If lanserar ny visuell identitet – vill förmedla värme och smidighet

Med sin nya visuella identitet, framtagen tillsammans med designbyrån Bold, vill If förstärka hur enkelt och smidigt det är att vara försäkringskund hos bolaget.

Försäkringsbolaget If vill visa att de är ett bolag som är lätta att ha att göra med. Den nya visuella identiteten har skapats med målsättningen att framhäva såväl funktionalitet som de känslomässiga värden som If står för.

If, som är Nordens största försäkringsbolag, har under hösten fyllt 20 år och antalet kunder i Norden har stigit till 3,7 miljoner.

Som ett led i ompositioneringen av bolaget lanseras nu även en ny visuell identitet, framtagen tillsammans med designbyrån Bold. Syftet är att spegla bolagets position som enkelt att ha att göra med. Målsättningen har varit att förenkla och förtydliga bolagets kommunikation utåt. Implementeringen startade redan under sommaren och från och med hösten har den börjat synas externt.

– Konceptet heter ”simply personal”. Ett enkelt och personligt uttryck, där det funktionella möter det emotionella. Den visuella identiteten ska vara lätt att ta till sig som mottagare och att hantera som användare, samtidigt som den ska ge uttryck för de känslomässiga värdena som vi står för, förklarar Mathias Brandt Zaric, Head of Brand Design på If.

Strategi i varje element

Den nya visuella identiteten handlar om mer än estetik. Den innefattar funktionalitet på flera olika plan:

– Bakom varje element i den nya visuella identiteten finns en strategi. Våra affärsmässiga mål och varje parameter av verksamheten har vävts in i detaljerna då hela organisationen involverats i designutvecklingen. Den ska passa alla våra kunder som består av både privatpersoner och företag, säger Maria Ziv, Chief Marketing Officer på If.

Stort fokus har också legat på att förmedla värme och personlighet.

– Utmaningen har varit att skapa en visuell identitet som fokuserar på enkelhet utan att det känns avskalat och kallt. Vi har jobbat mycket med att få fram värmen som finns i allt vi gör! Det måste kännas att det är människor bakom produkterna. Därför har vi till exempel tagit fram ett helt unikt egenritat typsnitt, berättar Mathias Brandt Zaric.

Unikt och effektivt typsnitt

Tillsammans med Göran Söderström och Erik Moberg på Letters from Sweden har Bold och If skapat det nya typsnittet som är helt unikt. Utöver att spegla Ifs emotionella värden kommer det fylla många funktionella behov, framförallt i digitala miljöer där läsbarhet är ett stort krav. Resultatet blev If Sans.

Mathias Brandt Zaric förklarar vidare:

– Konceptet ”simply personal” går igen i alla designelement, inte minst i If Sans. Vi har lyckats skapa ett typsnitt som är väldigt enkelt i sin uppbyggnad men som har karaktär och ett emotionellt uttryck med hjälp av detaljer som är inspirerade av kalligrafi.

Från att tidigare ha haft fem olika typsnitt kommer If nu ha ett enda. Ett typsnitt som dessutom är framtaget med tillgänglighet som utgångspunkt och som gör det kostnadseffektivt och tidsbesparande med reducerade laddtider digitalt.

– Vi har ställt mycket höga krav på den nya identiteten avseende effektivitet. Typsnittet är skapat för att minimera laddningstider på sajten och i mobilen där varje tiondels sekund spelar stor roll för användarupplevelsen. Vårt nya bildmaner lämpar sig dessutom utmärkt för 3D renderade bilder, något som är mycket kostnadseffektivt, förklarar Maria Ziv.

Dan Bunnskog, Design Director på Bold:

– Vi har alltid ett konsumentorienterat tänk på Bold och tycker därför att det är extra spännande att arbeta med ett varumärke som spelar så stor roll i människors vardagliga liv. Det visuella uttrycket har vi renodlat med färre komponenter för att skapa ett enhetligt uttryck genom samtliga kanaler. En enkel och varm upplevelse.

Uppdatering av färger och bildspråk

De mest varumärkesdrivna förändringarna av den visuella identiteten innehåller också en uppdatering av Ifs färgpalett, bildmanér och logotyp. Den blå färgen på logotypen har fått en ny intensivare och djupare ton, med en adderad funktion som aktiverings- och highlightfärg. Tillsammans med en bas av naturliga och varma kulörer från beige till brunt och kompletterande färger inspirerade av naturmaterial, har If en färgpalett med ett lugnt och varmt uttryck.

Den nya identiteten har två nya bildmanér: livsstilsbilder och studiobilder. Där livsstilsbilderna kommunicerar berättelsen medan studiobilderna kommunicerar ämnet.

– Livsstilsbilderna är miljöbilder som speglar situationer från vår, och våra kunders, vardag. Genom att ha korta skärpedjup i livsstilsbilderna så skapar vi en känsla av att, som åskådare, befinna sig i bilden snarare än att observera den utifrån. Studiobilderna är ett effektivt sätt för oss att kommunicera ämnet, där vi kan bildsätta våra produkter och tjänster på ett enkelt sätt, säger Mathias Brandt Zaric.

Visas i ny kampanj 26 december

Omvandlingen av identiteten kommer att märkas inte minst i Ifs kampanj som startar den 26 december.

– Det känns jätteroligt att äntligen kunna presentera vår nya visuella identitet. Det har varit otroligt intressant att skapa en så enkel men samtidigt varm och tekniskt avancerad identitet. Jag är säker på att både medarbetare och kunder kommer uppskatta resultatet, säger Maria Ziv.

Se mer om Ifs nya visuella identitet här