IKEA bjöd in till gamingdag i Gallerian när landslaget vann första Finnkampen i e-sport

Under söndagen den 4 september anordnade IKEA en heldag med gaming och andra aktiviteter i IKEA City i Gallerian – allt som en del av den pågående IKEA Festival. I samarbete med Svenska e-sportsförbundet skrevs historia när den första Finnkampen i e-sport avgjordes inför publik mitt i Gallerian.

Damernas landslag i CS:GO under ledning av Tilde "7licious" Byström under sin match. Foto: Emil Eriksson

Kanske var det tack vare publiken på plats som landslaget i e-sport kunde ta hem totalsegern i Finnkampen i e-sport. Under landskampen, som började online redan under lördagen, tävlades det i spelen CS:GO, Dota2, Tekken7 och Rocket League.

Efter flera jämna matcher under söndagen vann finskorna över det favorittippade svenska laget med lagkapten Tilde “7licious” Byström i spetsen. Det innebar att det nästan var helt jämnt inför det sista spelet. Endast tio poäng skilde Sverige och Finland åt inför avgörandet i Rocket League.

De svenska landslagsspelarna som tidigare bärgat hem ett silver i EM i Baku fick nu vara med om avgörandet. Finland tog hem två matcher men det rutinerade och unga svenska landslaget pressade på och kunde till sist bärga hem vinsten till Sverige. Totalt vann Rocket League laget fem av sju matcher och säkrade 50 poäng vilket även gav totalsegern i Finnkampen.

– Det är en laginsats från hela truppen när vi kammar hem Finnkampen. Att få göra det inför en jublande livepublik bland familjer och vänner känns såklart stort. Landslagsspelarna har dessutom visat upp en professionalism som öppnat upp fler ögon för e-sporten. För e-sporten tar vi med oss många segrar framåt och fortsätter vårt hårda jobb i kommande mästerskap, säger Fredrik ”Jaegarn” Kempf förbundskapten för landslaget.

Under dagen bjöds det förutom e-sport i världsklass på tävlingar och utlottningar såväl som en livesändning med intervjuer och inslag som visades på IKEAs hemsida över hela världen.

- Det var fantastiskt att välkomna massvis av gamers och e-sportare till IKEA City idag. Genom att uppmärksamma e-sporten – med fakta och diskussioner och vårt eget gamingsortiment – vill vi förbättra livet hemma för fler gamers, säger Sara Vestberg, inredningsansvarig på IKEA Sverige.

Förhoppningen är att Finnkampen i e-sport det ska bli en stående tradition att Sveriges och Finlands främsta e-sportare gör upp digitalt samtidigt som friidrottarna gör detsamma på löparbanor och i hoppgropar.

IKEA Festival

IKEA Festival pågår mellan 26 augusti och 10 september – i våra varuhus och online över hela världen. Nio städer med nio ikoniska IKEA varuhus står värd för festivalen som fokuserar tio ämnen som kittlar människors kreativitet och uppfinningsrikedom hemma; mat, sport, spel, musik och dans, natur, mode och skönhet, samlande, konst och hantverk, fokus och hälsa samt husdjur. En av dessa städer är Stockholm som bjöd in till sin dag den fjärde september.

Följ vår festival online på IKEA Festival is back! – IKEA Global eller på våra varuhus runt om i Sverige. Programmet hittar du här.

IKEAs gamingsortiment

Den 14 september 2020 tillkännagav IKEA sitt samarbete med RepublicofGamers (ROG) för att utveckla ett nytt sortiment av möbler och heminredningstillbehör för gamers. Det nya gamingsortimentet lanserades globalt hösten 2021.

Det nya spelarsortimentet finns över 30 produkter totalt av ergonomiska och spelvänliga produkter som gamingskrivbord, gamingstolar och gamingtillbehör – alla designade för att göra dig till en bättre spelare och samtidigt passa in i ditt hem.

Landslaget i Rocket League som säkrade segern i Finnkampen. Samuel "Zamberg" Svedberg, Jakob "Gylfen" Gowans, Moltas "Molten" Lindmark, Robert "Lem0naZ" Fridström, coach  Foto: Emil Eriksson
Landslaget i Rocket League som säkrade segern i Finnkampen. Samuel "Zamberg" Svedberg, Jakob "Gylfen" Gowans, Moltas "Molten" Lindmark, Robert "Lem0naZ" Fridström, coach Foto: Emil Eriksson
Vinnarna intervjuas av förbundskapten Fredrik "Jaegarn" Kempf. Foto: Emil Eriksson
Matilda ”Millz” Bjurström och Tilde ”7licious” Byström i CS:GO. Foto: Emil Eriksson
Bild från matchen i Rocket League. Foto: Emil Eriksson
Det svenska laget i Tekken 7. Luis "TheDon" Ortiz, Sebastian "Sly" Arias och Boris "The Emperor" Cueto Ortiz.
Före matcherna bjöds det på en global livesändning med intervjuer. Foto: Emil Eriksson
Fredrik "Jaegarn" Kempf blir intervjuad. Foto: Emil Eriksson

IKEA når rekordförsäljning i Sverige – antal besök i varuhusen ökar kraftigt    13.10.2022 13:00:12 CEST | Pressmeddelande

IKEA Sveriges försäljning för verksamhetsår 2022* uppgick till omkring 18 miljarder kronor – med drygt 65 miljoner över förra årets nivå når bolaget därmed sin högsta försäljning någonsin. Detta under ett år som präglats av pandemirestriktioner, globala logistikproblem och inflation. Med nya butiksformat, flexibla serviceerbjudanden både off- och online samt god tillgång på produkter har IKEA lagt grunden för bättre tillgänglighet på kundernas villkor och framtida tillväxt.