IKEA lanserar FREKVENS kollektion i samarbete med teenage engineering

FREKVENS gör det enkelt att fixa fest – hemma eller varsomhelst. Hjärtat i kollektionen är ett bärbart ljud- och ljussystem av det kreativa kollektivet teenage engineering. Produkterna säljs i begränsad upplaga från 7 februari 2020.

I FREKVENS utforskar IKEA och teenage engineering nya lösningar för musik och ljud hemma. I kollektionen ingår modulära högtalare och belysning som enkelt byggs samman till ett ljud- och ljussystem för spontan fest med klubbkänsla.

– Det är väldigt enkelt, roligt och lekfullt. Du blir som en hemma-roadie som sätter upp ditt eget ljudsystem och ljusshow. Du kan ha fest samma dag, det kommer människor att gilla, säger Jesper Kouthoofd, head of design och grundare teenage engineering.

I FREKVENS ingår fyra högtalare, alla bärbara med Bluetooth-anslutning, samt en spotlight och en multibelysning som kan fästas vid högtalarna eller på stativ. Med tillbehör förändrar du enkelt ljuset från spotlightsen och högtalarnas utseende. Produkterna uppmuntrar till kreativitet och personliga lösningar, allt med en unik estetik typisk för teenage engineering.

– Vi ser verkligen fram emot att presentera FREKVENS för människor runt om i världen. Det är en lekfull kollektion som du enkelt kan skala upp eller ned för att passa dina behov. Förutom snygg design så har högtalarna ett fantastiskt ljud – absolut en anledning till fest, säger Michael Nikolic, kreativ ledare, IKEA of Sweden.

I FREKVENS ingår fler produkter designade för fest, hemma eller borta. Exempel är barstol och bord av Nicholai Wiig Hansen, cajóntrumma av Hanna Crondal och tiki-inspirerade muggar av Maria Vinka, som också designat reflekterande regnkappor och bärkassar i silverfärg.

Läs mer och se hela kollektionen i bifogat pressmaterial
Fler högupplösta bilder: IKEA bildbank
Se film: FREKVENS kollektion

Säljstart: 7 februari 2020, begränsad upplaga. Säljs på IKEA varuhusen i Sverige (ej Gävle, Örebro, Haparanda, Linköping eller online)

Kontakt: press.sto@ikea.com

Om teenage engineering:
Teenage engineering är ett Stockholmsbaserat kreativt kollektiv som består av ingenjörer och programmerare som alla delar en stark kärlek till elektronik och musik. Jesper Kouthoofd är designchef och grundare.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Sommar på IKEA! Säsongens nyheter har premiär februari-april.10.3.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Njut av sommaren i sällskap av SOLBLEKT kollektion – skapad för utflykter, strandliv och avkopplande dagar på balkongen. Med vackra vintagemönster i mild färgskala påminner produkterna om soliga dagar från en svunnen tid. Här finns hopfällbara strandmöbler, parasoll, badtextilier, ryggsäck och kylkorg av flätad rotting. Materialen består av bomull från mer hållbara källor, återvunnen polyester och naturmaterial som åldras vackert och håller för många somrar framöver. Designduon Alicia Perry och Rebecca Intavarant har skapat kollektionens botaniska mönster. Designer Synnöve Mork har bidragit med klassiska ränder som gör sommarstilen komplett. Fler medlemmar i designteamet är: Hanna Dalrot, Hanna-Kaarina Heikkilä och Nike Karlsson. Säljstart: april 2020, tillfälligt besök. Säljs på alla IKEA varuhus i Sverige, ej online. Läs mer och ladda ner bilder av SOLBLEKT kollektion Skapa din egen oas under bar himmel. Årets sommarsortiment erbjuder inbjudande loungemöbler, flexibla matgrupper och