IKEA 75 år – 90/00-tal värt att minnas

Under året har vi hyllat några färgstarka perioder ur 75 års nära samarbete mellan IKEA och våra kunder. Efter 50/60-tal och 70/80-tal är det nu dags för de skandinaviskt ljusa och grafiskt rena 90/00-talen. Härifrån kommer en serie produkter som kan väcka både goda minnen och kanske ny kärlek. Produkterna finns i begränsad upplaga och har premiär i varuhusen den 7 december.

Blonda träslag och naturmaterial som björk och rotting möter stålrör och färgstarka utropstecken i rött, svart och vitt. Vi har även lekt med formaten på våra IKEA klassiker – miniatyrer av IKEA PS klocka och vattenkanna samsas med rislampor i jätteformat.

Design för alla! Några av bidragen från 90/00-talen är hämtade ur vår allra första IKEA PS kollektion lanserad i Milano 1995. Kollektionen blev ett design-statement och vårt sätt att markera att form- och funktionsriktiga möbler av hög kvalitet inte behöver betyda höga priser. IKEA PS bänk, formgiven av Thomas Sandell, och IKEA PS soffbord av Thomas Eriksson är två funktionella vardagsklassiker i den svenska modernismens anda som åter ser dagens ljus. SIPPRUTA textilier, signerade Tom Hedqvist, sätter färg på återlanseringen med nya kulörer i signalrött och svart. De togs ursprungligen fram som en textil bas med tidlösa mönster för IKEA PS – designade för ett långt liv.

IKEA PS 1999 fåtölj, formgiven av Eva Lilja Löwenhielm, är en favorit från vår andra IKEA PS kollektion som gör comeback i december. IKEA PS 1999 kollektion formgavs direkt på fabriksgolvet, sida vid sida med våra leverantörer för att visa vad vi menade med demokratisk design i praktiken.

ALBACKEN fåtölj är ett annat exempel på 90/00-talets formspråk – lätt att tycka om med mjuka former i ljus rotting. Bakom står designduon och syskonparet Marianne Hagberg och Knut Hagberg som hunnit skapat många klassiker under sina 39 år på IKEA. Dom har även tagit fram TYNGDKRAFT ljusstakar som ursprungligen kom till för att ta tillvara spillbitar från tillverkningen av de populära rörmöblerna under 80- och 90-talen.

Läs mer om alla produkter i  pressmaterialet.

Säljstart IKEA 75 år, 90/00-tal:
På tillfälligt besök i alla varuhus i Sverige. Ej IKEA.se. Begränsad upplaga.
7 december 2018

Läs mer: IKEA 75 90/00-tal pressmaterial

Bildbyline print: Foto: IKEA
Bildbyline digitalt: ikea.se/IKEA75 #IKEA75
Kontakt: press.sto@ikea.com

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.IKEA 75 år – 90-00-tal – värt att minnasFler videor

IKEA PS 1995 bänk med förvaring 995:-
IKEA PS 1995 soffbord 995:-
IKEA PS 1999 fåtölj 1495:-
BJURÅN stol 695:-
ALBACKEN fåtölj 695:-
TYNGDKRAFT ljusstake 79:-
TYNGDKRAFT ljusstake 79:-
FINANSIELL dekoration häst 79:-
FINANSIELL dekoration häst 79:-
SJUTTIOFEM taklampskärm 99:-
SIPPRUTA kuddfodral 49:- 65×40 cm
SIPPRUTA kuddfodral 49:- 65×40 cm
SIPPRUTA kuddfodral 59:- 50×50 cm
SIPPRUTA kuddfodral 59:- 50×50 cm
IKEA PS VÅLLÖ vattenkanna 12:- 17 cm, vit
IKEA PS VÅLLÖ vattenkanna 12:- 17 cm, rosa
IKEA PS VÅLLÖ vattenkanna 12:- 17 cm, grön
IKEA PS klocka 99:- 14 cm, klargrön

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.