IF Metall: Offensiv budget, men det finns revor att laga

Idag presenteras regeringens höstbudget. Trots stora skattesänkningar innehåller den välkomna och nödvändiga satsningar för att lindra konsekvenserna av coronakrisen, som en fortsatt förstärkt a-kassa. Men en viktig del saknas: Resurser till att laga revorna i sjukförsäkringen.

- Regeringen föreslår att förstärkningen av a-kassan ska vara kvar till och med 2022. Det är en seger för tryggheten. Att de som förlorat jobbet på grund av pandemin ska kunna försörja sig medan de söker ett nytt jobb har varit ett viktigt krav från IF Metall, säger förbundsordförande Marie Nilsson.

Budgeten innehåller också stora satsningar på utbildning och kompetensutveckling, i form av tusentals nya platser på högskola och komvux. Den nya lagen om korttidsarbete ska kompletteras med utbildningsinsatser för de som i framtiden kan omfattas av korttidsarbete.

- Det är viktigt att ha beredskap för snabba justeringar i regelverket för korttidsarbete om det skulle behövas i spåren av pandemin, säger Marie Nilsson.

Att industrin är en förutsättning för att klara klimatkrisen är tydligt i regeringens budget. Industriklivet, som stöttar industrin att investera i ny grön teknik, får ökade resurser.

- Det är en budget som är på rätt väg. Men tyvärr finns en stor brist: Vi ser inga nya satsningar för att förstärka sjukförsäkringen. Vi ska ha rätt att vara sjuka tills vi blir friska. Här måste vi i IF Metall och resten av fackföreningsrörelsen fortsätta sätta press på regeringen, säger Marie Nilsson.

Frågor besvaras av IF Metalls presstjänst, 08-786 82 44