IKEA ART EVENT 2019 – Vävda konstverk i begränsad upplaga

Den 2 maj lanserar IKEA en serie med åtta unika mattor skapade av ledande formgivare och konstnärer från olika delar av världen. IKEA Art Event 2019 säljs i begränsad upplaga på IKEA i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Den femte upplagan av IKEA Art Event vitaliserar hemmet och blåser nytt liv i mattan som konstobjekt. Energi och djärva uttryck sammanfattar serien där hantverk, mode och modern design möts.

– Jag ville ge ett ironiskt svar till typen av inredning där vardagsrummet bara är ett showroom, och inte en plats att leva. Den klassiska föräldra-attityden ”förstör inte möblerna” tror jag verkligen har påverkat hur unga ser på inredning i dag, säger Virgil Abloh.

Mattorna i IKEA Art Event 2019 är tillverkade av naturmaterial, sju av åtta vävs för hand av skickliga hantverkare med goda arbetsvillkor i Indien. Det gör varje exemplar unikt med levande texturer och högkvalitativa mönster och färger.

– Med den här mattan var jag intresserad av att utforska idén om paradiset – att fly från verkligheten. Jag ville skapa en dörr, eller portal, som transporterar oss till någonstans bättre, säger Craig Green, modeskapare från Storbritannien.

Papegojor, lurviga kattdjur och det moderna livets virvelvind är några av motiven i årets konsthändelse på IKEA som utgår från visionen om en ”bättre vardag för de många”.

– På IKEA tycker vi att bra konst hör hemma i hemmen, och med IKEA Art Event vill vi göra den tillgänglig för fler. Det är otroligt roligt att kunna erbjuda unika konstverk som berikar människors liv och hem i många år framöver, säger Tina Björeman, presskontakt IKEA Sverige.

Konstnärer:
Virgil Abloh, herrdesignchef Louis Vuitton och grundare av Off-White, USA
Chiaozza, konstnärsduo (Adam Frezza och Terri Chiao) USA
Craig Green, modeskapare Storbritannien
Misaki Kawai, konstnär Japan
Seulgi Lee, konstnär Korea
Noah Lyon, konstnär USA
Filip Pagowski, konstnär Polen
SupaKitch, konstnär Frankrike

IKEA Kreativ ledare:
Henrik Most

Säljstart: 2 maj 2019, begränsad upplaga. Säljs på IKEA Kungens Kurva, Barkarby, Bäckebol, Kållered och Malmö, ej online.

Högupplösta bilder: pressrum
Kontakt:
press.sto@ikea.com

Bättre arbetsvillkor, bättre mattor
Sju mattor i IKEA Art Event 2019 vävs för hand och en matta är maskinvävd. De handvävda mattorna tillverkas av skickliga hantverkare på IKEAs egna vävcenter i Indien som garanterar bra arbetsvillkor och skäliga löner. Tack vare moderna vävstolar som gör arbetet lättare öppnar IKEAs vävcenter upp jobbmöjligheter även för kvinnor, vilket hjälper dem att komma in på arbetsmarknaden och att få en ekonomisk trygghet. Läs mer på IKEA.se

Hit the floor

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Hållbart och cirkulärt när nyheterna radas upp under årets Democratic Design Days4.6.2019 11:17:33 CESTPressmeddelande

Democratic Design Days är IKEAs årliga event där journalister från hela världen bjuds in för att ta del av alla kommande nyheter, innovationer, designsamarbeten, trender och framtidsspaningar. Under 2019 års upplaga väntas över 300 journalister från 50-talet länder anlända Älmhult. Merparten av nyheterna är inom ramen för hållbarhet och cirkularitet, i syfte att underlätta för IKEAs kunder att kunna minska sin klimatpåverkan och förbrukning av naturens resurser.