IKEA återkallar MATVRÅ haklapp, blå och röd färg, tvåpack, på grund av kvävningsrisk

IKEA uppmanar alla kunder att omedelbart sluta använda MATVRÅ haklapp i blå och röd färg, två pack, och lämna tillbaka dessa till IKEA.

Produktsäkerhet är av högsta prioritet på IKEA. Alla IKEAs produkter är testade och uppfyller gällande standarder och lagstiftning.

– Vi har fått rapporter om att knappen på MATVRÅ haklapp i blå och röd färg kan lossna, vilket kan vara en risk för kvävning. Därför väljer vi som försiktighetsåtgärd att återkalla MATVRÅ haklapp i blå och röd färg, säger Emelie Knoester, affärsområdeschef på IKEA of Sweden.

IKEA uppmanar alla kunder att direkt sluta använda MATVRÅ haklapp, blå och röd färg, två pack, och lämna tillbaka den till valfritt IKEA-varuhus för återbetalning. Kvitto behövs inte.

– Det finns en annan variant av MATVRÅ haklapp som har en grön samt gul färg med mönster. Denna har en annan design som gör att knappen inte kan ramla av och är säker att använda, säger Emelie.

MATVRÅ haklapp i frukt- och grönsaksmönster (grön och gul färg) är säkra att använda. Denna modell har en annorlunda design och består av andra material, vilket gör att knappen inte kan ramla av.

Haklappen har sålts sedan augusti 2019 i alla marknader där IKEA finns.

Kunder som har frågor uppmanas att kontakta IKEA Kundservice, IKEA.se/kontakt.

Journalister och media som har frågor uppmanas att kontakta IKEAs pressjour, prse@ikea.com eller 0467-44 07 70.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Sommar på IKEA! Säsongens nyheter har premiär februari-april.10.3.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Njut av sommaren i sällskap av SOLBLEKT kollektion – skapad för utflykter, strandliv och avkopplande dagar på balkongen. Med vackra vintagemönster i mild färgskala påminner produkterna om soliga dagar från en svunnen tid. Här finns hopfällbara strandmöbler, parasoll, badtextilier, ryggsäck och kylkorg av flätad rotting. Materialen består av bomull från mer hållbara källor, återvunnen polyester och naturmaterial som åldras vackert och håller för många somrar framöver. Designduon Alicia Perry och Rebecca Intavarant har skapat kollektionens botaniska mönster. Designer Synnöve Mork har bidragit med klassiska ränder som gör sommarstilen komplett. Fler medlemmar i designteamet är: Hanna Dalrot, Hanna-Kaarina Heikkilä och Nike Karlsson. Säljstart: april 2020, tillfälligt besök. Säljs på alla IKEA varuhus i Sverige, ej online. Läs mer och ladda ner bilder av SOLBLEKT kollektion Skapa din egen oas under bar himmel. Årets sommarsortiment erbjuder inbjudande loungemöbler, flexibla matgrupper och