IKEA avsätter 17 miljoner kronor till Covid19-support i Sverige

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. Det gäller oavsett vilken tid vi befinner oss i. Idag finns det personer och organisationer som i sviterna av Covid-19 behöver stöd och då vill IKEA finnas där. För detta ändamål sätter IKEA Retail (Ingka Group) av 26 miljoner euro globalt, varav 17 miljoner kronor i Sverige.

- Vi styrs av en enkel och kraftfull vision om att skapa en bättre vardag för de många människorna. En vision som alltid guidar oss i vår väg framåt, oavsett hur bra eller utmanande tiderna är. Vårt fokus ligger idag på att påskynda de åtgärder vi vidtar för att stödja det lokala samhället, där behovet är som störstsäger Lena Herder, landschef IKEA Sverige.

IKEA för en nära dialog med bland annat Socialstyrelsen kring hur vi bäst kan hjälpa till ur ett nationellt perspektiv

- Vi har förmånen att få arbeta med många fantastiska partners i civilsamhället, bland myndigheter och företag för att ha en positiv påverkan på människor och det lokala samhället. I tider av kris är värdet av att göra skillnad tillsammans större än någonsin, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige.

Ett axplock kring vilka åtgärder som IKEA hittills aktiverats i Sverige:

• Tält till Röda Korset/sjukhus
    IKEA har donerat tält till Röda Korset, tält som vanligtvis används som tillfälliga hem eller fältkliniker i flyktingläger. Med start 6 april bemannar volontärer från Röda Korset tält utanför Östra sjukhuset i Göteborg.

• Produkter till fältsjukhus
    IKEA har skänkt produkter till det tillfälliga fältsjukhuset på Älvsjömässan i Stockholm. Över 500 MALFORS och MOSHULT madrasser till sängar. Och närmare 100 TJALLA klockor med batterier som används till att ta pulsen på patienter samt kylskåp som används för personalens lunchlådor.

• Transport av skyddsmaterial till sjukvården
    IKEA har lånat ut sin distributionskedja till Socialstyrelsen och bistod därmed i ett akut behov av att säkra transporter av skyddsmaterial från centrallager i Jönköping och Stockholm till sjukhus runt om i Sverige. Insatserna gjordes i samarbete mellan IKEA och Bring.

• Donationer till sjukvården
    IKEA Kållered donerade 50 000 ansiktsmasker till Sahlgrenska Sjukhuset och 6000 tvålpumpar till handsprit till sjukhusen i Göteborg.

IKEA Malmö donerade 10 000 ansiktsmasker till Region Skåne och 10 kompletta sängar med lakan och kuddar till Lunds Universitetssjukhus. Sängarna används av personal som behöver stanna på jobbet över natten.

IKEA Kungens Kurva donerade hundratals tvålpumpar till St. Görans Sjukhus och 20 tältsängar till Huddinge Sjukhus för personalen att vila i under långa arbetspass. Även böcker, pennor etc. har donerats till organisationen Läslandetsom hjälper barn i nöd.

• IKEA varuhus över hela Sverige har donerat handsprit, ansiktsmasker, plasthandskar, garderober, mat, växter och blommor till bland annat svenska ålderdomshem och organisationer som verkar lokalt.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Ingka Group ökar sina hållbarhetsinvesteringar med över 6 miljarder kronor under hela kommande år2.9.2020 16:04:09 CESTPressmeddelande

Ingka Group kommer att öka sina investeringar med syfte att nå IKEA:s övergripande mål att bli klimatpositivt till år 2030*. Under kommande 12 månader har koncernen åtagit sig att investera cirka 6 miljarder kronor i företag, lösningar och i den egna verksamheten, vilket innebär att den totala summan för investeringar i hållbarhet uppgår till 3,8 miljarder euro – närmare 40 miljarder kronor.

Lek, visa upp och lek om igen: IKEA och LEGO Group lanserar kreativ lösning som förenar lek och förvaring27.8.2020 09:00:15 CESTPressmeddelande

Idag kan IKEA of Sweden AB och LEGO Group avslöja resultatet av sitt samarbete. De två varumärkena har slagit sina påsar ihop för att skapa en lekfull förvaringslösning, BYGGLEK. BYGGLEK består av en serie förvaringslådor med LEGO® knoppar och en uppsättning specialgjorda klossar som uppmuntrar till lek och gör förvaringen i hemmet lite roligare. BYGGLEK säljs i alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se från och med den 1 oktober 2020.