IKEA bjuder in till sin första festival någonsin – en digital världsturné

För att hylla livet hemma bjuder IKEA in till en global 24-timmarsfestival. Torsdagen den 16 september förvandlar konstnärer, designers, DJs, kockar och många flera sina hem till virtuella scener och öppnar dörren till helt nya upplevelser. På deltagarlistan finns namn som MØ, Kaytranada, Loraine Jame, Kanis, Christer Fuglesang, Paul Svensson och Ilse Crawford.

När IKEA bjuder in till festival kommer konstnärer, designers, DJs, kockar och många fler förvandla sina hem till virtuella scener och öppna dörren till helt nya upplevelser.

I en tid då hemmet aldrig varit viktigare, öppnar IKEA dörren och bjuder in till en global festival för ett ännu bättre liv hemma. Under festivalen kommer besökarna kunna följa med till scener hemma hos över 100 personer på fler än 50 marknader. Festivalen är inspirerad av IKEAs vision att skapa en bättre vardag för de många människorna och är gratis och öppen för alla.

– Syftet med festivalen är att engagera och föra människor världen över samman för att hylla livet hemma. Genom att öppna dörrar till hem över hela världen vill vi skapa nya upplevelser och inspirera till samtal kring hållbara hem, som alla har råd med. Och precis som på andra festivaler kan besökarna förvänta sig en del överraskningar, säger Erika Intiso, VD för IKEA Marketing and Communication AB.

Festivalens upplägg och program
Festivalen äger rum på ikea.com samt i IKEAs varuhus. Innehållet bygger på vad människor anser vara viktigast kopplat till hemmet; familj, vänner, musik och mat.

Under 24 timmar kan festivalbesökarna möta artister som framför personliga konserter från sina hem, delta i DJ relays, besöka och inspireras av över 100 olika hem världen över. Delta i tävlingar och kökssamtal där ämnen som cirkuläritet, luft, lek och rymd diskuteras – eller besöka ett virtuellt hem för att uppleva vårt nya gaming-sortiment.

Men allt är inte virtuellt. IKEA öppnar även de fysiska dörrarna till tidigare stängda delar av sin verksamhet och i sina varuhus. Med live-streamar kommer man kunna följa vad som sker inom olika delar av IKEA just nu – allt från fabriksgolvet i Zbąszynek i Polen till IKEAs så kallade prototype-shop i Älmhult. IKEA fans kan också ta en resa tillbaka i tiden via ett digitalt IKEA museum för att på så vis utforska varumärkets långa historia.

– Livet hemma har under det senaste året fått en helt ny betydelse. Många har varit tvungna att stänga sina dörrar mot omvärlden. Med festivalen kan vi öppna dörren till många olika hem över hela världen och återigen mötas och inspireras av varandra. Höstens IKEA Festival blir vår största globala husesyn någonsin, säger Olivia Ross Wilson, kommunikationschef på Ingka Group*.

I festivalrummet finns

My Home Turf
Hemma är var som helst som känns som… ja, hemma. Följ med artister som MØ, Kanis, Niki och Masego när de visar upp sina städer, stadsdelar och samhällen – och bjuder på en föreställning.

Konserter hemma
Vrid upp volymen och njut av konserter direkt från världens mest personliga och intima scen: människors hem.

Matlagning i hemmet
Öppna dörren till väldoftande kök över hela världen och låt dig inspireras av kockar som lagar såväl gamla som nya favoriter. Kockar är bland annat Pasta Queen och Paul Svensson.

DJ Relay
Don’t stop the music – du är inbjuden till ett maratonset med klubbmusik direkt från DJ: s egna hem. De DJs som spelar är Kaytranada, Loraine James och ZULI, för att nämna några.

Hembesök
Välkommen till en global turné, där kända och okända personligheter som Ilse Crawford berättar om vad som finns på den viktigaste platsen i världen; deras hem.

IKEA Museum
Gör en resa tillbaka i tiden och utforska allt som skapat och format IKEA; det goda, det dåliga, det vackra och det fula.

IKEA News
Res världen runt och träffa såväl gamla som nya medarbetare i varuhuset, på fabriken, på kontoret eller i studion – som till exempel vår tidigare samarbetspartner VirgilAbloh.

HomeMakeovers
Idéer och vägledning för att skapa bättre förvaring, ett användarvänligare kök eller lär dig att arbeta med accessoarer på ett roligt och levande sätt.

Shopping med…
Vem skulle du vilja shoppa med för att få nya idéer till ditt hem? De är här, redo för dig att följa med på en hel dag med shopping på det lokala IKEA varuhuset.

Kökssamtal
Delta i ett samtal om den glädje och frustration som utgör vardagen hemma. IKEA medarbetare träffar profiler som surfaren Kassia Meador, astronauten Christer Fuglesang och äventyraren Renata Chlumska.

För att delta på IKEA Festivalen och ta del av programmet besök festivalsidan ikea.com/festival.

Festivalen slår upp dörrarna klockan 08.00 på torsdagen den 16 september.

Ingen anmälan krävs, allt är gratis och gästerna behöver inte registrera sina uppgifter.

*Ingkagroup är den största franchisetagaren inom IKEA.Ingkagroupdriver 390 varuhus på 33 marknader. Sverige är en av dessa marknader.

Torsdagen den 16 september bjuder IKEA in till en festival där konstnärer, designers, DJs, kockar och många andra förvandlar sina hem till virtuella scener och öppnar dörren till helt nya upplevelser.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Vintern hos IKEA3.9.2021 09:10:01 CEST | Pressmeddelande

Vintern på IKEA hämtar även den inspiration från natur och tradition. Neutrala toner tillsammans med detaljer i skogens gröna skapar en lugn och mysig stämning. I dekorationerna återfinns material som papper gjort på restprodukter från annan produktion och växtdelar samt kannor tillverkade av hantverkare av vår partner inom socialt entreprenörskap, Doi Tung. På IKEA tycker vi att vardagen ska kännas lite mer speciell den här tiden på året. Tänd fler ljus inomhus, lys upp balkongen och trädgården. Lys upp vardagen för din granne också! VINTER 2021 Bringare och mugg i stengods är handgjord av duktiga hantverkare hos vår sociala entreprenör Doi Tung i norra Thailand. Ett initiativ som ger utsatta människor möjlighet till en hållbar inkomst. Bringaren och muggen har en rustik, ojämn utsida och en blank insida med vinterns gröna glasyr. - De är perfekta till julglöggen, men du kan såklart använda dem året om. För mig var det viktigt med en grov utsida och att den glaserade insidan skulle ha