IKEA lanserar FREKVENS kollektion i samarbete med teenage engineering

FREKVENS gör det enkelt att fixa fest – hemma eller varsomhelst. Hjärtat i kollektionen är ett bärbart ljud- och ljussystem av det kreativa kollektivet teenage engineering. Produkterna säljs i begränsad upplaga från 7 februari 2020.

I FREKVENS utforskar IKEA och teenage engineering nya lösningar för musik och ljud hemma. I kollektionen ingår modulära högtalare och belysning som enkelt byggs samman till ett ljud- och ljussystem för spontan fest med klubbkänsla.

– Det är väldigt enkelt, roligt och lekfullt. Du blir som en hemma-roadie som sätter upp ditt eget ljudsystem och ljusshow. Du kan ha fest samma dag, det kommer människor att gilla, säger Jesper Kouthoofd, head of design och grundare teenage engineering.

I FREKVENS ingår fyra högtalare, alla bärbara med Bluetooth-anslutning, samt en spotlight och en multibelysning som kan fästas vid högtalarna eller på stativ. Med tillbehör förändrar du enkelt ljuset från spotlightsen och högtalarnas utseende. Produkterna uppmuntrar till kreativitet och personliga lösningar, allt med en unik estetik typisk för teenage engineering.

– Vi ser verkligen fram emot att presentera FREKVENS för människor runt om i världen. Det är en lekfull kollektion som du enkelt kan skala upp eller ned för att passa dina behov. Förutom snygg design så har högtalarna ett fantastiskt ljud – absolut en anledning till fest, säger Michael Nikolic, kreativ ledare, IKEA of Sweden.

I FREKVENS ingår fler produkter designade för fest, hemma eller borta. Exempel är barstol och bord av Nicholai Wiig Hansen, cajóntrumma av Hanna Crondal och tiki-inspirerade muggar av Maria Vinka, som också designat reflekterande regnkappor och bärkassar i silverfärg.

Läs mer och se hela kollektionen i bifogat pressmaterial
Fler högupplösta bilder: IKEA bildbank
Se film: FREKVENS kollektion

Säljstart: 7 februari 2020, begränsad upplaga. Säljs på IKEA varuhusen i Sverige (ej Gävle, Örebro, Haparanda, Linköping eller online)

Kontakt: press.sto@ikea.com

Om teenage engineering:
Teenage engineering är ett Stockholmsbaserat kreativt kollektiv som består av ingenjörer och programmerare som alla delar en stark kärlek till elektronik och musik. Jesper Kouthoofd är designchef och grundare.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Vårens nyheter på IKEA14.1.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Vårens nyhetslansering på IKEA berättar om en medveten och balanserad livsstil knuten till naturen och de tillhörigheter vi omger oss med. Hållbarhet, ödmjukhet och ett wabi-sabi-inspirerat förhållningssätt kännetecknar stilen. Den naturliga färgpaletten bjuder på milda toner kontrasterat med djupare färgskalor. Innovation och kreativitet möts i moderna möbler och traditionella, rustika föremål som både värnar om hälsan och håller i längden. Bland nyheterna i februari återfinns allt från lekfulla barntextilier och vackra korgar i naturmaterial till ett iögonfallande högblankt kök i mörkröd ton. Det aktiva sitt-/ståstödet LIDKULLEN är ett exempel på en möbel som uppmuntrar till mer hälsosamma sittvanor medan du arbetar. En av de innovativa nyheterna är GUNRID luftrenande gardiner, tillverkade av återvunna PET-flaskor. Det mineralbaserade materialet i gardinerna använder energin från dagsljus till att rena inomhusluften från föroreningar. Läs mer om vårens nyheter i pressmaterialet nedan

Årets färg är klassiskt blå – 10 produkter från IKEA i årets färg från Pantone®6.12.2019 14:10:49 CETPressmeddelande

Att blått är flott visste vi ju redan, men räkna med att se fler blå nyanser under nästa år. 2020 är det Classic Blue som är utsedd till Årets färg av Pantone® . Här kommer 10 produkter som fångar färgen. Ta också hand om det du redan har genom att exempelvis ge IVAR en ny flott färg. För inspiration, ser mer här. För pris och produktinfo: Se bildbanken under Nytt.