IKEA bjuder in till gamingdag i Gallerian under IKEA Festival - Följ Finnkampen i e-sport och träffa landslaget

Söndagen den 4 september bjuder IKEA in till en heldag med gaming och andra aktiviteter i IKEA City i Gallerian. Förutom att vara en del av en global livesändning under IKEA Festival kommer dag två av Finnkampen i e-sport att avgöras under dagen. På plats kommer det även att göras intervjuer, anordnas tävlingar samt ges möjlighet för den som vill att utmana en landslagsspelare i e-sport.

På plats den 4 september på IKEA City finns e-sportsprofiler som Fredrik “Jaegarn” Kempf, förbundskapten, och Tilde “7licious” Byström

– Runt om i världen finns omkring 2,5 miljarder gaming-fantaster. Det är en mångsidig grupp som förenas i sin kärlek till e-sport och gaming, men samtidigt en förbisedd grupp när det gäller livet hemma. Genom att uppmärksamma e-sporten – med fakta och diskussioner och vårt eget gaming-sortiment – vill vi förbättra livet hemma för fler gamers, säger Sara Vestberg, inredningsansvarig på IKEA Sverige.

Den fjärde september under pågående IKEA Festival finns profiler från landslaget i e-sport som Fredrik “Jaegarn” Kempf, förbundskapten, och Tilde “7licious” Byström på plats i Gallerian för att göra intervjuer och möta fans. Dessutom avgörs dag två av Finnkampen i e-sport på plats i Gallerian där delar av det svenska landslaget gör upp med sina finska motsvarigheter.

För många utövare är det lika naturligt att e-sporta som att utöva vilken annan idrott som helst. Med organiseringen så kommer ännu fler få möjlighet att utöva e-sport, hela livet och på sina villkor. Vi ser framemot IKEA:s satsning med att lyfta e-sporten tillsammans med oss, säger Sammi Kaidi som är interimsordförande för Svenska e-sportförbundet.

Förhoppningen är att Finnkampen i e-sport det ska bli en stående tradition att Sveriges och Finlands främsta e-sportare gör upp digitalt samtidigt som friidrottarna gör detsamma på löparbanor och i hoppgropar.

– Finnkampen är svensk friidrotts mest klassiska tävling och något vi känner en enorm stolthet över. Därför är vi glada att nu kunna välkomna e-sporten in i Finnkampen. Vi ser med spänning på framtiden där vi tror vi kan utveckla och bygga ut Finnkampen och hela Finnkampsveckan tillsammans med e-sporten och andra samarbetspartners, säger Magnus Malmsborg, evenemangsansvarig Svenska friidrottsförbundet.

IKEA Festival

IKEA Festival pågår mellan 26 augusti och 10 september – i våra varuhus och online över hela världen. Nio städer med nio ikoniska IKEA varuhus står värd för varsin dag under festivalen som fokuserar tio ämnen som kittlar människors kreativitet och uppfinningsrikedom hemma; mat, sport, spel, musik och dans, natur, mode och skönhet, samlande, konst och hantverk, fokus och hälsa samt husdjur. En av dessa städer är Stockholm som bjuder in till sin dag den fjärde september.

Följ vår festival online på IKEA.se eller på våra varuhus runt om i Sverige.

IKEAs gamingsortiment

Den 14 september 2020 tillkännagav IKEA sitt samarbete med RepublicofGamers (ROG) för att utveckla ett nytt sortiment av möbler och heminredningstillbehör för gamers. Det nya gaming-sortimentet lanserades globalt hösten 2021.

Det nya spelarsortimentet finns över 30 produkter totalt av ergonomiska och spelvänliga produkter som gamingskrivbord, gamingstolar och gamingtillbehör – alla designade för att göra dig till en bättre spelare och samtidigt passa in i ditt hem.

Svenska laguppställningen Finnkampen e-sport

Finnkampen kommer att kunna följas via Svenska e-sportlandslagets Twitchkanal.

Förbundskapten

Luis "TheDon" Ortiz

Sebastian "Sly" Arias

Boris "The Emperor" Cueto Ortiz

IKEA har sedan 2021 ett sortiment speciellt framtaget för gaming och e-sport.
IKEA City i Gallerian står värd för IKEA Festival och gamingdagen den 4 september.
Sara Vestberg, inredningsansvarig IKEA Sverige.
Fredrik “Jaegarn” Kempf, förbundskapten e-sportslandslaget.
Tilde “7licious” Byström,  lagkapten för landslaget i CS:GO.
Tilde “7licious” Byström, lagkapten för landslaget i CS:GO.
Sammi Kaidi, interimsordförande svenska e-sportsförbundet.

IKEA Sverige minskar matsvinn i sina varuhus med 43 procent - sparat motsvarande 1,2 miljoner måltider på fyra år 29.9.2022 16:02:49 CEST | Pressmeddelande

IKEA Sverige bidrar till att Ingka koncernen minskat sitt matavfall i sina varuhus med hela 50 procent. Vilket i sin tur bidrar till IKEAs mål att vara cirkulärt och klimatpositivt senast år 2030*. Matsvinnet på IKEA mäts och registreras med hjälp av AI-teknik och smarta vågar för att samla in data om vad som går till spillo och varför. Dessutom utforskar och testar Ingka koncernen även lösningar som gör oundvikligt matsvinn till energi och näringsämnen.

Julen hos IKEA15.9.2022 08:00:12 CEST | Pressmeddelande

Julen hos IKEA är inspirerad av skandinavisk folklore och hantverk. Designer Eva Lundgreen fann inspiration från sin farmors gård i Jämtland, och minnen från barndomens jular har trollat fram älvor från sagornas värld och snöiga landskap prickiga av röda stugor – allt med en modern tvist. I år firar vi jul med VINTERFINT 2022, STRÅLA och VINTERSAGA. VINTERFINT Kollektion innehåller allt du behöver för att julen ska kännas magisk; julgransdekorationer, dukar, omslagspapper och julens dofter. VINTERFINT 2022 Doftljus i glas med lock sprider en härligt julig doft av apelsin och kryddnejlika. "Jag tyckte att det var underbart att ta en skandinavisk julbock och en älg och addera pastellfärger och folkkonstinspirerade mönster för en modern tvist” Eva Lundgreen, designer STRÅLA kommer med julstjärnor och ljusstakar, så som STRÅLA LED-ljushållare. Ljushållaren är stilren och lättplacerad eftersom den är batteridriven. Den sprider ett mjukt och varmt ljus som skapar den perfekta julstämningen.

Nästa steg i IKEAs matstrategi - sänker priset på våra vegetariska alternativ 14.9.2022 13:00:09 CEST | Pressmeddelande

Varje år serverar vi miljontals portioner i restaurangerna på våra IKEA varuhus runt om i Sverige. Utöver det väljer varje år miljoner svenskar att äta något litet i vår bistro eller köpa med sig något hem från vår matbutik. Allt fler väljer då ett växtbaserat alternativ. Därför sänker vi nu priset på vår vegetariska korv – allt i linje med vår strategi att växtbaserat ska ha ett lägre pris än alternativet med kött.