IKEA

IKEA återlanserar ikonen BILLY med ny design och hållbarhetsförbättringar – vilket gör den mer cirkulär

Dela
IKEA lanserar en ny och mer cirkulär BILLY med helt nya träutseenden. Genom att gå från träfanér till en yta av pappersfolie minskas plastanvändningen och genom möjligheten att demontera och montera ihop igen, ska BILLY fortsätta vara en viktig del av människors hem i många år till.

BILLY har varit en av IKEAs mest sålda produkter i över 40 års tid. Den lanserades 1978 och har sen dess hjälpt till att skapa en bättre vardag för de många människorna. BILLY är en tidlös ikon som nu också blir cirkulär. Förändringar i material och design med cirkularitet i åtanke kommer att öka kvalitet och hållbarhet så att BILLY kommer vara relevant i många år framöver.

- BILLY är en av mest populära produkter och den representerar en viktig del i IKEAs historia. Det nya utseendet kommer vara ett stort lyft och att skifta över till pappersfolie möjliggör effektiv användning av material, vilket minskar svinnet i produktionen. För BILLY är det ett stort steg mot framtiden och vi hoppas att den kommer fortsätta vara populär och sprida glädje i folks liv i många år framöver”, säger Jesper Samuelsson, Business Leader på Inter IKEA Group.

Träfanéren som används idag kommer att ersättas av en yta med högkvalitativ pappersfolie som ger BILLY ett snyggt träuttryck samtidigt som den ökar hållbarheten utan att kompromissa med kvalitet eller reptålighet. Nya färger och ytbehandlingar som svart och mörkbrun ek, valnöt och björk gör att BILLY kommer stämma bra överens med resten av sortimentet. Den klassiska vita färgen kommer finnas kvar och får samma förbättringar. Dessutom kommer den kompletterande serien för hylldörrar OXBERG att relanseras med precis samma uppdateringar som BILLY.

Nya kantband introduceras för att minska användningen av plast, utan att kompromissa med stabilitet. Kantband av papper kommer över tid ersätta den tidigare varianten av plast. Det betyder att majoriteten av materialen som används för att producera BILLY kommer i framtiden komma från förnybara källor. Detta är ett viktigt steg mot målen IKEA har satt upp för att vara cirkulära till 2030. Fortsättningsvis kommer spikarna som används för att fästa panelen ersättas med snäppbeslag. Den förändringen kommer att göra montering enklare, men även möjliggöra demontering vilket betyder att reperation kommer vara mycket mer tillgängligt än tidigare. Alla dessa förändringar kommer att öka livslängden på BILLY.

- Detta är en viktig förändring för BILLY som går hand i hand med vår hållbarhetsstrategi att designa produkter cirkulärt redan från början. Att kunna ta isär möbeln gör det lättare att ta med sig den när livet förändras. Genom att göra det möjligt för produkter och material att användas längre och flera gånger så möter vi fler kunders behov och tar ett rejält kliv mot att reducera vår påverkan på vår gemensamma planet, säger Jesper Samuelsson.

Lanseringen av nya BILLY kommer att starta I Asien I juli 2022 och resten av världen, inklusive Sverige, i januari 2024. Tillgänglighet och utbud kan skilja sig åt beroende på region.

Kontakter

Bilder

Om

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.

IKEA hyllar 60- och 70-talens kreativitet och flower power genom den fjärde lanseringen av kollektionen Nytillverkad12.3.2024 11:00:15 CET | Pressmeddelande

IKEA fortsätter att ta fram älskad design från sitt arkiv, och förbättrar dem för dagens och morgondagens behov. Den fjärde utgåvan av kollektionen Nytillverkad är ännu en blinkning till det förflutna och hyllar 60- och 70-talens anda av flower power, djärvhet och kreativitet. Denna lansering av Nytillverkad kommer att finnas tillgänglig på IKEA i slutet av mars 2024.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye