If uppdaterar byråsamarbeten som en del av Inhouse-satsning

Försäkringsbolaget If, med kampanjer som Watch Your Back och Slow down GPS i bagaget, lägger om sin byråstrategi. I takt med att en betydligt större andel av marknadsföringen flyttas hem till företagets egen Inhousebyrå tar Åkestam Holst över som extern reklambyråpartner. Dessutom väljer man Carat som ny mediebyrå.

Maria Ziv, Chief Marketing Officer på If

If har i många år profilerat sig genom sin marknadsföring och har genomfört många prisade kampanjer. Större delen av det kreativa arbetet har legat hos externa byråer. Nu har If valt en ny väg, och storsatsar på att bygga upp en egen, nordisk inhousebyrå, som fått namnet If Creative Agency, i syfte att lägga mer av den kreativa processen och produktionen inom företagets egna väggar. Det innebär att bygga upp kompetensen internt så väl som att satsa på ny teknik och egen studio.

– Vi är i full färd med att bygga upp If Creative Agency. Vi har anställt Robert Nygren från M&C Saatchi för att leda den nya Nordiska inhousebyrån, och utöver honom har vi knutit till oss bland andra Ola von Bahr och Peter Eriksson, båda med bakgrund på Storåkers McCann, som nya kreatörer. Vi även anställt Malin Källén, tidigare Head of Inhouse Production på Tele2, och Robert Hedlund, tidigare Head of Creative på Visual Art. Dessa nya talanger i kombination med våra befintliga kreatörer ger oss ett mycket starkt team med närhet till affären, säger Maria Ziv, Chief Marketing Officer på If.

I samband med den nya strategin görs även ett byte av reklambyrå. Redan innan sommaren har Åkestam Holst tagit över som ny byrå för If. Som tidigare bekräftats innebär detta att det mångåriga samarbetet med Forsman & Bodenfors avslutats.

– Vi har varit mycket nöjda med det långa samarbetet vi haft med Forsman & Bodenfors. Då vi nu lagt om vår strategi till att göra mer av kommunikationen inhouse är det naturligt att vi även gör ett byråbyte. Åkestam Holst har lång erfarenhet av den typen av samarbete som vi nu ser framför oss, säger Maria Ziv.

I samband med bytet tar If även hjälp av ett annat bolag inom Noa-gruppen – Bold – för att ta fram en ny visuell identitet. Evidence Strategy, som If har jobbat med i flera år, är också med i Noa-gruppen.

– Vi ser mycket fram emot samarbetet med If och If Creative Agency i Norden. Det är ett modernt sätt att arbeta på. Tillsammans med Bold och Evidence, som redan samarbetar med If, så har vi alla förutsättningar att skapa en stark helhet och riktigt bra kommunikation som kommer att skapa värde för If framåt, säger Lina Engler, Client Director Åkestam Holst.

Även på mediebyråsidan görs ett omtag. Carat tar över som ny nordisk samarbetspartner från OMD.

– Efter en omfattande pitch i våras tyckte vi att Carat kom med det mest spännande erbjudandet på nordisk nivå, konstaterar Maria Ziv. Vi arbetar nu på att etablera ett mycket nära samarbete mellan Carat, Åkestam Holst och If Creative Agency.

Maria Ziv, Chief Marketing Officer på If

Lugn, vi hjälper dig.

If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 6 800 anställda.

Dubbdäck – en säker hjulklapp till vintercyklisten9.12.2019 08:00:00 CETPressmeddelande

Antalet personer som cyklar även på vintern har ökat kraftigt de senaste åren. Men för att det ska bli en både säker och trevlig upplevelse krävs vissa förberedelser. If har frågat vintercyklister vilken utrustning som är hetast i kylan. Trots att is och snöhalka pekats ut som bakomliggande orsak till var femte singelolycka där cyklisten skadats allvarligt är det fortfarande många som inte byter till dubbdäck vintertid.