IKEA lanserar FREKVENS kollektion i samarbete med teenage engineering

FREKVENS gör det enkelt att fixa fest – hemma eller varsomhelst. Hjärtat i kollektionen är ett bärbart ljud- och ljussystem av det kreativa kollektivet teenage engineering. Produkterna säljs i begränsad upplaga från 7 februari 2020.

I FREKVENS utforskar IKEA och teenage engineering nya lösningar för musik och ljud hemma. I kollektionen ingår modulära högtalare och belysning som enkelt byggs samman till ett ljud- och ljussystem för spontan fest med klubbkänsla.

– Det är väldigt enkelt, roligt och lekfullt. Du blir som en hemma-roadie som sätter upp ditt eget ljudsystem och ljusshow. Du kan ha fest samma dag, det kommer människor att gilla, säger Jesper Kouthoofd, head of design och grundare teenage engineering.

I FREKVENS ingår fyra högtalare, alla bärbara med Bluetooth-anslutning, samt en spotlight och en multibelysning som kan fästas vid högtalarna eller på stativ. Med tillbehör förändrar du enkelt ljuset från spotlightsen och högtalarnas utseende. Produkterna uppmuntrar till kreativitet och personliga lösningar, allt med en unik estetik typisk för teenage engineering.

– Vi ser verkligen fram emot att presentera FREKVENS för människor runt om i världen. Det är en lekfull kollektion som du enkelt kan skala upp eller ned för att passa dina behov. Förutom snygg design så har högtalarna ett fantastiskt ljud – absolut en anledning till fest, säger Michael Nikolic, kreativ ledare, IKEA of Sweden.

I FREKVENS ingår fler produkter designade för fest, hemma eller borta. Exempel är barstol och bord av Nicholai Wiig Hansen, cajóntrumma av Hanna Crondal och tiki-inspirerade muggar av Maria Vinka, som också designat reflekterande regnkappor och bärkassar i silverfärg.

Läs mer och se hela kollektionen i bifogat pressmaterial
Fler högupplösta bilder: IKEA bildbank
Se film: FREKVENS kollektion

Säljstart: 7 februari 2020, begränsad upplaga. Säljs på IKEA varuhusen i Sverige (ej Gävle, Örebro, Haparanda, Linköping eller online)

Kontakt: press.sto@ikea.com

Om teenage engineering:
Teenage engineering är ett Stockholmsbaserat kreativt kollektiv som består av ingenjörer och programmerare som alla delar en stark kärlek till elektronik och musik. Jesper Kouthoofd är designchef och grundare.