IKEA

IKEA lanserar en vegansk mjukglass

Dela

Som en del av IKEAs omställning till att bli klimatpositiva lanserar de nu nästa växtbaserade alternativ av de traditionella IKEA-rätterna. I slutet av april kommer samtliga varuhus i Sverige servera en vegansk mjukglass med jordgubbssmak.

Idag kommer mer än en fjärdedel av världens koldioxidutsläpp från livsmedel. Som en av världens största restaurangkedjor ser IKEA ett stort ansvar att hitta nya, innovativa sätt att servera mat för att minska matens klimatpåverkan. En del i detta arbete är att erbjuda växtbaserade rätter med mindre klimatpåverkan som komplement till traditionella kött- eller mejeribaserade rätter. Efter att ett av IKEA-besökets höjdpunkter, korven, har fått en växtbaserad kompis lanserar IKEA nu också en vegansk mjukglass.

– Mjukglass är en av våra storsäljare i IKEA-bistron. Därför är vi väldigt stolta att nu också kunna erbjuda en mer hållbar, jordgubbsbaserad variant av mjukglassen, säger Sandra Lindh, kommersiell chef på IKEA Food Services AB.

Mjukglassen är gjord på en bas av jordgubbspuré och smakar som en mix av sorbet och mjukglass. Jämfört med den traditionella mjukglassen har den veganska varianten nästan hälften så stora koldioxidutsläpp.

– Senaste tiden har vi arbetat tätt tillsammans med vår leverantör för att hitta den perfekta smaken och rätta texturen. Vi ville hitta en växtbaserad variant som är lika mjuk, luftig och läcker som den traditionella mjukglassen, säger Sandra.

Mjukglassen kommer finnas i samtliga svenska varuhus i slutet av april, från Malmö i söder till Haparanda i norr. Glassen kommer kosta 10 kronor och finns även tillgänglig i glutenfritt rån eller bägare.

För mer information kontakta:

Felix Östman, presskontakt IKEA Sverige 070-971 83 69 eller felix.oestman@ikea.com

Kontakter

Bilder

Om

IKEA
IKEA



Om IKEA Food Services AB

IKEA Food Services AB, baserat i Malmö, utvecklar det globala sortimentet för våra IKEA restauranger, bistroer och Swedish Food Markets i mer än 420 IKEA varuhus på 52 marknader. Maten utgör en viktig del av människors vardag och IKEA Food vill erbjuda moderna svenska smaker – ärlig mat för människor och miljö.

Om IKEA i Sverige

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, ett Service och Pick-up, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade dryga 38 miljoner besök och webbplatsen 98 miljoner besök under verksamhetsåret 2018. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 7 700 inom varuhusorganisationen. IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

Årets färg är klassiskt blå – 10 produkter från IKEA i årets färg från Pantone®6.12.2019 14:10:49 CETPressmeddelande

Att blått är flott visste vi ju redan, men räkna med att se fler blå nyanser under nästa år. 2020 är det Classic Blue som är utsedd till Årets färg av Pantone® . Här kommer 10 produkter som fångar färgen. Ta också hand om det du redan har genom att exempelvis ge IVAR en ny flott färg. För inspiration, ser mer här. För pris och produktinfo: Se bildbanken under Nytt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum