IKEA och Helsingborgshem tar nästa steg mot H22 i Helsingborg

IKEA och Helsingborgshem har idag tecknat ett samarbetsavtal för att skapa nya mötesplatser i stadsdelen Drottninghög i Helsingborg. I det nya avtalet beskrivs platser och upplägg för IKEAs tre initiativ - The Garden, The Kitchen och The Market.

The Garden är en stadsodling, där grönsaker, frukt och kryddor ska odlas.

IKEA har tidigare i år berättat om sin satsning inför, under och efter H22 i Helsingborg. Nu tar IKEA nu nästa steg genom att teckna ett avtal med fastighetsbolaget Helsingborgshem. Syftet med avtalet är att nu börja skapa de tre nya mötesplatserna i stadsdelen Drottninghög i Helsingborg - The Garden, The Kitchen och The Market.

- Vårt mål är att tillsammans med Drottninghögsborna, Helsingborgs stad och Helsingborghem skapa ett socialt företagande med ett hållbart kretslopp där lokal odling, matproduktion och försäljning står i centrum, säger Anna-Carin Alderin, projektledare för H22 på IKEA Sverige.

Tack vare H22 inleder IKEA ett samarbete med en hel stad och tar därmed klivet utanför hemmets fyra väggar. Syftet är att - tillsammans med Helsingborgs stad - utforska och vidga begreppet hem och utveckla lösningar som kan göra livet i staden och i hemmet bättre.

- Vi ser att många efterfrågar fler mötesplatser utomhus och att Drottninghögsparken behöver utvecklas. Samarbetet med IKEA öppnar många möjligheter för området och de som bor här. Utöver sysselsättning och praktik tillför det också nya mötesplatser. Därför är det fantastiskt roligt att välkomna IKEA till Drottninghög och vi ser fram emot att tillsammans med IKEA och inte minst invånare skapa de nya mötesplatserna, säger Mikaela Åberg, projektledare Stadsdelsutveckling på Helsingborgshem.

Kan komma att öppna redan i år
The Garden är en stadsodling, där grönsaker, frukt och kryddor ska odlas. Allt som produceras kommer att säljas via The Kitchen och The Market, men även via olika restaurangkök samt restaurangen på IKEA varuhuset i Helsingborg. The Garden kommer att finnas vid det tidigare Drottninghögsbadet.

The Kitchen är både ett restaurangkök och ett café, som ska inrymmas i det tidigare HD-tryckeriet. Här ska skörden från The Garden användas vid tillagning av luncher för försäljning, både på plats och till lokala företag och kunder i och omkring Helsingborg.

The Market, som upprättas vid Grönkullagatan-Vasatorpsvägen, ska fungera som en handels- och mötesplats där lokala entreprenörer får möjlighet att nå ut till en större publik med sina varor och tjänster. Målsättningen är att mötesplatserna ska vara verksamma även efter H22 City Expo och att delar av dessa ska kunna starta redan i år.

- Samtliga platser har målet att både förstärka gemenskapen i området och underlätta för fler människor att komma i sysselsättning, och gärna skapa förutsättningar till att driva egna företag. Vi vill även öppna upp Drottninghög som destination, både för boende runtom i Helsingborg och även i regionen, säger Anna-Carin Alderin.

Samarbetet kulminerar sommaren 2022 när Helsingborgs stad bjuder in världen till stadsmässan H22 City Expo under fem veckor mellan den 30 maj och den 3 juli.

Länkar till web och The Oracle
För att lyfta berättelserna bakom H22 lanserar IKEA en podcast med namnet ”Oracle”, där du kommer att träffa passionerade människor som delar sina visioner för hur vi kan möta dagens globala utmaningar. De är alla experter inom sina ämnen som arkitektur, medicin, jordbruk och design för att nämna några och de berättar om de verkliga problemen vi står inför. Men också möjligheterna för en bättre framtid. För det finns skäl att vara optimistisk. Och de kommer att berätta varför. Vill du veta mer om H22 eller Oracle, besök h22.IKEA.com.

The Garden är en stadsodling, där grönsaker, frukt och kryddor ska odlas.
The Market, som upprättas vid Grönkullagatan-Vasatorpsvägen, ska fungera som en handels- och mötesplats där lokala entreprenörer får möjlighet att nå ut till en större publik med sina varor och tjänster.
The Garden kommer att finnas vid det tidigare Drottninghögsbadet.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Julinyheter på IKEA4.6.2021 10:00:03 CEST | Pressmeddelande

Vilka prioriteringar vi än gör i livet, har vi alla samma behov av att vara utvilade och känna oss laddade. I sommar och sensommar finns chansen att ladda om hemmet. Oavsett om vi bor stort eller litet, eller vilken budget vi har, kan hemmet bli den självklara platsen för återhämtning, balans och ny energi. Nu finns tid att skapa avslappnande rum. Ett sovrum för total avkoppling i sommar och ett hemmakontor för total uppkoppling i höst. En bättre vardag börjar med en god natts sömn. Vakna upp laddad för en ny dag – vare sig det är lördag eller måndag. Säljstart: Juli 2021 på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus. Ladda ner högupplösta produkt- och miljöbilder: Bildbanken Läs mer: Pressmaterial (Pdf) Kalendarium: Säljstart: NYHET: Press-information: Ladda ner pressbilder: Augusti 2021 HÖSTKVÄLL kollektion - På IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus med undantag av Kållered. På tillfälligt besök. Bildbank

IKEA utökar testet med sin allra första second hand-butik – flyttar till större lokaler27.5.2021 09:00:41 CEST | Pressmeddelande

IKEA tar nu nästa steg i testet med sin allra första second hand-butik. Detta genom att i juli flytta till nya och större lokaler på Retuna Återbruksgalleria. Butiken fungerar som en testbädd där idéer, nya arbetssätt och samarbeten provas i praktiken. I lokaler på hela 300 kvadratmeter vill IKEA skala upp sina lärdomar och bättre möta kundernas förväntningar för att på så vis kunna nå ännu fler.