IKEA når rekordförsäljning i Sverige – antal besök i varuhusen ökar kraftigt
Verksamhetsåret 2022 inleddes med fem månaders pandemirestriktioner i såväl varuhus som restauranger. I pandemins spår följde globala transportproblem och rekordinflation.
Tack vare en stark försäljning av bland annat mindre heminredningsprodukter, produkter för matplatsen, hemmakontor, sängar och soffor, har IKEA Sverige tagit igen det man tappade i varuhus och restauranger under årets första månader med pandemi, men även återhämtat sig från de globala leveransproblem och den varubrist som följde pandemin.
Verksamhetsåret avslutades starkt tack vare ett konkurrenskraftigt erbjudande och ett antal viktiga satsningar under året.
För att förbättra tillgängligheten för våra kunder öppnade IKEA Sverige 7 mindre planeringsstudios från Sälen i norr till Lund i söder, där kunder tillsammans med våra experter på heminredning kan planera komplexa lösningar som kök, bad- och sovrum eller förvaring. Kunder får även hjälp att beställa och hitta bästa sätt att transportera hem varorna.
Dessutom öppnade IKEA en större planeringsstudio i Sickla, en testbutik mitt i Malmö och inte minst sitt unika cityvaruhus i Gallerian – med hela 100 000 besök under första veckan.
– Tack vare satsningar på nya butiksformat, flexibla serviceerbjudanden off- och online samt hållbara, väldesignade och prisvärda produkter, möter vi idag våra kunder där de finns och då de önskar. Något som ger oss nya förutsättningar att nå fler och skapa tillväxt, säger Lena Herder, landschef IKEA Sverige.
Under verksamhetsår 2022 har – förutom en ökad försäljning av heminredningsprodukter – även mat bidragit starkt till rekordförsäljningen. Utöver det har IKEA utökat sitt erbjudande inom energilösningar när värmepumpar och det vattensparande munstycket ÅBÄCKEN lagts till befintliga produkter och tjänster som solpaneler och el-abonnemang.
Det totala antalet besök, fysiskt och online, ligger med 172 miljoner kvar kring förra årets siffra – med skillnaden att de fysiska besöken ökade med en bra bit över 4 miljoner. Den online-genererade försäljningen uppgick till cirka 19 procent av den totala försäljningen.
Såväl nöjd-kund som nöjd-medarbetare index ökade, vilket visar att bolaget lyckats hantera årets utmaningar utan alltför stor negativ påverkan på kunder och medarbetare.
Stor potential för verksamhetsår 2023
Under verksamhetsår 2023 tvingas sannolikt allt fler konsumenter att se över sina utgifter. När låga priser är som viktigast för så många, då ska IKEA finnas där som det självklara alternativet. Vi ser en fortsatt positiv försäljningsutveckling för kök, bad- och inte minst sovrum, samt försäljning till företag. Under ett år utan restriktioner kan vi även nyttja den fulla potentialen för våra mindre heminredningsprodukter. Dessutom tror vi på en fortsatt ökning av antalet besökare i varuhus och restauranger.
- Låga priser är en del av vår DNA och aldrig har väl just det varit viktigare när kostnaderna ökar för alla. Vi har alltid stått på de många människornas sida och det fortsätter vi med, genom att möta våra kunder där de finns med prisvärda och hållbara produkter som förenklar livet för fler, säger Lena Herder.
Fakta IKEA Sverige verksamhetsåret 2022
- Total försäljning: 18 miljarder SEK (jämfört med 18 miljarder SEK föregående år).
- Totalt antal besök: 172 miljoner.
- Totalt antal fysiska besök: 31 miljoner (jämfört med 27 miljoner föregående år).
- Besök i cityvaruhuset i Gallerian: 612 000 under juli och augusti.
- 10 nya mötesplatser öppnade under året.
- Ingka koncernens medarbetare delade på 1,1 miljarder kronor som uppskattning för insatser under pandemin.
- Ökad försäljning av produkter som vi är extra stolta över ur ett hållbarhetsperspektiv till nästan 34 procent av den totala försäljningen.
- Lanserade varuhusens cirkulärbutiker online.
- Lanserade värmepumpar, vårt senaste erbjudande av bättre energilösningar i hemmet, med en försäljning på 850 stycken sedan lanseringen i augusti.
- Sålde 925 paket med solpaneler för svenska hem.
- Lanserade VÄRLDSKLOK, den växtbaserade färsen.
- Cirka 3,2 miljoner varmkorvar, upp emot 300 000 veggie hot dogs och över 300 000 portioner plantbullar. Cirka 1,9 miljoner FANTASTISK servetter och 145 000 regnbågskassar.
- Utsågs till Most Attractive Employer av unga och studenter på väg ut i arbetslivet, Academic Work och Kantar Sifo.
- Utsågs till Sveriges mest hållbara varumärke av Sustainable Brand Index.
- Tog förstaplatsen bland svenska detaljhandlare i årets Omnichannel Index.
- Nådde drygt 3,2 miljoner medlemmar i IKEA Family.
Inter IKEA Systems B.V., ägare till IKEA konceptet och global franchisegivare för IKEA, presenterade idag en total försäljning för de 12 olika franchisetagarna som driver försäljningskanaler under varumärket IKEA. Försäljningen under verksamhetsår 2022 uppgick till 44,6 miljarder euro - en ökning med 6.5% procent jämfört med förra verksamhetsårets 41,9 miljarder euro. Den största franchisetagaren, Ingka koncernen, nådde en total försäljning på 39,5 miljarder euro en ökning med 5,6 procent från förra årets 37,4 miljarder euro.
*1 september 2021 - 31 augusti 2022.
Bilder
Om
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande
Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.
IKEA vill hitta Sveriges värsta garderob14.3.2024 09:20:05 CET | Pressmeddelande
Använder du en stol som garderob? Eller golvet? Eller har du bara sådan oordning i din garderob att du aldrig hittar kläderna du letar efter? Rasar kläderna ut över dig när du öppnar garderobsdörren? Nu letar IKEA Sverige efter Sveriges värsta garderob, där vinnaren belönas med en komplett PAX garderobslösning planerad tillsammans med en av våra garderobsspecialister.
IKEA hyllar 60- och 70-talens kreativitet och flower power genom den fjärde lanseringen av kollektionen Nytillverkad12.3.2024 11:00:15 CET | Pressmeddelande
IKEA fortsätter att ta fram älskad design från sitt arkiv, och förbättrar dem för dagens och morgondagens behov. Den fjärde utgåvan av kollektionen Nytillverkad är ännu en blinkning till det förflutna och hyllar 60- och 70-talens anda av flower power, djärvhet och kreativitet. Denna lansering av Nytillverkad kommer att finnas tillgänglig på IKEA i slutet av mars 2024.
IKEA stärker sitt B2B-erbjudande med MITTZON - kontorsmöbler utformade för den hybrida arbetsplatsen6.3.2024 14:29:33 CET | Pressmeddelande
MITTZON kontorsmöbler är inspirerade av hur vi arbetar idag och är utvecklade för att skapa utrymmen som möjliggör olika aktiviteter på arbetsplatsen och en optimerad kontorsupplevelse.
Välkommen till en vår av möjligheter hos IKEA!4.3.2024 10:00:13 CET | Pressmeddelande
Ljust och transparent, tidlös bas, organiskt inspirerad samt salt, peppar och zest är fyra stilar som genomsyrar våren hos IKEA.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum