IKEA dukar fram vintern

Varmt välkommen till en vinter och jul som hämtar inspiration i skandinavisk designtradition och moderna sätt att fira. På IKEA hittar du allt för en stämningsfull och stressfri säsong – oavsett om du vill umgås, baka, pyssla eller njuta av lugna stunder i eget sällskap.

Årets julsortiment från IKEA kännetecknas av röda och blå toner mot ljusa träslag och medvetna material. Här finns värmande textilier för hemmamys, festliga dukningsdetaljer, energisnål belysning, vackra presentpapper, dekorationer och baktillbehör.

VINTERFEST servis har en traditionell stil med genomtänkta detaljer och runda, mjuka former. Tallrikar, serveringsfat och skålar ramar in maten på ett vackert sätt och kan enkelt kombineras med porslin som du redan har hemma.

VINTER 2019 presentpapper, påsar, band och etiketter gör det lätt att skapa personliga julklappar och festliga gåbortspresenter. Maria Vinka har formgivit papper med tomtemor och tomtefar som klippdockor för pyssel, och Synnöve Mork pryder sina papper med vackra ränder och rutmönster.

STRÅLA LED dekorationsbelysning skapar stämning med energisnål LED i form av julstjärnor, ljusstakar, ljusslingor och dekorationsbelysning. Nytt för i år är bland annat den lekfulla renen med lysande mule och en hjorthornsformad adventsljusstake.

VINTERSAGA godsaker erbjuder trevliga genvägar i julbaket. VINTERSAGA pepparkakshus är ett färdiggräddat modellhus och VINTERSAGA pepparkaksset är gulliga figurer med julmotiv. Med VINTERFEST bagarmössor och förkläden blir julen extra festlig för stora och små.

Säljstart: oktober, julbutikerna i IKEA varuhusen öppnar från den 11 oktober.

Högupplösta bilder: bildbank
Läs mer: pressmaterial
Kontakt: press.sto@ikea.com

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Ingka Group ökar sina hållbarhetsinvesteringar med över 6 miljarder kronor under hela kommande år2.9.2020 16:04:09 CESTPressmeddelande

Ingka Group kommer att öka sina investeringar med syfte att nå IKEA:s övergripande mål att bli klimatpositivt till år 2030*. Under kommande 12 månader har koncernen åtagit sig att investera cirka 6 miljarder kronor i företag, lösningar och i den egna verksamheten, vilket innebär att den totala summan för investeringar i hållbarhet uppgår till 3,8 miljarder euro – närmare 40 miljarder kronor.

Lek, visa upp och lek om igen: IKEA och LEGO Group lanserar kreativ lösning som förenar lek och förvaring27.8.2020 09:00:15 CESTPressmeddelande

Idag kan IKEA of Sweden AB och LEGO Group avslöja resultatet av sitt samarbete. De två varumärkena har slagit sina påsar ihop för att skapa en lekfull förvaringslösning, BYGGLEK. BYGGLEK består av en serie förvaringslådor med LEGO® knoppar och en uppsättning specialgjorda klossar som uppmuntrar till lek och gör förvaringen i hemmet lite roligare. BYGGLEK säljs i alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se från och med den 1 oktober 2020.