IKEA bjöd in till gamingdag i Gallerian när landslaget vann första Finnkampen i e-sport

Under söndagen den 4 september anordnade IKEA en heldag med gaming och andra aktiviteter i IKEA City i Gallerian – allt som en del av den pågående IKEA Festival. I samarbete med Svenska e-sportsförbundet skrevs historia när den första Finnkampen i e-sport avgjordes inför publik mitt i Gallerian.

Damernas landslag i CS:GO under ledning av Tilde "7licious" Byström under sin match. Foto: Emil Eriksson

Kanske var det tack vare publiken på plats som landslaget i e-sport kunde ta hem totalsegern i Finnkampen i e-sport. Under landskampen, som började online redan under lördagen, tävlades det i spelen CS:GO, Dota2, Tekken7 och Rocket League.

Efter flera jämna matcher under söndagen vann finskorna över det favorittippade svenska laget med lagkapten Tilde “7licious” Byström i spetsen. Det innebar att det nästan var helt jämnt inför det sista spelet. Endast tio poäng skilde Sverige och Finland åt inför avgörandet i Rocket League.

De svenska landslagsspelarna som tidigare bärgat hem ett silver i EM i Baku fick nu vara med om avgörandet. Finland tog hem två matcher men det rutinerade och unga svenska landslaget pressade på och kunde till sist bärga hem vinsten till Sverige. Totalt vann Rocket League laget fem av sju matcher och säkrade 50 poäng vilket även gav totalsegern i Finnkampen.

– Det är en laginsats från hela truppen när vi kammar hem Finnkampen. Att få göra det inför en jublande livepublik bland familjer och vänner känns såklart stort. Landslagsspelarna har dessutom visat upp en professionalism som öppnat upp fler ögon för e-sporten. För e-sporten tar vi med oss många segrar framåt och fortsätter vårt hårda jobb i kommande mästerskap, säger Fredrik ”Jaegarn” Kempf förbundskapten för landslaget.

Under dagen bjöds det förutom e-sport i världsklass på tävlingar och utlottningar såväl som en livesändning med intervjuer och inslag som visades på IKEAs hemsida över hela världen.

- Det var fantastiskt att välkomna massvis av gamers och e-sportare till IKEA City idag. Genom att uppmärksamma e-sporten – med fakta och diskussioner och vårt eget gamingsortiment – vill vi förbättra livet hemma för fler gamers, säger Sara Vestberg, inredningsansvarig på IKEA Sverige.

Förhoppningen är att Finnkampen i e-sport det ska bli en stående tradition att Sveriges och Finlands främsta e-sportare gör upp digitalt samtidigt som friidrottarna gör detsamma på löparbanor och i hoppgropar.

IKEA Festival

IKEA Festival pågår mellan 26 augusti och 10 september – i våra varuhus och online över hela världen. Nio städer med nio ikoniska IKEA varuhus står värd för festivalen som fokuserar tio ämnen som kittlar människors kreativitet och uppfinningsrikedom hemma; mat, sport, spel, musik och dans, natur, mode och skönhet, samlande, konst och hantverk, fokus och hälsa samt husdjur. En av dessa städer är Stockholm som bjöd in till sin dag den fjärde september.

Följ vår festival online på IKEA Festival is back! – IKEA Global eller på våra varuhus runt om i Sverige. Programmet hittar du här.

IKEAs gamingsortiment

Den 14 september 2020 tillkännagav IKEA sitt samarbete med RepublicofGamers (ROG) för att utveckla ett nytt sortiment av möbler och heminredningstillbehör för gamers. Det nya gamingsortimentet lanserades globalt hösten 2021.

Det nya spelarsortimentet finns över 30 produkter totalt av ergonomiska och spelvänliga produkter som gamingskrivbord, gamingstolar och gamingtillbehör – alla designade för att göra dig till en bättre spelare och samtidigt passa in i ditt hem.

Landslaget i Rocket League som säkrade segern i Finnkampen. Samuel "Zamberg" Svedberg, Jakob "Gylfen" Gowans, Moltas "Molten" Lindmark, Robert "Lem0naZ" Fridström, coach  Foto: Emil Eriksson
Landslaget i Rocket League som säkrade segern i Finnkampen. Samuel "Zamberg" Svedberg, Jakob "Gylfen" Gowans, Moltas "Molten" Lindmark, Robert "Lem0naZ" Fridström, coach Foto: Emil Eriksson
Vinnarna intervjuas av förbundskapten Fredrik "Jaegarn" Kempf. Foto: Emil Eriksson
Matilda ”Millz” Bjurström och Tilde ”7licious” Byström i CS:GO. Foto: Emil Eriksson
Bild från matchen i Rocket League. Foto: Emil Eriksson
Det svenska laget i Tekken 7. Luis "TheDon" Ortiz, Sebastian "Sly" Arias och Boris "The Emperor" Cueto Ortiz.
Före matcherna bjöds det på en global livesändning med intervjuer. Foto: Emil Eriksson
Fredrik "Jaegarn" Kempf blir intervjuad. Foto: Emil Eriksson

IKEA Sverige minskar matsvinn i sina varuhus med 43 procent - sparat motsvarande 1,2 miljoner måltider på fyra år 29.9.2022 16:02:49 CEST | Pressmeddelande

IKEA Sverige bidrar till att Ingka koncernen minskat sitt matavfall i sina varuhus med hela 50 procent. Vilket i sin tur bidrar till IKEAs mål att vara cirkulärt och klimatpositivt senast år 2030*. Matsvinnet på IKEA mäts och registreras med hjälp av AI-teknik och smarta vågar för att samla in data om vad som går till spillo och varför. Dessutom utforskar och testar Ingka koncernen även lösningar som gör oundvikligt matsvinn till energi och näringsämnen.

Julen hos IKEA15.9.2022 08:00:12 CEST | Pressmeddelande

Julen hos IKEA är inspirerad av skandinavisk folklore och hantverk. Designer Eva Lundgreen fann inspiration från sin farmors gård i Jämtland, och minnen från barndomens jular har trollat fram älvor från sagornas värld och snöiga landskap prickiga av röda stugor – allt med en modern tvist. I år firar vi jul med VINTERFINT 2022, STRÅLA och VINTERSAGA. VINTERFINT Kollektion innehåller allt du behöver för att julen ska kännas magisk; julgransdekorationer, dukar, omslagspapper och julens dofter. VINTERFINT 2022 Doftljus i glas med lock sprider en härligt julig doft av apelsin och kryddnejlika. "Jag tyckte att det var underbart att ta en skandinavisk julbock och en älg och addera pastellfärger och folkkonstinspirerade mönster för en modern tvist” Eva Lundgreen, designer STRÅLA kommer med julstjärnor och ljusstakar, så som STRÅLA LED-ljushållare. Ljushållaren är stilren och lättplacerad eftersom den är batteridriven. Den sprider ett mjukt och varmt ljus som skapar den perfekta julstämningen.

Nästa steg i IKEAs matstrategi - sänker priset på våra vegetariska alternativ 14.9.2022 13:00:09 CEST | Pressmeddelande

Varje år serverar vi miljontals portioner i restaurangerna på våra IKEA varuhus runt om i Sverige. Utöver det väljer varje år miljoner svenskar att äta något litet i vår bistro eller köpa med sig något hem från vår matbutik. Allt fler väljer då ett växtbaserat alternativ. Därför sänker vi nu priset på vår vegetariska korv – allt i linje med vår strategi att växtbaserat ska ha ett lägre pris än alternativet med kött.

Hösten hos IKEA1.9.2022 09:00:20 CEST | Pressmeddelande

Gör hösten välkomnande, social och mysig med designer Hanna Wendelbos klassiska, Arts and Craft-inspirerade textilier eller välj designer Eva Lundgreens moderna, folkloristiska mönster med inspiration från Jämtland. Hösten hos IKEA bjuder också på vackra NACKANÄS Bord och stolar i acaciaträ. NACKANÄS är en shakerinspirerad stol med vävd sits och svängt ryggstöd för bekvämlighet och osmyckad skönhet. KRÅKRISMOTT Påslakan och VALLASÅN Handdukar i mörkblått och jordigt grön, nyanser skapade av naturen från skörderester från sågpalmettopalmen. Eleganta BLIDVÄDER Bordslampa sätter stilen tillsammans med ESSEBODA Tresitssoffa. ESSEBODA har en omfamnande känsla med sin djupa sits och höga ryggstöd till tidlös design, fina detaljer och många möjligheter. Addera JORDTISTEL Kuddfodral vars grå-gröna ton även den kommer från skörderester från sågpalmettopalmen. Den jordiga nyansen från naturen passar fint ihop med bomullens något grova struktur. PRAKTSPIREA Dekorationsbelysning skapar en mysig at