IKEA lanserar ett växtbaserat alternativ för alla köttbulleälskare

Köttbullen är en älskad IKEA-ikon och den mest populära rätten i restaurangen. Nu lanserar IKEA sin nya plantbulle HUVUDROLL - ett växtbaserat alternativ med både smak och saftig konsistens som liknar kött, men med ett klimatavtryck som bara motsvarar fyra procent av den klassiska IKEA-köttbullen.

Den nya plantbullen som är gjord på gula ärtor, havre, potatis, lök och äpple blir ett välkommet tillskott både på Swedish Food Market och i restaurangen. Den är ett enkelt sätt att inspirera fler att leva ett mer hållbart liv. Eftersom den inte innehåller animaliska ingredienser passar den så väl köttbulleälskare, flexitarianer, vegetarianer som veganer.

- För oss på IKEA är det viktigt att hjälpa människor leva hälsosamt och mer hållbart. Och för att minska klimatavtrycket i alla led behöver fler välja vegetariska alternativ. Därför känns det oerhört bra att vi nu kan erbjuda alla köttbulleälskare ett mer hållbart alternativ, utan att kompromissa med den smak som är omtyckt av så många, säger Daniel Riva, kommersiell chef på IKEA Food i Sverige.

Med utgångspunkt i visionen om att skapa en bättre vardag för de många människorna vill IKEA inspirera till mer hållbara och hälsosamma mat- och livsstilsvanor som har en positiv inverkan på människor och vår planet. Genom att bygga på sortimentet med produkter som minskar klimatavtrycket tar IKEA ett steg närmare sitt mål.

- Vi säljer närmre 35 000 000 köttbullar på IKEA i Sverige varje år. Tänk om vi kan inspirera våra många köttbulleälskare att välja det växtbaserade och mer klimatsmarta alternativet? Att välja leva ett mer hållbart liv börjar i alla de små valen i vår vardag, där vi tillsammans kan göra stor skillnad, säger Jonas Carlehed, Hållbarhetschef på IKEA Sverige.

Den som har vägarna förbi IKEA Museum i Älmhult kan redan nu provsmaka plantbullen i deras restaurang. Annars får man hålla sig till tåls fram till 20 juli, då den återfinns i frysdisken på Swedish Food Market och så småningom även i varuhusrestaurangen. Där kommer den serveras med potatismos, lingonsylt och gräddsås precis som den traditionella köttbullerätten.

Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Sommar på IKEA! Säsongens nyheter har premiär februari-april.10.3.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Njut av sommaren i sällskap av SOLBLEKT kollektion – skapad för utflykter, strandliv och avkopplande dagar på balkongen. Med vackra vintagemönster i mild färgskala påminner produkterna om soliga dagar från en svunnen tid. Här finns hopfällbara strandmöbler, parasoll, badtextilier, ryggsäck och kylkorg av flätad rotting. Materialen består av bomull från mer hållbara källor, återvunnen polyester och naturmaterial som åldras vackert och håller för många somrar framöver. Designduon Alicia Perry och Rebecca Intavarant har skapat kollektionens botaniska mönster. Designer Synnöve Mork har bidragit med klassiska ränder som gör sommarstilen komplett. Fler medlemmar i designteamet är: Hanna Dalrot, Hanna-Kaarina Heikkilä och Nike Karlsson. Säljstart: april 2020, tillfälligt besök. Säljs på alla IKEA varuhus i Sverige, ej online. Läs mer och ladda ner bilder av SOLBLEKT kollektion Skapa din egen oas under bar himmel. Årets sommarsortiment erbjuder inbjudande loungemöbler, flexibla matgrupper och