållbarhetsrapporten kommer att publiceras varje år framöver och ersätter därmed den tidigare miljörapporten.

- Med den här rapporten tar vi ett bättre helhetsgrepp om de hållbarhetsfrågor som är viktigast för vår verksamhet. Under 2019 kommer vi att utveckla nya långsiktiga mål för våra fem hållbarhetsområden, säger Philip Thörn, hållbarhetschef på If.

Bland de långsiktigt positiva resultat som lyfts i rapporten märks bland annat minskade koldioxidutsläpp i If-koncernen om 56 procent sedan 2008, minskat antal flygningar om 31 procent sedan 2007 samt minskad papperskonsumtion om 61 procent sedan 2014.

Läs mer om hållbarhetsrapporten för 2018 här.