IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson talar i Sundsvall på första maj

På första maj, arbetarrörelsens internationella högtidsdag, samlas socialdemokrater och LO-medlemmar över hela landet. 2022 sker det under parollerna ”Sverige kan bättre” och ”Alla Folks frihet”. Som nationell företrädare talar Marie Nilsson, IF Metalls förbundsordförande, i Sundsvall.

– Äntligen kan vi samlas på plats på första maj igen, efter två år av pandemi. Vi ska visa att vi är många och starka tillsammans. Årets paroller är Sverige kan bättre och Alla folks frihet. I grund och botten handlar ju det om arbetarrörelsens utgångspunkt att det är när vi jobbar tillsammans som vi kan lösa våra samhällsproblem på bästa sätt. Vi vill också tydligt visa vår solidaritet med Ukrainas kamp för frihet, demokrati och fred, säger Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin.

I Sundsvall talar Marie Nilsson, IF Metalls förbundsordförande.

– Sundsvall är en central del i nyindustraliseringen med nya gröna jobb som sker i Sverige. Det är en viktig pusselbit i klimatomställningen som vi måste göra. Därför är det inspirerande att IF-metalls ordförande Marie Nilsson kommer till Sundsvall på första maj för att tala, säger Stefan Hultman, ordförande i IF-metall mellersta Norrland.

Tid och plats:

13.30 Tåg från Esplanaden 29

14.00 Tal på Torget

Socialdemokrater samlas i hela landet under första maj. Partiordförande och statsminister Magdalena Andersson talar i Stockholm. LO:s ordförande Susanna Gideonsson talar i Göteborg och Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin talar i Malmö. På socialdemokraternas hemsida finns mer information om var nationella företrädare talar runt om i landet.

Lokal presskontakt: Jeanette Hedlund, ombudsman Sundsvalls Arbetarekommun, jeanette.hedlund@socialdemokraterna.se, 073-034 81 64

Presskontakt Socialdemokraterna nationellt: press@socialdemokraterna.se, 08-700 26 83

Vi vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.