If lanserar ett nytt nordiskt kommunikationskoncept

Varumärket ska spegla företagets kultur. – Ifs nya kundlöfte är att vara "vid din sida". Vi vill göra det tydligare för samhället vem vi verkligen är, förklarar Sumit Malhotra, Head of Brand, Marketing and Communication för If, Nordens största försäkringsbolag.

Det nya konceptet ”Vid din sida” har tagits fram av Åkestam Holst i samarbete med Ifs inhousebyrå, If Creative Agency (IfCA).

I dag lanserar If en ny varumärkeskampanj. Kampanjen är det första steget för att bygga bolagets position som det mest omtänksamma försäkringsbolaget.

– If är ett värderingsstyrt bolag. Vi drivs av omtanke, både gentemot våra kunder, våra anställda och samhället. Vi har kundens bästa för ögonen, oavsett om kunden är en individ eller ett globalt företag. Det är djupt rotat i våra arbetsmetoder och vår kultur, säger Sumit Malhotra.

Det nya kommunikationskonceptet ska förtydliga vad If är och står för. Det handlar om att lyfta fram det som redan finns och fungerar. Att återberätta det som händer varje dag. Att visa hur kundupplevelsen utgår från vem kunden är och vad den behöver – innan något händer, likväl som efter.

– Det går att kopiera varor och tjänster, men inte vår kultur och våra medarbetares engagemang. Till sist är det deras genuina omtanke om kunden som särskiljer oss från våra konkurrenter. If har överlag väldigt nöjda medarbetare och kunder, det visar mätning efter mätning. Denna tillit gör det möjligt för oss att förstärka vårt kundlöfte.

Kampanjen visar hur If finns där för sina kunder i olika situationer genom livet.

– Vi vill finnas vid kundernas sida när de behöver. Vårt engagemang handlar inte bara om utbetalningar, utan vi väljer att engagera oss på ett djupare plan, exempelvis genom att investera allt mer i att förebygga skador. I kampanjen har vi fångat såväl de breda livssituationerna som de mer specifika händelserna i livet – från att besluta sig för att bilda familj till att någonting har hänt med bilen, säger Sumit Malhotra.

– Omtanke är en del av vårt DNA. Nu vill vi berätta om det på ett tydligare sätt.

Kampanjen visar vad If står för med genom att skapa en varm, hjälpsam och positiv känsla. För att understryka det har ett nytt bilduttryck tagits fram, där man kommer människor nära på ett mer emotionellt och personligt plan.

Konceptet lanseras i dag och kommer att gå i tv, utomhus, print och digitala kanaler i hela Norden.

Arbetsgrupp

Motorcykel

Vattenskidor

Sumit Malhotra, Head of Brand, Marketing and Communication, på If

If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 6 800 anställda.

Resa i höst? Så gäller reseskyddet i hemförsäkringen under pandemin12.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Oktober är en månad då många planerar att resa utomlands, trots rådande pandemi. Nästan var sjunde svensk planerar en utlandsresa under hösten, visar en undersökning av försäkringsbolaget If. Ett flertal flyg- och resebolag erbjuder höstresor, inte minst inför det kommande höstlovet då skolorna har stängt. Men hur ser det ut med reseskyddet i coronatider? If reder ut vad som gäller.