If och Djurskyddet inleder samarbete för att höja kattens status

Till skillnad mot hundar är få katter i Sverige försäkrade. Det vill Djurskyddet Sverige ändra på tillsammans med försäkringsbolaget If.

I Sverige finns över 100 000 hemlösa katter men nästan inga hemlösa hundar. Obligatorisk ID-märkning och registrering gäller enbart för hundar och inte för katterAllt detta visar att katter fortfarande har betydligt lägre status än hundar. Försäkringsbolaget If och djurskyddsorganisationen Djurskyddet Sverige påbörjar ett samarbete från och med den 1 september för att höja kattens status.

– En försäkring kan vara avgörande om man har råd att ge sitt djur den bästa vårdmöjligheten. Detta är en oerhört viktig del i att höja katternas status i samhället. Vi är därför otroligt stolta över att kunna inleda ett samarbete med Djurskyddet Sverige och deras lokalföreningar, säger Ann-Sofie Wikberg, försäljningskoordinator djurförsäkringar, försäkringsbolaget If.

Idag har cirka 34 procent av befolkningen ett sällskapsdjur och det finns dubbelt så många katter som hundar i svenska hushåll. Trots det har katter långt ifrån samma rättigheter som en hund.

– Alla katter förtjänar ett hem och att få den omvårdnad som krävs för att vara friska och må bra. Försäkring är en viktig del i att kunna ge sin katt detta och därför är vi glada att inleda detta samarbete. Katterna som kommer till våra djur- och jourhem är ofta i behov av vård så försäkringen kommer kunna hjälpa oss att hjälpa fler katter, säger Åsa Hagelstedt, generalsekreterare, Djurskyddet Sverige.

Den långsiktiga ambitionen med samarbetet är att höja kattens status. Detta genom kunskapsspridning om kattägares ansvar och varför det är viktigt att försäkra sin katt. Djurskyddet Sverige har flera anslutna djurhem som räddar och vårdar upphittade, vanvårdade djur och hittar nya kärleksfulla hem till dem. If donerar pengar till Djurskyddet för varje adoptant som väljer att försäkra sitt djur genom samarbetet.