IKEA fortsätter med sin second hand-butik på ReTuna

IKEA förlänger testet med världens första renodlade IKEA second hand-butik till och med den siste december 2022. I butiken, som ligger i återbruksgallerian ReTuna i Eskilstuna, kan kunder donera eller köpa begagnade IKEA-produkter som har rengjorts och reparerats.

Syftet med second hand-butiken på ReTuna är att ge möbler och heminredning från IKEA en andra chans – samtidigt som IKEA där testar och utvecklar en cirkulär och hållbar affärsmodell för framtiden.

Senast år 2030 ska IKEA vara cirkulära och klimatpositiva. En milstolpe på vägen mot det målet är världens första renodlade IKEA second hand-butikReTuna återbruksgalleria i Eskilstuna. I butiken, som är en pop-up och ett test, har kunder under ett drygt års tid kunnat donera eller köpa begagnade IKEA-produkter som har rengjorts och reparerats av medarbetarna hos IKEAs sociala affärspartner Samhall.

Syftet med butiken är att ge möbler och heminredning från IKEA en andra chans – samtidigt som IKEA där testar och utvecklar en cirkulär och hållbar affärsmodell för framtiden.

- Vi ser ett stort intresse för begagnade IKEA-produkter och att många ser begagnat som ett sätt att leva mer hållbart - oavsett om de donerar eller köper. I vår second hand-butik har vi också nått fler med en tunnare plånbok, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.

För att ytterligare utveckla affärsmöjligheterna med second hand förlänger IKEA nu testet med ytterligare ett år till och med den siste december 2022.

ReTuna har IKEA lärt sig massor genom att testa idéer, nya rengörings- och reparationsmetoder, hur man bäst driver en second hand-butik och hur vi kan bidra till att fler IKEA möbler att få ett nästa liv. Med det finns mer att lära.

- Vår second hand-butik i Eskilstuna har ännu inte nått lönsamhet, vilket till stor del beror på att vi drivit deunder en global pandemi, säger Jonas Carlehed och fortsätter:

- Baserat på det vi lärt oss under dessa tolv månader arbetar vi nu vidare med att utveckla butiken till att bli en attraktiv, cirkulär och lönsam mötesplats för våra kunder.

För mer information kontakta:
Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige, som nås via IKEA Sveriges presstjänst på 0476-44 07 70.

Fakta:

• Senast år 2030 ska alla IKEA-produkter vara tillverkade av förnybara eller återvunna material och designade för att återanvändas, återförsäljas eller återvinnas.

• För att förlänga livet på våra möbler arbetar vi på IKEA för att minska antalet produkter som kastas bort genom att reparera och packa om skadade föremål. Förra året gav vi 47 miljoner produkter ett nytt liv genom våra fynd-avdelningar över hela världen.

• Tack vare butiken i Retuna Återbruksgalleria tar IKEA ett stort steg i det arbetet.

• Samarbetet med ReTuna hjälper IKEA att bättre förstå varför vissa IKEA produkter blir avfall, vilket tillstånd de är i när de slängs, hur människor resonerar när de väljer att donera eller lämna produkterna till återvinning och om det finns ett intresse av att köpa produkterna om vi kan rädda dem.

• IKEAs second hand-butik i Retuna öppnade i november förra året och planeras ha öppet till och med den 31 december 2022.

Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.
Senast år 2030 ska IKEA vara cirkulära och klimatpositiva. En milstolpe på vägen mot det målet är världens första renodlade IKEA second handbutik på ReTuna återbruksgalleria i Eskilstuna.
I butiken på ReTuna har kunder under ett drygt års tid kunnat donera eller köpa begagnade IKEA-produkter som har rengjorts och reparerats av medarbetarna hos IKEAs sociala affärspartner Samhall.
På ReTuna har IKEA lärt sig massor om hur vi kan få fler IKEA möbler att få ett nästa liv.

IKEA släpper sin hållbarhetsrapport och bekräftar att man är på väg mot klimatmålen för 203018.1.2022 15:40:24 CET | Pressmeddelande

Verksamhetsåret 2021 (VÅ21)* innehöll utmaningar, men även viktiga steg mot målen som IKEA satt för 2030. Trots att effekterna av pandemin fortfarande är kännbara kunde i stort sett alla varuhus öppna på nytt och vardagen återgå till det något så när normala. Bland hållbarhetsresultaten finns förbättringar i värdekedjan som lett till att IKEAs klimatfotavtryck minskat ytterligare, lanseringen av ett interaktivt online-verktyg för cirkuläradesign-principer och ett stort kliv mot målet att endast använda förnybar energi.

Våren hos IKEA20.12.2021 09:00:05 CET | Pressmeddelande

Nu välkomnar vi våren med lätta naturmaterial som björk, bambu och bomull och ljusa, glada färger! Pastellrosa och mauve leker med det gräsgröna och grafiska linjer med svenska konstnären Hilma af Klints expressiva abstrakta målningar som inspiration. Med enkla, smarta och effektiva lösningar designade för att maximera ditt hems potential kan du nyttja oanvända platser. Låt dig inspireras av de konstnärliga handbroderade kuddfodral av Jordan River Foundation, grafiska taklampor och vardagliga objekt som kroken KNOPARE, tillverkade av återvunnet material från gamla fiskenät och rep. Nu kommer också en ny familj av vaser i olika former och storlekar designade av Ilse Crawford och hennes studio, StudioIlse. Tillverkade av återvunnet glas och munblåsta av skickliga hantverkare, blir de ett blickfång – med eller utan färska blommor. Vaserna har en taktil känsla med olika textur: lena och klara, matta och frostade och vissa med bubblor under glaset. Vaserna KONSTFULL visar att små, vardaglig

IKEAs medarbetare får dela på 1,1 miljard kronor - inom ramen för lojalitetsprogrammet Tack!   7.12.2021 13:09:35 CET | Pressmeddelande

Sedan 2013 har lojalitetsprogrammet Tack! uppmärksammat medarbetarnas bidrag till IKEAs framgång. I år delas totalt 110 miljoner Euro – drygt 1,1 miljard kronor – ut till dem som arbetat inom Ingka koncernen* i mer än fem år – en summa som går till medarbetarnas pension. I Sverige innebär det omkring 13 000 kronor per kvalificerad heltids-arbetande medarbetare.