IKEA lanserar STARKVIND Luftrenare - går in i ny kategori IKEA Home Smart-produkter

IKEA fortsätter resan att skapa lösningar som hjälper människor att få renare luft i sina hem. Genom att kombinera högpresterande luftreningslösningar med design och teknik lanserar IKEA STARKVIND Luftrenare. Från oktober 2021 kommer STARKVIND att finnas tillgänglig hos IKEA som en del av produktkategorin IKEA Home Smart.

- För IKEA handlar det smarta hemmet inte bara om prylar. Det handlar om att göra livet hemma bättre genom att kombinera vår gedigna heminredningskunskap med digitala lösningar och teknik. Därför undersöker vi möjligheten att kombinera funktionen att rena luft inomhus med ny teknik i syfte att skapa bättre upplevelser för våra kunder i deras hem, säger Henrik Telander, produktansvarig på IKEA of Sweden.

STARKVIND Luftrenare är utformad för inomhusbruk och är optimerad för rum i storlek upp till 20 kvadratmeter. Den kan användas fristående, och vid anslutning till en gateway från IKEA TRÅDFRI kan luftrenaren dessutom kontrolleras och schemaläggas via IKEA Home Smart-appen. STARKVIND Luftrenare har fem olika fläkthastigheter och ett autoläge som med hjälp av en inbyggd sensor analyserar luftkvaliteten och justerar fläkthastigheten därefter. Sensorn gör också att luftkvaliteten inomhus går att läsa av direkt i appen. STARKVIND finns i två versioner – som kombinerad luftrenare och sidobord samt som golvmodell.

- STARKVIND är en luftrenare med hög prestanda. I designprocessen var det viktigt att också se till att vi gav den en design som kunde anpassas till olika livsstilar, för att människor ska ha möjlighet att välja utifrån behov och preferenser, säger Henrik Telander.

STARKVIND renar luften med tre olika filter. Förfiltret fångar upp stora partiklar som hår och damm. Filtret för avlägsnande av partiklar är optimerat för att filtrera bort cirka 99,5% av mindre luftburna partiklar likt damm och pollen med en partikelmassa upp till 2,5 mikrometer (PM2.5)*. Det tredje filtret absorberar olika gasföroreningar som formaldehyd och andra VOC (Volatile Organic Compounds) och minskar odörer från rökning och matlagning.

- Ren inomhusluft är en viktig faktor för människors hälsa. Vi arbetar långsiktigt för positiv förändring för att människor ska kunna få renare luft i sitt hem, säger Henrik Telander.

*PM2.5 är små inhalerbara partiklar som mäter 0,1-2,5 mikrometer.

STARKVIND Bord med luftrenare betsad ekfanér/vit 1495:-
STARKVIND Bord med luftrenare betsad ekfanér/mörkbrun 1495:-
STARKVIND Luftrenare vit 1295:-
STARKVIND Luftrenare svart 1295:-
STARKVIND Filter för partikelborttagning 100:-
STARKVIND Filter för gasrengöring 150:-

Säljstart: Från oktober 2021 kommer STARKVIND att finnas tillgänglig hos IKEA som en del av produktkategorin IKEA Home Smart.

Kalendarium:

Säljstart:  Nyhet:  Pressinformation: Pressbilder:
15:e Juli 2021 SYMFONISK
– Tavelram med wifi-högtalare
Pressmeddelande Bildbank
Augusti 2021

HÖSTKVÄLL Kollektion

Pressmeddelande Bildbank

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Vintern hos IKEA3.9.2021 09:10:01 CEST | Pressmeddelande

Vintern på IKEA hämtar även den inspiration från natur och tradition. Neutrala toner tillsammans med detaljer i skogens gröna skapar en lugn och mysig stämning. I dekorationerna återfinns material som papper gjort på restprodukter från annan produktion och växtdelar samt kannor tillverkade av hantverkare av vår partner inom socialt entreprenörskap, Doi Tung. På IKEA tycker vi att vardagen ska kännas lite mer speciell den här tiden på året. Tänd fler ljus inomhus, lys upp balkongen och trädgården. Lys upp vardagen för din granne också! VINTER 2021 Bringare och mugg i stengods är handgjord av duktiga hantverkare hos vår sociala entreprenör Doi Tung i norra Thailand. Ett initiativ som ger utsatta människor möjlighet till en hållbar inkomst. Bringaren och muggen har en rustik, ojämn utsida och en blank insida med vinterns gröna glasyr. - De är perfekta till julglöggen, men du kan såklart använda dem året om. För mig var det viktigt med en grov utsida och att den glaserade insidan skulle ha

IKEA bjuder in till sin första festival någonsin – en digital världsturné   1.9.2021 13:10:30 CEST | Pressmeddelande

För att hylla livet hemma bjuder IKEA in till en global 24-timmarsfestival. Torsdagen den 16 september förvandlar konstnärer, designers, DJs, kockar och många flera sina hem till virtuella scener och öppnar dörren till helt nya upplevelser. På deltagarlistan finns namn som MØ, Kaytranada, Loraine Jame, Kanis, Christer Fuglesang, Paul Svensson och Ilse Crawford.