IKEA

IKEA lanserar ÅBÄCKEN - vattenmunstycke som kan minska vattenförbrukning med 95%

Dela
IKEA vill inspirera fler att spara vatten hemma. ÅBÄCKEN vattenmunstycke* är en prisvärd lösning som kan hjälpa kunder att minska sin vattenförbrukning där hemma med upp till 95 %. Med den nya produkten vill IKEA bidra till att öka medvetenheten om att varje droppe vatten vi sparar har betydelse.

Tekniska innovationer som kan effektivisera användningen av vatten blir allt viktigare. 1 av 3 människor globalt har inte tillgång till rent dricksvatten**, samtidigt som miljarder människor väntas sakna tillgång till rent vatten och sanitet år 2030***. Nära 10 % av planetens färskvatten används av hushåll världen över. IKEA har åtagit sig att hjälpa människor att minska vattenanvändningen i sina hem och redan idag har alla IKEAs duschar och kranar en inbyggd regulator som skapar ett optimalt vattenflöde.

För att ytterligare minska hushållens vattenanvändning påbörjade IKEA ett samarbete med svenska startupen Altered Company vilket banade väg för utvecklingen av ÅBÄCKEN vattenmunstycke. Munstycket passar alla vattenkranar från IKEA och de flesta övriga standardkranar. I sitt ångläge kan ÅBÄCKEN minska vattenflödet ned till 0,25 liter per minut, samt ned till 1,9 liter per minut när munstycket är i sitt vanliga sprayläge. Det innebär att munstycket kan minska vattenanvändningen med upp till 95 % vatten i ångläge och 66 % i sprayläge, jämfört med de vattenkranar som vanligen används i diskho med ett normalt vattenflöde på 5,7 liter per minut. ÅBÄCKEN är dessutom delvis tillverkat av återvunnen plats och kan bidra till att minska mängden energi som används för uppvärmning av vatten.

- Vi vet att de flesta som påverkas av vattenbrist också har tunnare plånböcker, därför är det viktigt att utveckla lösningar anpassade till de flesta hem, som alla har råd med. Detta kan vi inte uppnå utan innovation och samarbete med andra”, säger Hanna Carleke, affärsledare för IKEAs badrumssortiment, och fortsätter:

- Under utvecklingen av ÅBÄCKEN övervann vi många tuffa utmaningar, till exempel hur vi skulle nå vårt mål kring den låga prislappen, vårt sökande efter mer hållbara material samtidigt som pandemin påverkade oss under hela processen, men vi är glada att produkten nu äntligen kommer att få möta kunder runt om i världen.

IKEA har ett åtagande att förbättra såväl vattenkvaliteten som tillgången på vatten genom hela sin värdekedja. Detta inkluderar dels utveckling av sortiment och matutbud, dels att förändra råvaruanvändning och metoder för tillverkning till det bättre. Detta samtidigt som man vill möjliggöra för alla sina kunder att minska sin vattenförbrukning i hemmet. 

- IKEA har en ambition att inspirera och möjliggöra för mer än en miljard människor att leva ett mer hälsosamt och hållbart liv inom planetens gränser. Sättet vi gör det på är att erbjuda produkter som är attraktiva och önskvärda till ett lågt pris – vilket vi hoppas gör det till det enkla valet för många människor och inte bara en lyx för de få. Vår tro är att det finns möjligheter i varenda hem, och minskad vattenanvändning är en viktig del av att bli mer hållbara som alla borde kunna bidra till. säger Lena Julle, hållbarhetschef på IKEA of Sweden. 

ÅBÄCKEN vattenmunstycke kommer att börja säljas på alla IKEA-varuhus och online oktober 2022 och kommer att kosta 49 kronor.


* ÅBÄCKEN vattenmunstycke hade tidigare namnet MISTELN

** Källa: https://www.who.int/news/item/18-06-2019-1-in-3-people-globally-do-not-have-access-to-safe-drinking-water-unicef-who

*** Källa: https://www.unicef.org/press-releases/billions-people-will-lack-access-safe-water-sanitation-and-hygiene-2030-unless 

Bilder

Om

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.

IKEA hyllar 60- och 70-talens kreativitet och flower power genom den fjärde lanseringen av kollektionen Nytillverkad12.3.2024 11:00:15 CET | Pressmeddelande

IKEA fortsätter att ta fram älskad design från sitt arkiv, och förbättrar dem för dagens och morgondagens behov. Den fjärde utgåvan av kollektionen Nytillverkad är ännu en blinkning till det förflutna och hyllar 60- och 70-talens anda av flower power, djärvhet och kreativitet. Denna lansering av Nytillverkad kommer att finnas tillgänglig på IKEA i slutet av mars 2024.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye