IKEA börjar sälja solceller i Sverige

Senast 2025 ska samtliga IKEA-marknader i världen erbjuda solceller till sina kunder och nu har IKEA-koncernen i Sverige fattat beslut om en säljstart på den svenska marknaden. Säljstart kommer att ske efter sommaren 2019.

– Vi vill hjälpa våra kunder till att kunna producera sin egen förnybara energi hemma, vilket är bra både för klimatet och plånboken. De senaste årens positiva utveckling, inte minst med förenklat regelverk och bättre lönsamhet, har gjort att förutsättningarna för att investera i solceller i Sverige idag är väldigt goda, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA-koncernen i Sverige.

IKEA i Sverige tar med sig bra och värdefulla lärdomar av redan existerande försäljning av solceller på IKEA-marknader som Tyskland, Italien, Belgien, Holland och Polen. Trogna IKEAs vision ”att vara för de många människorna” är ambitionen och målsättningen att erbjuda ett tryggt, enkelt och riktigt prisvärt solcellserbjudande med bra kvalitet och garantitider.

Just nu pågår förhandlingar med tänkbara leverantörer och partners som tillsammans med IKEA ska göra det möjligt för de många människorna i Sverige att enkelt gå från intresse till köp och installation av solceller.

– Vår blivande partner blir otroligt viktig för oss då det är dom som sitter på kompetensen att hantera köpprocessen och inte minst installationen av solceller, säger Peter Wall, projektledare för IKEA Home Solar i Sverige.

IKEA har ambitiösa hållbarhetsmål till 2030, som bland annat innebär att inspirera kunderna till att leva mer hälsosamma och hållbara liv, att IKEA ska bli klimatpositiva och cirkulära - och fortsätta ha en positiv social påverkan på alla i sin värdekedja.

OM IKEA I SVERIGE

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, ett Service och Pick-up, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade dryga 38 miljoner besök och webbplatsen 98 miljoner besök under verksamhetsåret 2018. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 7 700 inom varuhusorganisationen. IKEA.se.twitter.com/IKEASverige