IKEA går med i Solelkommissionen

IKEA vill göra solenergi mer tillgängligt och lanserar solpaneler i Sverige efter sommaren. Idag har företaget valt att gå med i nätverket Solelkommissionen. IKEA vill hjälpa sina kunder till att kunna producera sin egen förnybara energi hemma, vilket är bra både för klimatet och plånboken.

– De senaste åren har vi sett en positiv utveckling, med förenklat regelverk och bättre lönsamhet, som har förbättrat förutsättningarna för att investera i solceller i Sverige. Vi delar Solelkommissionens vision om att alla ska ha rätt att producera sin egen solel och vill vara med i ett sammanhang där vi samarbetar för att påverka vägen dit. Med rätt utveckling av regelverken kommer vi att få se den stora solcellsrevolution som vår planet behöver, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA-koncernen i Sverige.

– Solelkommissionen startade 2015 med företag som strategiskt tagit ställning för solel i sina respektive affärer och ser till att det verkligen händer. Att IKEA börjar sälja solceller kommer göra att solelutbyggnaden i Sverige går ännu fortare. Det ökar våra möjligheter att förbättra förutsättningarna för solel ytterligare och att Sverige kan nå 10 procent solel till 2030, säger Johan Öhnell, ansvarig för Solelkommissionen och ordförande i Solkompaniet.

IKEA har ambitiösa hållbarhetsmål till 2030, som bland annat innebär att inspirera kunderna till att leva mer hälsosamma och hållbara liv, att IKEA ska bli klimatpositiva och cirkulära - och fortsätta ha en positiv social påverkan på alla i sin värdekedja.

Solelkommissionen är ett nätverk som anser att vi bör tillvarata solens energi och att alla bör ha rätt att producera sin egen solel, oberoende av var man bor, hur fastigheterna ägs eller vilken verksamhet som bedrivs i dessa och att dagens lagstiftning begränsar möjligheten att producera egen solel. Konsekvensen är att Sverige inte utnyttjar solens potential som förnybar energikälla. I Solelkommissionen ingår Vasakronan, HSB, JM, Telge Energi och Solkompaniet sedan tidigare.

Kontakt IKEA Sverige:
Jakob Holmström, pressansvarig IKEA Sverige
jakob.holmstrom1@ikea.com eller pressjouren 0476-44 07 70.

Kontakt Solelkommissionen:
Johan Öhnell, ordförande Solelkommissionen
Johan.ohnell@solkompaniet.se, 0708-51 58 50 och solelkommissionen.se.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige