If ingår samarbete med världens första individanpassade graviditetsapp: One Million Babies

Försäkringsbolaget If har inlett ett samarbete med världens första evidensbaserade och individanpassade graviditetsapp: One Million Babies. Appen är resultatet av ett samarbete med ett forskarteam inom graviditet och födsel vid Karolinska Institutet, samt grundare från företagen Adlibris och Apotea.

Appen är framtagen av forskande läkare och barnmorskor och informationen och råden är baserade på information från fler än en miljon svenska födslar, därav namnet One Million Babies. Genom att användarna löpande delar hälsodata blir appens information och prognoser mer träffsäkra och det är det som skiljer One Million Babies-appen åt mot övriga graviditetsappar.

- Jag har träffat väldigt många kvinnor i min roll som barnmorska och vet hur viktigt det är att få rätt information vid rätt tidpunkt. Det ger kvinnor möjligheten att ta de beslut som är viktiga för dem själva och den egna hälsan. Som barnmorska och forskare vet jag att mycket av den information vi har om graviditet och födsel inte är tillgänglig för kvinnor på ett bra sätt och där kan denna app göra stor skillnad, säger Mia Ahlberg, barnmorska, medicine doktor och grundare till One Million Babies.

Appens grundare består av ett akademiskt team från Karolinska Institutet med barnmorska och medicine doktor Mia Ahlberg, professor Martin Neovius och docent Olof Stephansson som alla forskar om graviditet och födsel. Duon som står för den tekniska delen av appen är Fabian Fischer och Magnus Dimert som bland annat är grundare till e-handelsföretagen Apotea, Adlibris och Addnature.

- Under pågående pandemi ser vi att One Million Babies har kunnat fungera som kvalitetssäkrad informationshub vilket känns oerhört relevant och viktigt i en tid där fake news inte är ovanligt säger Magnus Dimert, grundare och vdOne Million Babies.

- Samarbetet med One Million Babies ligger helt i linje med hur vi på If tänker för att skapa trygghet. Med hjälp av teknik och forskning hjälper One Million Babies kvinnor och föräldrar att känna sig trygga i ett skede när mycket förändras. Det ska vara lätt, rätt och tillgängligt, säger Ida Fejer, som är ansvarig för samarbetet på If.

Samarbetet mellan If och One Million Babies startade 1 juli 2020. I appen kan användarna teckna en kostnadsfri gravidförsäkring samt få råd av Ifs barnförsäkringsexpert Lisa Munkhammar.

Ladda ner appen här

App Store:

Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=se.evidensa.omb&hl=sv&pcampaignid=MKT-Other-global-all-co-prtnr-py-PartBadge-Mar2515-1

Läs mer om appen här: