IFK Vänersborg tilldöms böter för regelbrott gällande antal avbytare under match mot IK Sirius

IFK Vänersborg tilldöms, av Svenska Bandyförbundets Tävlingskommitté, att betala 25 000 kronor i böter efter att ha brutit mot reglerna gällande antal avbytare vid matchen mot IK Sirius i herrarnas elitserieomgång 1.

Efter matchen mellan IFK Vänersborg och IK Sirius i herrarnas elitserieomgång 1 inkom IK Sirus med en protest till Svenska Bandyförbundets Tävlingsenhet, där klubben pekade på att IFK Vänersborg hade felaktigt antal avbytare och enligt laguppställningen inte någon avbytare född 2003 (junior) eller senare på sin laguppställning.

Tävlingskommittéen anser att det finns särskilda skäl till att inte tillämpa poängavdrag, dock anser Tävlingskommittéen att det finns särskilda skäl att IFK Vänersborg ska erlägga en straffavgift, enligt Tävlingsbestämmelserna Kap.7 3§.

–  Utifrån Svenska Bandyförbundets tävlingsbestämmelser finns det två vägar att gå vid ett bifallande i det här specifika ärendet. Den ena är poängavdrag och den andra är att utdöma bötesbelopp. Därav var inte beslutet helt solklart men vi känner oss trygga med det fattade beslutet, säger Anna-Karin Larsson, tävlingsansvarig på Svenska Bandyförbundet.

Läs beslutet i sin helhet i bifogad pdf.

Svenska Bandyförbundet har till uppgift att främja och administrera den organiserade bandyn i Sverige, och att företräda den internationellt.

Här är spelarna som är uttagna till damlandslagets läger i Skövde inför Dam-VM i januari 202226.11.2021 15:42:24 CET | Pressmeddelande

Förbundskapten Olle Wiberg och assisterande förbundskapten Hanna Dahlström har valt ut 20 spelare till kommande landslagsläger för damlandslaget i Skövde den 3 – 5 december. Lägret är den sista gemensamma samlingen inför Dam-VM i Stockholm den 9 – 16 januari 2022. Samlingen är den största landslagssamlingen någonsin då samtliga flick- och damtrupper samlas för landskamper och träningsmatcher i samband med invigningen av det nya taket över Arena Billingens isbana.

Förbundskaptener utsedda till ny historisk U21 Dam-landslagstrupp4.11.2021 11:41:44 CET | Pressmeddelande

Christer Andersson har utsetts till förbundskapten och Frida Rutqvist till assisterande förbundskapten för den helt nya, och därmed historiska, U21 Dam-truppen. Tidigare i höstas kunde Svenska Bandyförbundet berätta att ett nytt landslag har inrättats. Luckan mellan F17 och damlandslaget kompletteras nu med en U21 Dam-trupp och Andersson och Rutqvist har fått förtroendet att leda truppen.