IKEA lanserar en ny serie dofter för hemmet

IKEA lanserar ett nytt doftsortiment för hemmet inspirerat av naturen och livet hemma. Sortimentet består framförallt av doftljus i åtta dofter med fokus på välbefinnande. De två signaturdofterna ADLAD och ENSTAKA är utvecklade tillsammans med Ilse Crawford. Det nya sortimentet med dofter för hemmet lanseras på IKEA varuhus över hela världen från och med april 2022.

Utgångspunkten för samarbetet är välbefinnande. På IKEA menar vi att dofter bidrar till att skapa och förstärka rummets känsla och kan påverka hur vi känner oss.

Sortimentet är skapad med skandinavisk design som inspiration och med fokus på naturen. Åtta nya, inspirerande dofter som alla är framtagna för att passa vid olika tillfällen hemma. Varje doft kan upplevas genom olika produkter, från värmeljus och dofthängare, till doftljus i glas och keramik. Ljusen har brinntider som varierar från 12 till 50 timmar och finns i flera olika storlekar. Behållarna har utformats med återanvändning i åtanke eftersom de kan användas till något annat när ljusen brunnit ner.

- Vi är glada över att kunna erbjuda våra kunder möjligheten att på ett prisvärt sätt omfamna och fortsätta att göra sina rum personliga med välbefinnandet främst, säger Karin Gustavsson, Range and Product Design Leader på IKEA of Sweden AB.
När man vill göra en plats mer personlig är heminredningsdetaljer viktiga, och med de nya ljusen vill vi få kunderna att känna välbefinnande hemma, fortsätter hon.

Två av de nya dofterna är designade av Ilse Crawford. Båda dofterna är rotade i trä. På IKEA har skandinaviska rötter och trä har varit favoritmaterialet från första början. Doften ADLAD är inspirerad av de skandinaviska skogarnas doft och erinrar om mänsklig värme. ENSTAKA påminner om doften av rökig brasa och vårt grundläggande behov av värme.

Ilse Crawford har även designat kärlen i det nya sortimentet, i både glas och keramik.

- Kärlen är vackra och prisvärda föremål som kan användas varje dag. De är speciella i hur de upplevs och känns. Kärlen kan enkelt passa in bland det man redan har hemma.  Framför allt kan de återanvändas senare och få ett ”andra liv” bortom det som de används till först – som t ex. en pennhållare, badrumsförvaring osv., säger Ilse Crawford.

- Det är något förankrande med naturen. Vårt mål var att nå de primitiva minnena av natur, speciellt de som är förknippade med våra träd och skogar, och ta med dem in i våra hem genom doft. Särskilt för de av oss runt om i världen som bor i tätbebyggda städer och inte har omedelbar tillgång till naturen.

Mer information finns på IKEA behind-the-scenes story

Dofterna som säljs i varuhusen i Sverige och på IKEA.se är:

ADLAD
Topp: citrusskal, galbanum, cypress
Hjärta: kryddnejlika, artemisia, läder, rökiga noter
Bas: patchouli, sandelträ, labdanum, bärnsten, mysk

ENSTAKA
Doftnoter:
Topp: läder, tall, rökiga noter
Hjärta: klöver, nyslaget hö
Bas: bärnsten, sandelträ, skog, vanilj

HEDERSAM
Doftnoter:
Topp: gröna örtiga noter, galbanum, klippt gräs
Hjärta: tomatblad, dragon, klippt gräs, koriander
Bas: färskt hö, mysk

JÄMLIK
Topp: vanilj, varm mjölk
Hjärta: vanilj, havtorn
Bas: vanilj, kokosnöt

LUGNARE
Topp: päron, ingefära
Hjärta: jasmin, liljekonvalj
Bas: pudrig, vanilj, mysk

STÖRTSKÖN
Doftnoter:
Topp: hallon, gröna blad, röda bär
Hjärta: hallon, röda bär, viol, iris
Bas: mysk

JÄMNMOD
Doftnoter:
Topp: marina noter, syrén, havtorn
Hjärta: syrén, vattenliljor, luktärt
Bas: tiaréblomma, pudrig

Pris: från 10 kr - 79 kr

Om Ilse Crawford
Ilse Crawford är en designer Ilse Crawford är designer, akademiker och creative director med ett uppdrag att sätta mänskliga behov och önskemål i centrum för sitt arbete. Som grundare av Studioilse, skapar Ilse Crawford tillsammans med sitt tvärvetenskapliga, London-baserade team, miljöer, föremål och upplevelser som stödjer och förstärker mänskligt beteende och vardagen, vilket gör det normala till det speciella. De använder design som ett verktyg för att skapa systemiskt välbefinnande och en ram för livet.

Säljstart: April 2022 i alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se

Ladda ner högupplösta bilder här! Bildbanken
Läs mer! Pressmaterial (Pdf)

Kalendarium:

Säljstart:  Nyhet: Pressbilder:
April 2022 ANLEDNING kollektion Bildbank
April 2022 VAPPEBY sortiment Bildbank
April 2022 Aprilnyheter 2022 sortiment Bildbank

Finalisterna i IKEAs globala arkitektur-tävling utsedda     29.4.2022 13:40:07 CEST | Pressmeddelande

Tre finalister har nu utsetts i den globala tävlingenför arkitekt-studenter som IKEA* utlyste tidigare i vår. Uppgiften som studenter över hela världen tog sig an gick ut på att designa prisvärda och hållbara mini-hus som passar i den tillfälliga skog som byggs vid Magasin 405 i den nya stadsdelen Oceanhamnen i Helsingborg. Tävlingen är en av flera satsningar som IKEA genomför under stadsmässan H22 City Expo i sommar.