If utvidgar hemförsäkringen till att täcka ukrainska flyktingar

If anpassar hemförsäkringen under den akuta flyktingsituationen. Kunder som tar in flyktingar i sina hem får utan kostnad sin hemförsäkring utvidgad till att också innefatta dem.

Ifs kunder som tar in flyktingar i sina hem får utan kostnad sin hemförsäkring utvidgad till att också innefatta dem.

Tusentals flyktingar från Ukraina anländer nu till Sverige. Många svenskar har öppnat sina hem för ukrainska familjer med akut behov av någonstans att bo. Det är ett utomordentligt omtänksamt sätt att bidra i ett akut läge.

If har öppnat upp hemförsäkringen för att också omfatta flyktingar som erbjuds husrum i den akuta situationen. Försäkringstagarens valda omfattning av hemförsäkring öppnas upp till att också innefatta flyktingar som gratis erbjuds husrum. Utöver det lämnas också ersättning vid eventuell stöld eller skadegörelse på försäkringstagarens egendom.

Undantaget gäller för personer som ännu inte är folkbokförda i Sverige. Det gäller inte personer som upplåter bostad mot ersättning från exempelvis en kommun.

Undantaget gäller i ett första steg i sex månader, till 15 september. Därefter görs en ny bedömning.

Ifs årliga Hälsobarometer pekar på flera utmaningar för folkhälsan i pandemins spår10.5.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

If har analyserat hälsoläget i Sverige under och efter pandemin. Ifs hälsostrateg, Kristina Ström Olsson, ser flera risker om vi förändrar våra arbetssätt och vanor utan att tänka på hälsoeffekter. – Både arbetsgivare och medarbetare behöver ta ansvar för att säkra ett hållbart arbetsliv. Det nya flexibla arbetssättet uppskattas av många och innebär möjligheter men också utmaningar som kan drabba både individen och verksamheten, säger Ifs Kristina Ström Olsson.