IKEA återlanserar ikonen BILLY med ny design och hållbarhetsförbättringar – vilket gör den mer cirkulär

IKEA lanserar en ny och mer cirkulär BILLY med helt nya träutseenden. Genom att gå från träfanér till en yta av pappersfolie minskas plastanvändningen och genom möjligheten att demontera och montera ihop igen, ska BILLY fortsätta vara en viktig del av människors hem i många år till.

BILLY har varit en av IKEAs mest sålda produkter i över 40 års tid. Den lanserades 1978 och har sen dess hjälpt till att skapa en bättre vardag för de många människorna. BILLY är en tidlös ikon som nu också blir cirkulär. Förändringar i material och design med cirkularitet i åtanke kommer att öka kvalitet och hållbarhet så att BILLY kommer vara relevant i många år framöver.

- BILLY är en av mest populära produkter och den representerar en viktig del i IKEAs historia. Det nya utseendet kommer vara ett stort lyft och att skifta över till pappersfolie möjliggör effektiv användning av material, vilket minskar svinnet i produktionen. För BILLY är det ett stort steg mot framtiden och vi hoppas att den kommer fortsätta vara populär och sprida glädje i folks liv i många år framöver”, säger Jesper Samuelsson, Business Leader på Inter IKEA Group.

Träfanéren som används idag kommer att ersättas av en yta med högkvalitativ pappersfolie som ger BILLY ett snyggt träuttryck samtidigt som den ökar hållbarheten utan att kompromissa med kvalitet eller reptålighet. Nya färger och ytbehandlingar som svart och mörkbrun ek, valnöt och björk gör att BILLY kommer stämma bra överens med resten av sortimentet. Den klassiska vita färgen kommer finnas kvar och får samma förbättringar. Dessutom kommer den kompletterande serien för hylldörrar OXBERG att relanseras med precis samma uppdateringar som BILLY.

Nya kantband introduceras för att minska användningen av plast, utan att kompromissa med stabilitet. Kantband av papper kommer över tid ersätta den tidigare varianten av plast. Det betyder att majoriteten av materialen som används för att producera BILLY kommer i framtiden komma från förnybara källor. Detta är ett viktigt steg mot målen IKEA har satt upp för att vara cirkulära till 2030. Fortsättningsvis kommer spikarna som används för att fästa panelen ersättas med snäppbeslag. Den förändringen kommer att göra montering enklare, men även möjliggöra demontering vilket betyder att reperation kommer vara mycket mer tillgängligt än tidigare. Alla dessa förändringar kommer att öka livslängden på BILLY.

- Detta är en viktig förändring för BILLY som går hand i hand med vår hållbarhetsstrategi att designa produkter cirkulärt redan från början. Att kunna ta isär möbeln gör det lättare att ta med sig den när livet förändras. Genom att göra det möjligt för produkter och material att användas längre och flera gånger så möter vi fler kunders behov och tar ett rejält kliv mot att reducera vår påverkan på vår gemensamma planet, säger Jesper Samuelsson.

Lanseringen av nya BILLY kommer att starta I Asien I juli 2022 och resten av världen, inklusive Sverige, i januari 2024. Tillgänglighet och utbud kan skilja sig åt beroende på region.

IKEA påbörjar kampanj för att samla in 200 miljoner kronor till flyktingar - bjuder in till gratis konsert med Tove Styrke, Jose Gonzales och Sabina Ddumba på World Refugee Day15.6.2022 11:08:20 CEST | Pressmeddelande

World Refugee Day, måndagen den 20 juni, blir startskottet för IKEAs globala insamlingskampanj Together For All Refugees, som sätter fokus på flyktingars situation och har som mål att samla in 200 miljoner kronor till UNHCR. Som ett led i kampanjen bjuder IKEA även in till en gratis välgörenhetskonsert med José Gonzales, Sabina Ddumba och Tove Styrke på H22 City Expo i Helsingborg.

VÅRDANDE och KRÖSAMOS – två kollektioner från IKEA15.6.2022 09:00:15 CEST | Pressmeddelande

Lite tid och rum Kollektionen VÅRDANDE är designad för avkoppling. Med fokus på det enkla, naturliga och speciella är varje sak lätt och enkel att ta med. Väskor och korgar med handtag och smarta förvaringslösningar. Textiler som är lätta och mjuka picknick-lösningar. Kollektionen är gjord i samarbete med fem sociala företag i Asien med inspiration från asiatiska traditioner – för alla som söker mindfulness, meditation eller bara en stunds paus. Ta tillvara säsongen – och dela den med dina nära och kära KRÖSAMOS Kollektion består av köksredskap, servis och andra attiraljer som gör det enkelt att förbereda, servera, ge bort och dela sommarens och höstens smaker. ”Produkternas enkla former och mönster är inspirerade av asiatisk matlagning och höstens dämpade färger.” Henrik & Ida Preutz, Designers Säljstart: VÅRDANDE den 29:e juli och KRÖSAMOS den 26:e augusti på alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se Ladda ner VÅRDANDE högupplösta bilder: Bildbanken Ladda ner KRÖSAMOS högupplösta bild

IKEA visar bord för musikproduktion, fåtölj och skivspelare från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD i samarbete med Swedish House Mafia9.6.2022 13:00:33 CEST | Pressmeddelande

Tillsammans har IKEA och artisterna Swedish House Mafia utforskat musik och kreativitet hemma för att göra vardagen enklare för de som producerar, framför, spelar eller bara älskar musik. Idag, på IKEA Festival under designveckan i Milano 2022, visade IKEA ytterligare tre produkter från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD: ett bord för musikproduktion, en fåtölj och en skivspelare. Kollektionen lanseras till hösten.