IKEA erbjuder en bättre deal för plånbok och planet på Black Friday

För andra året i rad uppmanar IKEA Sverige sina kunder att spara på både plånbok och planet under Black Friday. Detta genom att uppmärksamma sina tjänster för begagnat och köpa tillbaka gamla IKEA möbler med extra bra betalning. Nytt för i år är även extra bra priser på allt i Cirkulärbutiken – en butik som nu även finns online. Här vill IKEA inspirera till mer hållbara val i vardagen genom att ge inredning och möbler en andra chans och hem till ett lägre pris.

Under hela vecka 47 betalar IKEA 50 procent mer för begagnade produkter och väljer samtidigt att också sänka priset på allt i Cirkulärbutiken med 25 procent.

Även om IKEAs tjänster för begagnatmarknaden inte är något nytt och finns tillgängliga året om är det extra förmånligt att använda dem under Black Friday. Under hela vecka 47 betalar IKEA 50 procent mer för begagnade produkter och väljer samtidigt
att också sänka priset på allt i Cirkulärbutiken med 25 procent. Både återköp och köp av andrahands produkter går att förbereda digitalt.

- Vi strävar ständigt efter att anpassa oss till våra kunders förändrade köpbeteendenoch därför blir utvecklingen av tjänsten och vårt erbjudande under Black Friday ett viktigt steg i vårt arbete med att förlänga livet på våra möbler och produkter. Istället för att köpa nytt på Black Friday uppmanar vi våra kunder att ge sina gamla IKEA möbler en andra chans. Men också att undersöka om det de behöver finns i Cirkulärbutiken innan de köper nytt. Alla produkter där säljs med samma garantier som de nya, men till betydligt lägre priser, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.

Genom online-funktionerna kan kunder få sina IKEA produkter hemma värderade innan de tar med dem till varuhuset, men de kan också hitta och reservera produkter som just nu finns inne iCirkulärbutikerna. Antingen genom attsöka efteren specifikproduktellerpå vad som finns tillgängligt på det lokala varuhuset.

Vi vill vara en naturlig del av second hand marknaden där vi tillsammans med våra kunder nu arbetar för att skapa fler attraktiva och cirkulära erbjudanden på vår resa mot att bli cirkulära IKEA senast 2030, säger Jonas Carlehed.

Andra viktiga klimatåtgärder från IKEA:

• Förnybar energi: Fasa ut fossila bränslen och sträva efter 100% förnybar energi (el, värme, kyla och bränslen) i hela värdekedjan för IKEA senast 2030. Senast 2025 siktar Ingka Group på att ha säkerställt 100 % förnybar elförbrukning i den egna verksamheten.

• Transport och logistik med låga koldioxidutsläpp: Senast 2030 siktar IKEA på att ha minskat de absoluta utsläppen av växthusgaser från produkttransporter med 15% jämfört med 2017. Ingka Group siktar på 100% utsläppsfria hemleveranser senast 2025 på sina 32 marknader.
  • Hållbara inköp och cirkulär design:IKEA arbetar nu för att skapa fler attraktiva och cirkulära erbjudanden på vår resa mot att bli cirkulära IKEA senast 2030.

• Ge kunderna möjlighet att leva ett hälsosammare och mer hållbart liv: IKEA strävar efter att senast 2030 kunna inspirera och göra det möjligt för 1 miljard människor att leva ett bättre liv inom planetens gränser.

För andra året i rad uppmanar IKEA Sverige sina kunder att spara på både plånbok och planet under Black Friday. Detta genom att uppmärksamma sina tjänster på begagnatmarknaden där IKEA köper tillbaka gamla IKEA möbler med extra bra betalning.
Jonas Carlehed, Sustainability Manager på IKEA Sverige.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

IKEA fasar ut plast – senast 2028 ska förpackningarna vara fria från plast23.11.2021 12:05:08 CET | Pressmeddelande

I linje med sitt åtagande att ha en positiv inverkan på människor och planet fasar IKEA nu ut plasten från sina förpackningar. Utfasningen sker i flera steg och omfattar till en början alla nya produkter för att senast 2028 omfatta hela sortimentet. Målet är att minska plastavfall och föroreningar samtidigt som IKEA är med och driver på omställningen till förpackningar tillverkade av förnybara och återvunna material.

IKEA öppnar hållbarhetsbutiker för att hjälpa fler att leva ett mer hållbart liv hemma 4.11.2021 09:46:41 CET | Pressmeddelande

Nu öppnar Ingka Group* hållbarhetsbutiker på alla sina varuhus i Sverige. En satsning på tips kring vad du konkret kan göra för att leva ett mer hållbart liv hemma. I de nya butikerna erbjuder IKEA inspiration och information samt presenterar produkter och tjänster som visar att hållbarhet kan vara både prisvärt och attraktivt.