IKEA

IKEA hyllar kämpande föräldrar i ny kampanj

Dela

IKEA hyllar kämpande föräldrar i ny kampanj och uppmuntrar dem att ta pauser så ofta det går.

I den kampanj som IKEA lanserar nu på fredag ligger fokus på hur föräldrar kan förbättra livet hemma och uppnå en bättre balans.
I den kampanj som IKEA lanserar nu på fredag ligger fokus på hur föräldrar kan förbättra livet hemma och uppnå en bättre balans.

Att hitta en hälsosam balans i livet kan vara utmanande. Livet under pandemin, då våra hem blev arenan för alla våra aktiviteter, har inte gjort det enklare.

Balans är ett känsligt tillstånd, kanske speciellt för föräldrar med barn hemma. Enligt vår egen IKEA Life at Home Report säger mer än 50 procent av människor globalt att sömn och vila är det viktigaste för att upprätthålla en känsla av välmående hemma. Ämnet är viktigt och något IKEA vill lyfta fram.

Därför fokuserar kampanjen på hur föräldrar med hjälp av IKEA kan förbättra livet hemma och uppnå en bättre balans. Föräldrar är så inriktade på att barnen har det bra att de riskerar att glömma bort sig själva. Kampanjen vill uppmuntra alla föräldrar att försöka koppla av och ladda batterierna så fort det är möjligt på någon bekväm plats hemma. Musiken i kampanjfilmerna är Sir Elton Johns energigivande ”I’m still standing”.

– I våra undersökningar och i möten med kunderna ser vi att förbättringar av livet hemma leder till att livet i sin helhet upplevs bli bättre. Så viktiga är våra hem. Med vår heminredningskunskap kan vi hjälpa människor, både med och utan barn, att öka sitt välmående hemma, säger Helena Rosenqvist Hallin, Marketing Communication Leader Cluster på IKEA Sverige.


Åkestam Holst blir ny reklambyrå för europeiskt kluster

Reklambyrån Åkestam Holst har samarbetat med IKEA på den svenska marknaden sedan 2012 och ligger bl a bakom konceptet ”Där livet händer”. I juni fördjupade IKEA samarbetet runt varumärkeskommunikationen och utsåg Åkestam Holst till huvudbyrå för det europeiska marknadskluster där Sverige, Finland, Norge, Danmark, Belgien och Portugal ingår. Den nya kampanjen är det första resultatet av detta samarbete.

– Tillsammans med Åkestam Holst vill vi skapa relevant kommunikation som möter människor där de befinner sig i livet. Att uppmärksamma hur viktigt vårt välmående är och visa hur IKEA med olika heminredningslösningar kan bidra till bättre mental hälsa, är ett exempel på det, säger Helena Gouveia, ny Country Marketing Manager på IKEA Sverige.

– Vi är naturligtvis mycket stolta och glada över det förnyade och utökade förtroende som huvudbyrå på IKEA för varumärkeskommunikationen i Sverige och hela klustret. IKEA är ett fantastiskt spännande företag att arbeta med. Det står aldrig still. Alltid full fart framåt, säger Kjell Månsson kundansvarig projektledare på Åkestam Holst.

Kampanjen lanseras på alla sex marknader med start i Sverige, fredag den 24 september med TV, VOD, SoMe och OOH/DOOH. Övriga klustermarknader har senare startdatum.

Se filmen här.


IKEA

Marketing Manager: Helena Gouveia
Marketing Comms Leader Cluster: Helena Rosenqvist Hallin
Marketing Comms Specialist: Catherine Reimer


Åkestam Holst NoA

Kundansvarig projektledare: Kjell Månsson
Strategichef: Jerker Winther
Art director: Jesper Holst, Michal Sitkiewicz
Copywriter: Mark Ardelius, Rickard Beskow
Produktionsledare: Anna Nollendorfs
Byråproducent: Leila Widgren

Filmen är regisserad av Malin Ingrid Johansson och producerad av Adam Holmström, Joel Rostmark och Linnéa Andersson på Pine.

Bilder

I den kampanj som IKEA lanserar nu på fredag ligger fokus på hur föräldrar kan förbättra livet hemma och uppnå en bättre balans.
I den kampanj som IKEA lanserar nu på fredag ligger fokus på hur föräldrar kan förbättra livet hemma och uppnå en bättre balans.
Ladda ned bild
IKEA vill med kampanjen skapa kommunikation som möter människor där de befinner sig i livet.
IKEA vill med kampanjen skapa kommunikation som möter människor där de befinner sig i livet.
Ladda ned bild
Helena Gouveia, Country Marketing Manager på IKEA Sverige.
Helena Gouveia, Country Marketing Manager på IKEA Sverige.
Ladda ned bild

Om

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

Trots tuffa restriktioner: IKEA Sverige når samma försäljning som förra året - försäljningen av heminredning fortsätter öka 14.10.2021 13:16:21 CEST | Pressmeddelande

IKEA Sveriges försäljning för verksamhetsår 2021* uppgick till 18 miljarder kronor – samma summa som förra året. Detta under ett år präglat av covid-19 och tuffa restriktioner för besök i varuhus och restauranger. Nya butiksformat, en ökad försäljning av heminredning och tillgänglighet på kundernas villkor ger IKEA Sverige en stark bas för framtida tillväxt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum