IKEA KÅSEBERGA

En första glimt av den nya kollektionen från IKEA och World Surf League: KÅSEBERGA

I samarbete med World Surf League (WSL) har IKEA utforskat hur man kan
bemöta heminrednings- och livsstilsbehov för aktiva människor inom
surfvärlden, och hur man förmedlar dessa insikter vidare till de många människorna. Idag gjordes en första presentation av kollektionen, under IKEA festivalen (IKEA.com/festival), som visade hur form och funktion är viktiga hjälpmedel för ett bättre liv hemma och på språng – samt för en renare planet.

Sedan 2019 har IKEA samarbetat med den ledande organisationen för surfare, World Surf League, för att utveckla en ny kollektion inspirerad av de som lever nära havet, är medvetna om vår planet och aktiva i sin livsstil. KÅSEBERGA kollektion, som kommer att säljas i varuhus och på IKEA.se under våren 2022, innehåller en rad praktiska och vackert designade produkter för både hemmet, stranden eller varhelst livet tar dem.

- Vi är verkligen stolta och glada över framstegen och det fantastiska arbete som gjorts av teamet bakom detta samarbete. Särskild stolta är vi över att vi lyckades samla in tankar och idéer för den här kollektionen från flera hundra människor som är engagerade inom surfing. Vi har lyssnat på deras behov i utvecklingen av den här kollektionen, och vi har drivit både form och funktion och samtidigt säkerställt användningen av mer hållbara material ”, säger James Futcher, Product Design Leader på IKEA of Sweden.

Designprocessen och samarbetet har kretsat kring en gemensam värdering kring hållbarhet för att minimera påverkan på både människor och planet. Kollektionen har utvecklats med fokus på att inkludera mer förnybara material som trä och material från återvunna källor som polyester. Som avslöjades under IKEA festivalen består kollektionen dessutom av en väska – som är unikt designad för att även fungera för strandstädningar.

- Som surfare är vi nära havet och ser ofta med egna ögon hur föroreningar och avfall påverkar våra vatten och hav. Nu är vi stolta över att se att kollektionen KÅSEBERGA får liv och att vår gemensamma strävan efter att göra samhället mer hållbart verkligen blir verklighet i många av de nya produkterna. Det är spännande att vi tillsammans har tagit fram lösningar för att vara en del av den proaktiva förändringen ”, säger Kassia Meador, en del av designteamet WSL och IKEA.

Följande produkter presenterades från IKEA KÅSEBERGA kollektionen för första gången under IKEA festivalen 2021:

• KÅSEBERGA Balansbräda 599:-. Designer M Axelsson/R Machado
• KÅSEBERGA Strandväska 37x12x45 cm/19 l svart, 79:-. Designer K Meador/W Braasch
• KÅSEBERGA Glas 35 cl klarglas/blå, 29:-. Designer K Meador/W Braasch
• KÅSEBERGA Karaff 1.0 l klarglas/blå, 99:-. Designer K Meador/W Braasch

IKEA och WSL design-team består av Kassia Meador, Kim Hogan, Rob Machado, Jason Penning, Daniel Willon från WSL och Mikael Axelsson, Wiebke Braashand Mehmet Mehmetalioglu från IKEA.

KÅSEBERGA kollektion säljstartas på IKEA.se och i svenska IKEA varuhus under våren 2022.

Surfa in här under IKEA FESTIVAL för mer information:
IKEA Festival Kitchen Talk: Spaces (Featuring Kassia Meador)

KÅSEBERGA balansbräda art.nr 60514412
KÅSEBERGA strandväska art.nr 10514315
KÅSEBERGA karaff art.nr 90514340
KÅSEBERGA glas art.nr 40514408

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Trots tuffa restriktioner: IKEA Sverige når samma försäljning som förra året - försäljningen av heminredning fortsätter öka 14.10.2021 13:16:21 CEST | Pressmeddelande

IKEA Sveriges försäljning för verksamhetsår 2021* uppgick till 18 miljarder kronor – samma summa som förra året. Detta under ett år präglat av covid-19 och tuffa restriktioner för besök i varuhus och restauranger. Nya butiksformat, en ökad försäljning av heminredning och tillgänglighet på kundernas villkor ger IKEA Sverige en stark bas för framtida tillväxt.