IKEA lanserar ÅBÄCKEN - vattenmunstycke som kan minska vattenförbrukning med 95%

IKEA vill inspirera fler att spara vatten hemma. ÅBÄCKEN vattenmunstycke* är en prisvärd lösning som kan hjälpa kunder att minska sin vattenförbrukning där hemma med upp till 95 %. Med den nya produkten vill IKEA bidra till att öka medvetenheten om att varje droppe vatten vi sparar har betydelse.

Tekniska innovationer som kan effektivisera användningen av vatten blir allt viktigare. 1 av 3 människor globalt har inte tillgång till rent dricksvatten**, samtidigt som miljarder människor väntas sakna tillgång till rent vatten och sanitet år 2030***. Nära 10 % av planetens färskvatten används av hushåll världen över. IKEA har åtagit sig att hjälpa människor att minska vattenanvändningen i sina hem och redan idag har alla IKEAs duschar och kranar en inbyggd regulator som skapar ett optimalt vattenflöde.

För att ytterligare minska hushållens vattenanvändning påbörjade IKEA ett samarbete med svenska startupen Altered Company vilket banade väg för utvecklingen av ÅBÄCKEN vattenmunstycke. Munstycket passar alla vattenkranar från IKEA och de flesta övriga standardkranar. I sitt ångläge kan ÅBÄCKEN minska vattenflödet ned till 0,25 liter per minut, samt ned till 1,9 liter per minut när munstycket är i sitt vanliga sprayläge. Det innebär att munstycket kan minska vattenanvändningen med upp till 95 % vatten i ångläge och 66 % i sprayläge, jämfört med de vattenkranar som vanligen används i diskho med ett normalt vattenflöde på 5,7 liter per minut. ÅBÄCKEN är dessutom delvis tillverkat av återvunnen plats och kan bidra till att minska mängden energi som används för uppvärmning av vatten.

- Vi vet att de flesta som påverkas av vattenbrist också har tunnare plånböcker, därför är det viktigt att utveckla lösningar anpassade till de flesta hem, som alla har råd med. Detta kan vi inte uppnå utan innovation och samarbete med andra”, säger Hanna Carleke, affärsledare för IKEAs badrumssortiment, och fortsätter:

- Under utvecklingen av ÅBÄCKEN övervann vi många tuffa utmaningar, till exempel hur vi skulle nå vårt mål kring den låga prislappen, vårt sökande efter mer hållbara material samtidigt som pandemin påverkade oss under hela processen, men vi är glada att produkten nu äntligen kommer att få möta kunder runt om i världen.

IKEA har ett åtagande att förbättra såväl vattenkvaliteten som tillgången på vatten genom hela sin värdekedja. Detta inkluderar dels utveckling av sortiment och matutbud, dels att förändra råvaruanvändning och metoder för tillverkning till det bättre. Detta samtidigt som man vill möjliggöra för alla sina kunder att minska sin vattenförbrukning i hemmet.

- IKEA har en ambition att inspirera och möjliggöra för mer än en miljard människor att leva ett mer hälsosamt och hållbart liv inom planetens gränser. Sättet vi gör det på är att erbjuda produkter som är attraktiva och önskvärda till ett lågt pris – vilket vi hoppas gör det till det enkla valet för många människor och inte bara en lyx för de få. Vår tro är att det finns möjligheter i varenda hem, och minskad vattenanvändning är en viktig del av att bli mer hållbara som alla borde kunna bidra till. säger Lena Julle, hållbarhetschef på IKEA of Sweden.

ÅBÄCKEN vattenmunstycke kommer att börja säljas på alla IKEA-varuhus och online oktober 2022 och kommer att kosta 49 kronor.

* ÅBÄCKEN vattenmunstycke hade tidigare namnet MISTELN

** Källa: https://www.who.int/news/item/18-06-2019-1-in-3-people-globally-do-not-have-access-to-safe-drinking-water-unicef-who

*** Källa: https://www.unicef.org/press-releases/billions-people-will-lack-access-safe-water-sanitation-and-hygiene-2030-unless

IKEA Sverige minskar matsvinn i sina varuhus med 43 procent - sparat motsvarande 1,2 miljoner måltider på fyra år 29.9.2022 16:02:49 CEST | Pressmeddelande

IKEA Sverige bidrar till att Ingka koncernen minskat sitt matavfall i sina varuhus med hela 50 procent. Vilket i sin tur bidrar till IKEAs mål att vara cirkulärt och klimatpositivt senast år 2030*. Matsvinnet på IKEA mäts och registreras med hjälp av AI-teknik och smarta vågar för att samla in data om vad som går till spillo och varför. Dessutom utforskar och testar Ingka koncernen även lösningar som gör oundvikligt matsvinn till energi och näringsämnen.

Julen hos IKEA15.9.2022 08:00:12 CEST | Pressmeddelande

Julen hos IKEA är inspirerad av skandinavisk folklore och hantverk. Designer Eva Lundgreen fann inspiration från sin farmors gård i Jämtland, och minnen från barndomens jular har trollat fram älvor från sagornas värld och snöiga landskap prickiga av röda stugor – allt med en modern tvist. I år firar vi jul med VINTERFINT 2022, STRÅLA och VINTERSAGA. VINTERFINT Kollektion innehåller allt du behöver för att julen ska kännas magisk; julgransdekorationer, dukar, omslagspapper och julens dofter. VINTERFINT 2022 Doftljus i glas med lock sprider en härligt julig doft av apelsin och kryddnejlika. "Jag tyckte att det var underbart att ta en skandinavisk julbock och en älg och addera pastellfärger och folkkonstinspirerade mönster för en modern tvist” Eva Lundgreen, designer STRÅLA kommer med julstjärnor och ljusstakar, så som STRÅLA LED-ljushållare. Ljushållaren är stilren och lättplacerad eftersom den är batteridriven. Den sprider ett mjukt och varmt ljus som skapar den perfekta julstämningen.

Nästa steg i IKEAs matstrategi - sänker priset på våra vegetariska alternativ 14.9.2022 13:00:09 CEST | Pressmeddelande

Varje år serverar vi miljontals portioner i restaurangerna på våra IKEA varuhus runt om i Sverige. Utöver det väljer varje år miljoner svenskar att äta något litet i vår bistro eller köpa med sig något hem från vår matbutik. Allt fler väljer då ett växtbaserat alternativ. Därför sänker vi nu priset på vår vegetariska korv – allt i linje med vår strategi att växtbaserat ska ha ett lägre pris än alternativet med kött.