IKEA

IKEA ber dig att vårda det du redan har

Dela

I en tid när livet ständigt förändras och våra hem är viktigare än någonsin städar många ut och organiserar för nya behov. Då visar IKEA att det finns ett andra liv för deras produkter. Med budskapet ”Möbler som följer med när livet förändras” vill IKEA inspirera oss till att återanvända, renovera, göra om och lämna vidare det vi redan har.

I kampanjen som börjar rulla den 11 januari visas hur den ikoniska hyllan KALLAX framkallar nostalgiska minnen, från flera tillfällen och användningssätt, och sedan renoveras för att passa dagens liv. Eller hur vemodigt det kan vara att ge vidare dockhuset FLISAT till ett yngre syskon.  

Budskapet ”Möbler som följer med när livet förändras” speglar också att föremål rymmer minnen, berättar historier och är speciella eftersom de påminner oss om viktiga delar av våra liv.

-       Med den nya kampanjen vill vi lyfta fram våra produkters långa livslängd och få fler att värna det de redan har i sina hem. Vi vill inspirera till ett mer hållbart liv hemma, men vi vet att vägen dit inte går via enorma och dramatiska förändringar, utan med små steg i rätt riktning som tillsammans skapar stor förändring, säger Per Stolt, Marknadschef IKEA Sverige.

-        Ord som cirkulär ekonomi kan kännas långt ifrån vardagslivet. Vi ville därför skapa en känsla av nostalgi som alla kan känna igen sig i och uppmuntra till att återuppleva den gamla goda tiden genom att återanvända sina gamla möbler, säger Emil Asmussen, Creative Director i norra Europa VIRTUE.

Kampanjen börjar rulla 11 januari TV, Sociala media och Youtube.

 

Kampanjfilmerna finner ni nedan:

TV


OLV

ARBETSGRUPP

Marketing ManagerPer Stolt   

Marketing Comms Leader (cluster): Helena Rosenqvist Hallin

Marketing Comms Specialist (cluster): Catherine Reimer

Virtue Northern Europe

ECD Northern Europe: Morten Grubak       

Creative Director: Emil Asmussen

Strategy Director: Hamish Cameron

Business Director: Ann Bergström

Sr Art Director: Ryan Sherman

Sr Copywriter: Tao Thomsen

Sr Designer: Jacob Ziegler

Digital Designer: Francois Andrivet

Creative Assistant: Stine Foss                   

HoP Northern Europe: Heidi Baltzer

Senior Producer: Bruno Carvalho

Post Producer: Katrine Filt

Hobby Film

Directors: Oskar Bård & Beatrice Pegard

Producer: Frida Alexandersson

DOP: Snorre Ruhe

Production Manager: Fred Thustrup

Set Designer: Johan Broomé

Costume designer: Anna Grenås

Hair Make-up: Sara Klange

Editor: Thomas Lagerman

Additional Editor: Max Siegal

Grading: Matthieu Toullet

Additional Grading: William J. Løkken

Sound design: Edward Bjørner

Additional Sound Design: Nis Nørgaard

Music Composition: Joel Hilme

Online: Jonathan Wendt

Nyckelord

Bilder

Om

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

Till internationella kvinnodagen lanserar IKEA ett online-spel för att inspirera till samtal om jämställdhet i hemmet2.3.2021 08:15:08 CET | Pressmeddelande

På IKEA har vi alltid arbetat för att skapa en bättre vardag med hjälp av heminredning av god kvalitet till ett lågt pris. En bättre vardag är en jämställd vardag. Dessutom är jämställdhet hemma avgörande för att skapa jämställdhet i samhället. Covid-19 och kravet på att stanna hemma har satt extra fokus på fördelningen av hushållsarbete. Därför vill vi på Ingka Group uppmärksamma och skapa diskussion kring fördelningen av ansvaret där hemma.

Aprilnyheter på IKEA1.3.2021 10:00:35 CET | Pressmeddelande

Med denna nyhetslansering på IKEA firar vi att våren – och snart också sommaren – är på väg. Njut av ljuset i ditt vardagsrum, i din trädgård eller kanske på stranden. Sortimentet är inspirerat av sommarens aktiviteter – som kan smygstartas redan nu – och är gjort av mer hållbara material. Längtan efter att vara spontan och snabbt kunna ge sig iväg ut och vara redo att njuta av de där ljusa dagarna – äntligen! Säljstart: April 2021 på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken Läs mer: Pressmaterial (Pdf) Kalendarium: Säljstart: Nyhet: Pressinformation: Pressbilder: 12:e mars 2021 INBJUDEN- kollektion Pressmeddelande Bildbank Februari 2021 Februarinyheter & Organisera- sortiment Pressmeddelande Bildbank

Duka upp för nya minnen med INBJUDEN12.2.2021 10:00:16 CET | Pressmeddelande

Våren och sommaren erbjuder många tillfällen värda att uppmärksammas. Med IKEA kollektionen INBJUDEN skapar du en romantisk stämning för ett oförglömligt tillfälle, oavsett om det handlar om en högtid eller att sätta guldkant på vardagen, och fira det stora även i det lilla. Varför inte fira att våren och sommaren snart är här? INBJUDEN kollektion består av porslin, bestick, glas och uppläggningsfat samt bordsdekorationer som dukar, servetter, vaser, ljushållare, kuddar, hängande pom-poms, girlanger och konstgjorda blommor. Allt för att skapa nya minnen - nu eller genom framtida festligheter. Säljstart: 12:e mars 2021 på IKEA.se och i svenska IKEA varuhus med undantag av Gävle, Örebro, Linköping, Sundsvall och Haparanda. Kollektionen är på tillfälligt besök. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken I bildbanken finns även priser och produktinformation. Kalendarium: Säljstart: Nyhet: Pressinformation: Pressbilder: 5 Februari 2021 LJUVARE kollektion Pressmeddelande Bildbank Februari 2021

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum