IKEA återkallar MATVRÅ haklapp, blå och röd färg, tvåpack, på grund av kvävningsrisk

IKEA uppmanar alla kunder att omedelbart sluta använda MATVRÅ haklapp i blå och röd färg, två pack, och lämna tillbaka dessa till IKEA.

Produktsäkerhet är av högsta prioritet på IKEA. Alla IKEAs produkter är testade och uppfyller gällande standarder och lagstiftning.

– Vi har fått rapporter om att knappen på MATVRÅ haklapp i blå och röd färg kan lossna, vilket kan vara en risk för kvävning. Därför väljer vi som försiktighetsåtgärd att återkalla MATVRÅ haklapp i blå och röd färg, säger Emelie Knoester, affärsområdeschef på IKEA of Sweden.

IKEA uppmanar alla kunder att direkt sluta använda MATVRÅ haklapp, blå och röd färg, två pack, och lämna tillbaka den till valfritt IKEA-varuhus för återbetalning. Kvitto behövs inte.

– Det finns en annan variant av MATVRÅ haklapp som har en grön samt gul färg med mönster. Denna har en annan design som gör att knappen inte kan ramla av och är säker att använda, säger Emelie.

MATVRÅ haklapp i frukt- och grönsaksmönster (grön och gul färg) är säkra att använda. Denna modell har en annorlunda design och består av andra material, vilket gör att knappen inte kan ramla av.

Haklappen har sålts sedan augusti 2019 i alla marknader där IKEA finns.

Kunder som har frågor uppmanas att kontakta IKEA Kundservice, IKEA.se/kontakt.

Journalister och media som har frågor uppmanas att kontakta IKEAs pressjour, prse@ikea.com eller 0467-44 07 70.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Ingka-koncernen överskrider mål – producerar mer förnybar energi än vad som används i verksamheten till 202019.9.2019 20:20:38 CESTPressmeddelande

Ingka-koncernen, den största franchisetagaren till IKEA-varumärket där IKEA Sverige ingår, överskrider ett av sina viktiga hållbarhetsmål till 2020. Koncernen kommer att producera mer förnybar energi globalt än vad som förbrukas i de egna byggnaderna i alla 30 länder till 2020. Totalt har man investerat mer än 26 miljarder kronor i förnybar energi, vilket är unikt inom detaljhandeln.