IKEA ber dig att vårda det du redan har
I en tid när livet ständigt förändras och våra hem är viktigare än någonsin städar många ut och organiserar för nya behov. Då visar IKEA att det finns ett andra liv för deras produkter. Med budskapet ”Möbler som följer med när livet förändras” vill IKEA inspirera oss till att återanvända, renovera, göra om och lämna vidare det vi redan har.

I kampanjen som börjar rulla den 11 januari visas hur den ikoniska hyllan KALLAX framkallar nostalgiska minnen, från flera tillfällen och användningssätt, och sedan renoveras för att passa dagens liv. Eller hur vemodigt det kan vara att ge vidare dockhuset FLISAT till ett yngre syskon.
Budskapet ”Möbler som följer med när livet förändras” speglar också att föremål rymmer minnen, berättar historier och är speciella eftersom de påminner oss om viktiga delar av våra liv.
- Med den nya kampanjen vill vi lyfta fram våra produkters långa livslängd och få fler att värna det de redan har i sina hem. Vi vill inspirera till ett mer hållbart liv hemma, men vi vet att vägen dit inte går via enorma och dramatiska förändringar, utan med små steg i rätt riktning som tillsammans skapar stor förändring, säger Per Stolt, Marknadschef IKEA Sverige.
- Ord som cirkulär ekonomi kan kännas långt ifrån vardagslivet. Vi ville därför skapa en känsla av nostalgi som alla kan känna igen sig i och uppmuntra till att återuppleva den gamla goda tiden genom att återanvända sina gamla möbler, säger Emil Asmussen, Creative Director i norra Europa VIRTUE.
Kampanjen börjar rulla 11 januari TV, Sociala media och Youtube.
Kampanjfilmerna finner ni nedan:
ARBETSGRUPP
Marketing Manager: Per Stolt
Marketing Comms Leader (cluster): Helena Rosenqvist Hallin
Marketing Comms Specialist (cluster): Catherine Reimer
Virtue Northern Europe
ECD Northern Europe: Morten Grubak
Creative Director: Emil Asmussen
Strategy Director: Hamish Cameron
Business Director: Ann Bergström
Sr Art Director: Ryan Sherman
Sr Copywriter: Tao Thomsen
Sr Designer: Jacob Ziegler
Digital Designer: Francois Andrivet
Creative Assistant: Stine Foss
HoP Northern Europe: Heidi Baltzer
Senior Producer: Bruno Carvalho
Post Producer: Katrine Filt
Hobby Film
Directors: Oskar Bård & Beatrice Pegard
Producer: Frida Alexandersson
DOP: Snorre Ruhe
Production Manager: Fred Thustrup
Set Designer: Johan Broomé
Costume designer: Anna Grenås
Hair Make-up: Sara Klange
Editor: Thomas Lagerman
Additional Editor: Max Siegal
Grading: Matthieu Toullet
Additional Grading: William J. Løkken
Sound design: Edward Bjørner
Additional Sound Design: Nis Nørgaard
Music Composition: Joel Hilme
Online: Jonathan Wendt
Nyckelord
Bilder
Om
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
Hitta inspiration i Ramadan tillsammans med IKEA7.1.2021 10:03:09 CET | Pressmeddelande
Med LJUVARE kollektion från IKEA vill vi inspirera till att ge hemmet ny energi. En djärv blandning av designelement från mellanöstern blandad med skandinavisk stil; kollektionen LJUVARE bryter formen av den traditionella estetiken för Ramadan. Lugnande jordnära toner i orange och krämigt vit i kombination med glittrande guld skapar en festlig stämning. Alla produkter i LJUVARE är designade av den i mellanöstern kända formgivaren Nada Debs samt Paulin Machado, designer hos IKEA, och har skapats med känslan av att vara handgjorda – från värmeljushållare och mysiga golvkuddar till tallrikar och guldfärgade termosar. Skapa stämningen med LJUVARE accenter och servis som du kan använda hela året – oavsett om du är värd för iftar, suhoor eller en festlig måltid med dina nära. Säljstart: 5:e februari 2021 på IKEA.se och i svenska IKEA varuhus med undantag av Gävle, Örebro, Linköping, Sundsvall och Haparanda. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken Läs mer: Pressmaterial (Pdf) Kalendarium: Sä
Februarinyheter på IKEA4.1.2021 11:00:06 CET | Pressmeddelande
Välkommen till februari på IKEA! De senaste nyheterna på IKEA hyllar säsongen genom sin ljusare och fräschare palett och närheten till naturen. Från laptopbord till skåp och vaser - elegant enkelhet är den gyllene tråden. Rena linjer och okomplicerad form tillåter funktion eller material, och ofta båda, att stå i fokus. Håll ett öga på naturfiber som björk, bambu och rotting. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbank Februarinyheter Pris- och produktinformation: Februarinyheter (Pdf) Välkommen till säsongen för ett mer organiserat du! Passa på att byta ut kaos mot ordning – oavsett var du är och hur långt du vill gå. Låt dig inspireras av nyheter och idéer och börja rensa ut, sortera, plocka fram, göm, återvinn, ge bort, sälj. Vi har idéer och lösningar för varje utrymme – från där du hänger din jacka till där du sover, borstar tänderna, äter eller bara är. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbank Organise Pris- och produktinformation: Organise (Pdf) Säljstart: Februari 2021 på IKEA.se och
IKEA lanserar FÖRÄNDRING kollektion framtagen av risstrån för bättre luft.28.12.2020 10:02:37 CET | Pressmeddelande
Risstrå är en del av risplantan som normalt bränns efter skörd och därmed resulterar i allvarliga problem med luftföroreningar. IKEA kollektion FÖRÄNDRING har som mål att bidra till bättre luft genom att istället omvandla risstrå till förnybart råmaterial för tillverkning av IKEA produkter. Kollektionen innehåller mattor, lampskärmar och andra dekorativa föremål – alla gjorda av skörderester från risfälten. FÖRÄNDRING kollektion är på tillfälligt besök hos IKEA från den 8:e januari 2021.
IKEA säger upp avtal med leverantör i Kina efter fusk med märkning av trä18.12.2020 10:30:21 CET | Pressmeddelande
IKEA har avslutat sitt samarbete med en av sina leverantörer i Kina efter att vi avslöjat fusk med märkning av trä som använts i deras produktion. - Det som hänt är helt oacceptabelt. Det strider mot kraven i vår uppförandekod och går stick i stäv med våra värderingar. Samtidigt kan jag slå fast att vår kontroll fungerar och att vi själva upptäckt fusket, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.
Efter 70 år – nu vänder IKEA blad7.12.2020 13:00:00 CET | Pressmeddelande
IKEA katalogen har en fantastisk och lång historia. Under 70 år har den varit välkänd och älskad och spelat en viktig roll i hur vi på IKEA nått ut till och inspirerat de många människorna runt om i världen med våra möbler och vår heminredning. Allt för att möjliggöra ett bättre liv hemma. Men tiderna förändras, våra kunders vanor har förändrats och vi har längs vägen hittat andra sätt att dela med oss av vår heminredningskunskap och vårt utbud. IKEA katalogen används inte lika mycket längre och IKEA har därför fattat det svåra men riktiga beslutet att avsluta IKEA katalogens framgångsrika karriär.
IKEA tackar sina medarbetare med 1 miljard kronor20.11.2020 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Sedan 2013 har lojalitetsprogrammet Tack! uppmärksammat medarbetarnas bidrag till IKEAs framgång. I år delas totalt 105 miljoner Euro – drygt 1 miljard kronor – ut till dem som arbetat inom Ingka koncernen* i mer än fem år – en summa som går till medarbetarnas pension. I Sverige innebär det 13 780 kronor per kvalificerad heltidsarbetande medarbetare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum