IKEA donerar pengar till stöd för hbtq+personer på flykt

För tredje året i rad kommer IKEA att donera pengar från försäljningen av sin regnbågskasse till UNHCR:s viktiga arbete med att stötta hbtq+flyktingar. STORSTOMMA Regnbågskasse har hittills resulterat i 1 334 000 kronor till UNHCR – pengar som använts till att erbjuda skydd och trygghet för hbtq+ personer på flykt.

IKEA donerar för tredje året i rad pengar från försäljningen av sin regnbågskasse STORSTOMMA till UNHCR:s arbete med att stötta hbtq+flyktingar.

– STORSTOMMA Regnbågskasse är så mycket mer än en kasse. Det är en symbol och ett ställningstagande för rätten att vara sig själv. Försäljningen av kassen gör att vi kan skänka pengar till UNHCR som stöttar människor som är mycket utsatta, något som är extra viktigt i tider som dessa, när våra mänskliga rättigheter utmanas på nya sätt, säger Cornelia Kaufmann, People & Culture Manager, IKEA Sverige.

STORSTOMMA Regnbågskasse har hittills resulterat i 1 334 000 kronor till UNHCR, vilket till exempel motsvarar psykosocialt stöd vid övergrepp till 3 552 personer.

UNHCR, som är FN:s flyktingorgan, ger människor på flykt nödhjälp, skyddar deras rättigheter och hjälper dem att skapa en bättre framtid. Människor som tvingas fly på grund av sin sexuella läggning eller könstillhörighet är extra utsatta för diskriminering och våld. UNHCR finns på plats över hela världen och arbetar för att ge hbtq+flyktingar skydd och ett liv i trygghet.

– Hbtq+personer över hela världen utsätts dagligen för diskriminering, våld och hot; många har inget annat val än att fly och även på flykt fortsätter utsattheten. Vi är väldigt tacksamma och glada över att bidraget från regnbågskassen går till UNHCR:s arbete för att skydda hbtq+flyktingar. Det här stödet är otroligt viktigt, säger Åsa Widell, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

STORSTOMMA Regnbågskasse finns i två storlekar och till försäljning i alla IKEAs varuhus samt på IKEA.se.

Cornelia Kaufmann, People & Culture Manager, IKEA Sverige.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Idag öppnar IKEA sin planeringsstudio i Bromma Blocks14.7.2021 10:11:41 CEST | Pressmeddelande

Idag öppnar IKEA den första enheten i sin Stockholmsatsning - en planeringsstudio i Bromma Blocks. Planeringsstudion är ett mindre butiksformat där kunderna kan få hjälp att planera och beställa anpassade heminredningslösningar med fokus på kök, sov- och badrum samt förvaring. Innan 2025 ska fyra nya enheter i olika format öppnas i Stockholm - där cityvaruhuset i Gallerian är en.